جلب توجه و آرام کردن کلاس


شاید فکر کنید که خیلی خوب بود اگر تمام دانش آموزان در حالی  که آرام

در کلاس نشسته اند، تمام توجه خود را به درس شما جلب می کردند! اما

این آرامش در ذات همه ی جوانان وجود ندارد! در این جا چند نکته برای این

که بتوانید آرامش کلاس خود را حفظ کنید، آورده شده است. اما فراموش

نکنید که هر شیوه بر افراد خاصی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین شما هم

شیوه ی خاص خود را پیدا کنید.

 1- در ابتدای ورودبه کلاس هیچ عکس العملی نشان ندهید. در جای

خود کاملاً بی حرکت و ساکت بایستید. نزدیک ترین دانش آموز به وجود

شما پی خواهد برد و سپس خبر رفته رفته به دیگران نیز خواهد رسید.

قبل از این که تصمیم بگیریدتاکتیک دیگری را به کارببندید، چند لحظه صبر کنید! 


ادامه نوشته

حدیث هفته


آموزش حدیث هفته:

داناترین مردم کسى است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید.(پیامبر)


هنرنمایی با برگها

 

 

 

 

 





منبع:http://nnnddd.blogfa.com

بازی شگفت انگیز مغز را ببینید

تست مغز

یک خطای دید بسیار جالب

۱- در صورتیکه حرکت نقطه متحرک را تعقیب کنید تنها یک رنگ را می بینید: صورتی !!!

۲- حالا لحظاتی به علامت + که در وسط دایره قرار دارد خیره شوید. نقطه متحرک را پس از لحظاتی به رنگ سبز خواهید دید.

۳- حالا زمان بیشتری را بر روی علامت + تمرکز کنید پس از لحظاتی نقاط صورتی آهسته آهسته ناپدید خواهد شد. ....

نتیجه :

عجیب اینجاست که هیچ نقطه سبزی در این عکس در کار نیست!!! و در واقع نقاط صورتی نیز ناپدید نمی شوند. این دلیل محکمی است که بدانیم ما همیشه دنیای خارج را آنگونه که هست نمی بینیم...


منبع: تبیان زنجان


آموزش روخوانی قرآن به روش ديداری يا روش شنيداری ؟!


تجربه نشان می دهد با همه ی تلاش هايي که برای باز آموزی معلمان به کار می

رود, عده ای از ايشان به همان روشی تدريس می کنند که خودشان در کودکی با آن روش, قرآن آموخته اند. اين افراد عموماً در برابر تغييرات مقاومت زيادی از خود نشان می دهند. البته نظر اکثر آنان که مدتی را به ناگزير به آموزش قرآن با روش جديد پرداخته اند, تغيير کرده است.

 

اما مهم ترين چالش در دوره ی ابتدايي, ارائه ی روش مناسب آموزش روخوانی قرآن کريم است. شيوه های ی رايج کشور در آموزش روخوانی عمدتاً مبتنی بر روش شنيداری و روش قاعده آموزی است؛ در حالی که در برنامه ی درسی فعلی مدارس, از اين دو روش پرهيز می شود و در عوض روش ديداری و مهارت آموزی را توصيه می نمايد.

 از مهم ترين آسيب های روخوانی در شيوه های شنيداری و قاعده آموزی می توان به موارد زير اشاره کرد :


ادامه نوشته

  مشکل  کمتر، زندگی بهتر؟

 

 مشکل  کمتر، زندگی بهتر؟

 

توی جعبه های مداد رنگی دقت کردید؟ ( حالا از 6 تایی تا 48 تایی ، از جنس بدش  تا عالی )

حتما" رنگ مشکی رو داره ، اگه نباشه ناقصه و نمی شه باهاش یه نقاشی  قشنگ کشید ، 

درست مثل ما و زندگی هامون . گاهی اوقات یه اتفاقات سیاهی برامون می افته که دیگه از همه چیز  و همه کس دست می کشیم

اما اگه دقت کنیم این مشکلات حکم همون مداد مشکی رو داره که تا نباشن ما نمی تونیم نقاشی زندگیمون رو تموم کنیم و به تکامل برسیم .

