خواندن
انواع مشکلات خواندن :
*در تشخیص حروف الفبا و صدای آنها دچار مشکل است .
( تقویت دقت دیداری – حافظه دیداری – دقت شنیداری - حافظه شنیداری – توالی شنیداری – تطابق صدا و تصویر )
*حروف مشابه را به جای هم به کار می برد .
( تقویت دقت دیداری " شکل حروف " جایگاه و تعداد نقطه ها " – حافظه دیداری . ادراک فضائی – بررسی نحوه تلفظ حروف و عدم وجود مشکلات گفتاری )
*کلمات را به صورت معکوس بیان می کند .
علل : درست ندیدن کلمه
تغیر در توالی حروف
بررسي مشكلات گفتاري
( تقویت ادراک دیداری – تمیز و توالی دیداری – جهت یابی - حرکت درست چشم )
*کلمات کوتاه را جا می اندازد و یا در خواندن اشتباه می کند ، اما کلمات بلند را درست می خواند .
( تقویت دقت دیداری – اکمال دیداری - بیان جزئیات و توجه به آنها )
*در خواندن توالی حروف یا کلمات را رعایت نمی کند .
( تقویت توالی دیداری – دقت دیداری – توالی شنیداری – اگاهی از جایگاه حروف در کلمات و کلمه در جمله ها )
*متن را کند یا بریده بریده می خواند .
( تمرین های روان خوانی – تقویت اکمال دیداری و دید همگرا - آشنائی با علائم نوشتاری – تقویت حرکت چشم در موقع خواندن )
*گم کردن خط در هنگام خواندن .
( تقویت توجه و تمرکز و دقت دیداری و تقویت توالی دیداری )
*در بخش کردن و کشیده گفتن صداهای کلمات دچار اختلال یا ناتوانی است .
( حافظه و توالی شنیداری و دیداری – دقت شنیداری - آشنائی با جایگاه صدا و حرف در کلمه )
*به خواندن میل و رغبتی نشان نمی دهد .
( بررسی متن های خواندنی از نظر محتوا و تناسب سنی و خط نوشتاری و میزان توانمندی فرد در خواندن )
*گاهی افعال را به میل خود تغییر می دهد .
( تقویت درک مطلب – کم کردن سرعت خواندن – افزایش دقت دیداری )
*در خواندن با توجه به متن کلمات را حدس می زند .
( کم کردن سرعت خواندن . دقت در خواندن – دقت دیداری – شرط گذاری کردن خواندن )
*کلماتی که در خواندن انها دچار مشکل است از هم معنی آن استفاده می کند .
( بررسی آفازی دور گوئی و آنومی )
*کلمات را از روی حرف اول و آخر ان می خواند . در واقع حدس میزند .
( دقت دیداری – افزایش درک مطلب )
*علی رغم خواندن صحیح قادر به فهم معنای کلمات و جملات نمی باشد .
( تمرینات مربوط به درک مطلب و افزایش خزانه واژگانی و کلمات هم معنی )
علل اختلال در خواندن :
1. عدم آمادگي براي خواندن .
2. معلوليت هاي جسماني مانند اشكالات ديداري و شنيداري .
3. اختلالات نورولوژيك .
4. نيروي زيستي كم .
5. تاخير عمومي در رشد گفتار و اشكالات گفتاري .
6. محدوديت در واژه ها .
7. معلوليت هاي فرهنگي و اجتماعي .
8. اشكالات عاطفي و سازگاري ADD – ADHD
9. عوامل اجتماعي و محيطي . شرايط نامساعد خانه .
10. اشكال در درك موقعيت فضائي
11. عدم برتري طرفي .
12. اختلال در قدرت حركتي .
13. مشكل در دقت ديداري .
ويژگي هاي دانش آموزان داراي اختلال خواندن :
1. اغلب پسر هستند .
2. تمايلي به خواندن ندارند .
3. دامنه توجه و تمركزشان كوتاه است .
4. به جاي آنكه چشم هايشان را حركت دهند سرشان را حركت مي دهند .
5. كلمات را از روي حدس مي خوانند .
6. در مدرسه سازگاري اجتماعي مناسبي ندارند .
7. به نقطه گذاري توجهي ندارند و به معني كلمات بي توجه هستند .
8. در هجي كردن ضعيف هستند .
9. در ياد آوري نظم وتداعي ها دچار مشكل هستند .
انواع اختلال در خواندن :
1. درك بينائي و حافظه بينائي مختل .
2. تركيب بين حسي مختل .
3. ياد آوري نختل نظم تداعي ها و سري ها .