انواع مشکلات خواندن :

*در تشخیص حروف الفبا و صدای آنها دچار مشکل است .

( تقویت دقت دیداری – حافظه دیداری – دقت شنیداری  - حافظه شنیداری – توالی شنیداری – تطابق صدا و تصویر )

*حروف مشابه را به جای هم به کار می برد .

( تقویت دقت دیداری " شکل حروف " جایگاه و تعداد نقطه ها " – حافظه دیداری . ادراک فضائی  – بررسی نحوه تلفظ حروف و عدم وجود مشکلات گفتاری )

*کلمات را به صورت معکوس بیان می کند .

علل : درست ندیدن کلمه

       تغیر در توالی حروف

      بررسي مشكلات گفتاري

( تقویت ادراک دیداری – تمیز و توالی دیداری – جهت یابی  - حرکت درست چشم )

*کلمات کوتاه را جا می اندازد و یا در خواندن اشتباه می کند ، اما کلمات بلند را درست می خواند .

( تقویت دقت دیداری – اکمال دیداری  - بیان جزئیات و توجه به آنها  )

*در خواندن توالی حروف یا کلمات را رعایت نمی کند .

( تقویت توالی دیداری – دقت دیداری – توالی شنیداری – اگاهی از جایگاه حروف در کلمات و کلمه در جمله ها )

*متن را کند یا بریده بریده می خواند .

( تمرین های روان خوانی – تقویت اکمال دیداری و دید همگرا  - آشنائی با علائم نوشتاری – تقویت حرکت چشم در موقع خواندن )

*گم کردن خط در هنگام خواندن .

( تقویت توجه و تمرکز و دقت دیداری و تقویت توالی دیداری )

*در بخش کردن و کشیده گفتن صداهای کلمات دچار اختلال یا ناتوانی است .

( حافظه و توالی شنیداری و دیداری – دقت شنیداری  - آشنائی با جایگاه صدا و حرف در کلمه )

*به خواندن میل و رغبتی نشان نمی دهد .

( بررسی متن های خواندنی از نظر محتوا و تناسب سنی و خط نوشتاری و میزان توانمندی فرد در خواندن )

*گاهی افعال را به میل خود تغییر می دهد .

( تقویت درک مطلب – کم کردن سرعت خواندن – افزایش دقت دیداری )

*در خواندن با توجه به متن کلمات را حدس می زند .

( کم کردن سرعت خواندن . دقت در خواندن – دقت دیداری – شرط گذاری کردن خواندن  )

*کلماتی که در خواندن انها دچار مشکل است از هم معنی آن استفاده می کند .

( بررسی آفازی دور گوئی و آنومی )

*کلمات را از روی حرف اول و آخر ان می خواند . در واقع حدس میزند .

( دقت دیداری – افزایش درک مطلب )

*علی رغم خواندن صحیح قادر به فهم معنای کلمات و جملات نمی باشد .

( تمرینات مربوط به درک مطلب و افزایش خزانه واژگانی و کلمات هم معنی )


علل اختلال در خواندن :

1.      عدم آمادگي براي خواندن .

2.      معلوليت هاي جسماني مانند اشكالات ديداري و شنيداري .

3.      اختلالات نورولوژيك .

4.      نيروي زيستي كم .

5.      تاخير عمومي در رشد گفتار و اشكالات گفتاري .

6.      محدوديت در واژه ها .

7.      معلوليت هاي فرهنگي و اجتماعي .

8.      اشكالات عاطفي و سازگاري ADD – ADHD

9.      عوامل اجتماعي و محيطي . شرايط نامساعد خانه .

10.  اشكال در درك موقعيت فضائي

11.  عدم برتري طرفي .

12.  اختلال در قدرت حركتي .

13.  مشكل در دقت ديداري .

ويژگي هاي دانش آموزان داراي اختلال خواندن :

1.      اغلب پسر هستند .

2.      تمايلي به خواندن ندارند .

3.      دامنه توجه و تمركزشان كوتاه است .

4.      به جاي آنكه چشم هايشان را حركت دهند سرشان را حركت مي دهند .

5.      كلمات را از روي حدس مي خوانند .

6.      در مدرسه سازگاري اجتماعي مناسبي ندارند .

7.      به نقطه گذاري توجهي ندارند و به معني كلمات بي توجه هستند .

8.      در هجي كردن ضعيف هستند .

9.      در ياد آوري نظم وتداعي ها دچار مشكل هستند .

 

انواع اختلال در خواندن :

1.      درك بينائي و حافظه بينائي مختل .

2.      تركيب بين حسي مختل .

3.      ياد آوري نختل نظم تداعي ها و سري ها .