خواندن


انواع مشکلات خواندن :

*در تشخیص حروف الفبا و صدای آنها دچار مشکل است .

( تقویت دقت دیداری – حافظه دیداری – دقت شنیداری  - حافظه شنیداری – توالی شنیداری – تطابق صدا و تصویر )

*حروف مشابه را به جای هم به کار می برد .

( تقویت دقت دیداری " شکل حروف " جایگاه و تعداد نقطه ها " – حافظه دیداری . ادراک فضائی  – بررسی نحوه تلفظ حروف و عدم وجود مشکلات گفتاری )

*کلمات را به صورت معکوس بیان می کند .

علل : درست ندیدن کلمه

       تغیر در توالی حروف

      بررسي مشكلات گفتاري

( تقویت ادراک دیداری – تمیز و توالی دیداری – جهت یابی  - حرکت درست چشم )


ادامه نوشته

اهمیت نقاشی در سلامت روان کودکان


تمرین نقاشی کودکان برای تقویت قوه تخیل

بسیار مفید خواهد بود که کودک شما بتواند الگوهایی از وقایع زندگی، اعم از الگوهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و نیز الگوهای طراحی و راهبردی، استنتاج و ترسیم کند.
شما می‌توانید با استفاده از پازل‌های ساده، از سن پایین این عادت فکر کردن را در کودک تقویت کنید. از کودک خود بخواهید روی یک تکه کاغذ نقاشی بکشد و سپس از او بخواهید آن را به کمترین تعداد، یعنی دو قسمت ببرد و مجددا با استفاده از آن دو قسمت تصویر اصلی را بسازد، و بعد آن را به بیشترین تعداد ببرد و همین کار را انجام دهد.
به تدریج که کودک‌تان بزرگ‌تر می‌شود می‌توانید نقاشی‌های مفصل‌تری بکشید و مانند یک پازل پیچیده آن را به قطعات بیشتری تقسیم کنید.
ادامه نوشته

بازی شنا در آب(علوم)


صفحه 13 كتاب دانش آموز:تصوير صفحه 13

هدف بازي تحريك كنجكاوي كودكان نسبت به برخي پديده ها و اتفاقاتي

كه هر روزدر اطراف آن ها – و شايد به دست خودشان- رخ مي دهد

و آ نها به آساني ازكنارآن ها مي گذرند.

- وسايلي لازم براي اجراي فعاليت همان طور كه از تصوير كتاب درسي

پيدا است:يك تشت آب – كه حدوداً تا نيمه پرباشد و اشياء و وسايلي

دم دست روزمره بچه هاكه برخرد آب فرو مي روند وبرخي شناور ميمانند. 

- موقعيت بازي ترتيبي دهيد كه تشت آب در جايي قرار گيرد كه همه

بتوانند داخلآن را خوب مشاهده كنند.

اگر در كلاس چنين فضايي نبود حتماً بازي را در حياط يا جاي مناسب

ديگرانجام دهيد.

- شروع بازي:

بگوييد كه: بازي امروز شنا در استخر- حوض- است!

اگر » : دو تا از وسايل بازي را برداريد- كه يكي در آب فرو مي رود و ديگري

نه- خوب نشان دهيد و بپرسيد«؟ اين... را در آب ول كنيم چه خواهد شد

جواب ها را در تك تك بچه ها بشنويد. فرصت دهيد كه پيش بيني كنند.

و به احتمالزياد كلمه هاي موردنياز شما را بر زبان خواهند آورد [ته آب مي رود/ روي آب مي ماند/ غرق مي شود/

شناور مي ماند و ...]

