استفاده از برگه‌ي مچاله شده:

در اين روش كلمات كليدي را روي كاغذ نوشته و پس از مچاله كردن در اختيار آنان قرار مي‌دهيم كودكان پس از خواندن كلمه‌ي مورد نظر خودشان به گروه‌هاي ديگر سركشي مي‌كنند تا كلماتي كه شبيه نوشته خودشان هست پيدا كنند و با گروه جديد يك جمله بسازند.

 املاي آبي:

با استفاده از بطري‌هاي خالي سس يا قطره چكان يا آفتابه و آب. در اين روش دانش‌آموزان به محيط حياط برده مي‌شوند و كلماتي را كه معلم مي‌گويد، آن‌ها به وسيله‌ي آب و فشار قوطي روي زمين مي‌نويسند.

روش توپي:

كلمات كليدي يا مشكل را روي كاغذ نوشته و روي توپ مي‌چسبانيم و هر بار توپ را به طرف يك دانش‌آموز پرتاب كرده، او پس از ديدن كلمه، جمله‌اي را به تمام كلاس ديكته مي‌گويد.

كلمه‌ي گم شده:

 چند كلمه را روي تابلو درست مي‌نويسيم، يكي از دانش‌آموزان را از كلاس بيرون مي‌فرستيم و سپس يكي از كلمه‌ها را پاك مي‌كنيم تا دانش‌آموز وقتي وارد كلاس شد حدس بزند كدام كلمه پاك شده است و آن را مجدداً بنويسد.

نوبت كيه؟:

در اين روش بخش‌هاي هر كلمه و يا تركيب‌ها را در كارت‌هايي نوشته و به دانش‌آموز داده مي‌شود. آموزگار كلمه‌اي را نام مي‌برد و هر دانش‌آموزي كه كارتي را در دست دارد كه مي‌تواند آن كلمه را بسازد بيرون مي‌آيد و يكي ديگر از دانش‌آموزان آن كلمه را روي تخته مي‌نويسد.

اسم، فاميل:

اين همان بازي قديمي است با اين تفاوت كه ستون‌ها كمتر و صداي اول كلمه‌ي مورد نظر چاپ شده است.

 روش مشاركتي:

هر گروه يك جمله را آماده كنند و به ترتيب براي كليه دانش‌آموزان كلاس ديكته كنند.

در گروه (سه يا چهار نفري) يكي از اعضا جمله را مي‌گويد و ديگر اعضا مي‌نويسند. يكي از اعضا نيز مي‌تواند به عنوان ناظر درست نويسي جمله گروه را كنترل كند.

املاي پاي تخته:

به روش مسابقه:

بين چند نفر اجرا شود كه ابتدا تخته بين دو يا سه نفر تقسيم شود و كلمه يا جمله توسط معلم يا گروه به آن‌ها گفته شود.

با خواندن واژه‌ها توسط آموزگار:

كلمه‌ي مورد نظر در هر گروه بر روي تخته وايت برد كه روي ميز هر گروه قرار دارد نوشته و بعد از آن هر گروه كلمه‌ي خود را به ديگر افراد كلاس نشان مي‌دهند و در صورت اشتباه آن را تصحيح مي‌كنند.

 املاي جاي خالي:

به روش كلمه:

در يك متن از پيش تهيه شده بعضي از كلمات را جا مي‌اندازيم، سپس از روي متن براي كلاس مي‌خوانيم و حتي كلمه‌اي هم كه جا افتاده توسط معلم خوانده مي‌شود. كودكان كلمه را پس از شنيدن در جاي مناسب آن قرار مي‌دهند.

به روش حرف:

به روش بالا عمل مي‌شود البته به جاي حذف كلمه برخي از حروف كلمه پاك مي‌شود.

املاي تصويري:

تصاوير نيمه مجسم:

در اين روش واژه‌ها را در زير هر تصويري مي‌نويسند.

اجسام مجسم:

تعدادي وسايل كه نوشتن كامل آن را آموخته‌اند روي ميز چيده تا دانش‌آموزان به صورت فردي يا گروهي آن‌ها را املا اذعان داشتند. از اين رو بر آن شديم كه چند نمونه از روش‌هاي طراحي متن و اجراي املا را بيان كنيم.

 روش مشورتي:

در اين روش اعضاي گروه در ساخت جمله و يا متن كامل املا شركت فعال دارند. مي‌توانيم كلماتي را در اختيار گروه‌ها گذاشته تا با هم فكري جمله‌هاي معني دار و كامل بسازند.

روش بازي:

استفاده از مهره‌هاي خانه سازي:

روي مهره‌هاي خانه سازي حروف، تركيب‌ها و يا كلمات با استفاده از كاغذ، نوشته شده است، در اختيار كودك يا گروه قرار مي‌دهيم تا به ساخت كلمه و جمله بپردازند.

استفاده از خميرهاي بازي:

در گروه دانش‌آموزان حروف يا كلمه‌اي را با خمير بازي درست مي‌كنند و در معرض ديد ديگر گروه‌ها قرار مي‌دهند.