پس از گوش كردن به نظرات و پيش بيني هاي آن ها شيئي مورد نظر را در

اختياريكي از دانش آموزان قرار دهيد تا اين كار را انجام دهد. حوصله كنيد

تا آن ها مشاهده كنند. گفت و گو كنند و شما هيچ! فقط ناظري مهربان و

شادمان!به همين روال بازي را با شيئي دوم و دانش آموز ديگر ادامه دهيد

منبع:کتاب راهنمای معلم علوم اول ابتدایی

پیام کودکانی که از توانایی یادگیری رنج می برند





این پیام کودکانی است که از توانایی یادگیری رنج می برند:



 


کاش:

مراآزادمی گذاشتی واز کندی حرکاتم ناشکیبا نمی شدی و

به خاطر عملکردناشیانه ام فرصت کسب تجربه ویادگیری رااز

من سلب نمی کردی.



 

کاش:

برای آموختن به من به راهنمایی شفاهی وآموزش کلامی

بسنده نمی کردی.من نیازمند رهبری عملی توام.



 

کاش:

مراسرزنش نمی کردی که من به علت عدم توانایی مستحق

ملامت نیستم.



 

کاش:

صبورانه می گذاشتی میزان سرعتم راخودتعیین کنم تابدانی

درپناه صبر تو خواهم آموخت.



 

کاش:

درآموزش به من درانتظارمعجزه نبودی تا از کوشش و مبارزه

درآموختنم مایوس نمی شدی.

منبع:خانواده وفرزندان انتشارات سازمان انجمن اولیا ومربیان

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

نکته‌ای مهم در اختلال یادگیری کودکان

                                                                    

کودکان پرتنش به‌دلیل نداشتن تمرکز کافی معمولاً دچار اختلال در یادگیری هستند و آنها بخصوص در درس‌های تئوری و مفهومی مشکل بیشتری دارند. اما به چه دلیل ؟

کودکان پرتنش به‌دلیل نداشتن تمرکز کافی معمولاً دچار اختلال در یادگیری هستند و آنها بخصوص در درس‌های تئوری و مفهومی مشکل بیشتری دارند.

کودکان پرتنش و کودکانی که فشار خون بالایی دارند از اختلال یادگیری بیشتری رنج می‌برند.به گزارش شبکه ایران، طبق تحقیقات صورت گرفته کودکانی که دچار فشار خون بالا هستند به‌دلیل حساسیت بالا، تنش بیشتری را در خود احساس کرده و در نتیجه در عملکردهای شناختی ذهن‌شان دچار مشکلات بیشتری هستند.

ادامه نوشته

دنیا دار مکافات

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آموزش نشانه ی د باشعر  

                                                                          باد                     

                                        

                           

                                          بادکنک  


                                                       د

د کمرشکسته                      تنها رو خط نشسته

کمری دو لا داره                               اخلاقی زیبا داره

آمده در همه جا                                 کشیده نیست این صدا

آموزش املا در قالب بازي



آموزش املا در قالب بازی

استفاده از برگه‌ي مچاله شده:

در اين روش كلمات كليدي را روي كاغذ نوشته و پس از مچاله كردن در اختيار آنان قرار مي‌دهيم كودكان پس از خواندن كلمه‌ي مورد نظر خودشان به گروه‌هاي ديگر سركشي مي‌كنند تا كلماتي كه شبيه نوشته خودشان هست پيدا كنند و با گروه جديد يك جمله بسازند.

 املاي آبي:

با استفاده از بطري‌هاي خالي سس يا قطره چكان يا آفتابه و آب. در اين روش دانش‌آموزان به محيط حياط برده مي‌شوند و كلماتي را كه معلم مي‌گويد، آن‌ها به وسيله‌ي آب و فشار قوطي روي زمين مي‌نويسند.

روش توپي:

كلمات كليدي يا مشكل را روي كاغذ نوشته و روي توپ مي‌چسبانيم و هر بار توپ را به طرف يك دانش‌آموز پرتاب كرده، او پس از ديدن كلمه، جمله‌اي را به تمام كلاس ديكته مي‌گويد.



ادامه نوشته