نمونه های از چگونگی نوشتن بازخورد در آثار کتبی دانش آموزان

ویژه ی دانش آموزانی که موفق بوده اند:

1

از این که می بینم در نوشتن تکالیف دقت می کنی خوش حالم.

2

امروز تلاش وکوشش شما خوب بود.

3

منتظر کارهای زیبای دیگر شما هستم.

4

ای(دختر)(پسر)مؤدّب                 کارت هست مرتّب

5

امروز از کارت لذّت بردم.

6

پروانه ی قشنگم! از این که در نوشتن اعداد موفق بودی لذّت بردم.

7

امید آینده! از این که در پاسخ دادن به جمع اعداد توانایی داری سپاس گزارم.

 

 

ویژه ی دانش آموزانی که نیاز به حمایت دارند:

1

توانایی ات در نوشتن بهتر شده است،اگر نشانه ی (س) را این گونه بنویسی نوشته ات بهتر می شود.

2

جملات زیبایی نوشتی بهتر است در پایان جمله،نقطه بگذاری.

3

بیشتر کلمات را درست نوشتی،کلمه هایی را که اشاره کرده ام بخش کن وصداهایش را بنویس.

4

کارت خوب بود،کلمه هایی را که برایت نوشتم روی کارت بنویس و روزی چند بار بخوان.

5

فرزندم در نوشتن کلمات توانایی حاصل نمودی برای موفقیت بیشتر، با صدای آهسته به تلویزیون گوش کن.

6

تلاش شما خوب بود چند کلمه بنویس که با نشانه ی ( ص) نوشته می شود.

7

قشنگم کلمه هایی را که با نشانه ی (گ) نوشته می شوند در روزنامه پیدا کن و دورش خط بکش.

8

گل شادم با استفاده از کیسه ی حسابت به اندازه ی عدد 4 جدا کن.

9

توانایم! 2 دسته شکل بکش و علامت کمتری بین شکل ها به کار ببر.

10

متفکّر کوچکم! با استفاده ی از مهره های رنگی جمع عدد (5) را تمرین کن.


ادامه نوشته

موارد استفاده از روش ها در ارزشیابی

روش واقعه نـگاری یـک روش مـشاهـده ی مستقیم رفتار است و ابزاری است که از طـریـق آن بـرخـی رفتارها و اعمال ویژه ی دانش آموز در آن ثبت می شود تا در هنگام ارزشیابی از آن استفاده شود . این ابزار در هر زمان که معلم احساس کند لازم است رفتار خاصی از کودک در زمینه ی درسی اجتماعی و ثبت شود اقدام به استفاده از آن می کند . کل رفـتـار ، صـرف نظر از مـثبـت یا مـنـفی بـودن آن ثـبت می شود . لازم است شرایط بروز رفتار نیز مشخص شود و فعالیتهای خاص درسی ، رفـتـار اجـتماعی ، رفتار عاطفی ، فعالیت بهداشتی و رانیز می توان به طور خاص ثبت کرد .

معلمان می توانند به شیوه های مختلف و متناسب با علاقه ی خود برگهای ثبت مـشـاهده را طبقه بندی و نگهداری نمایند .

می توانند آنها را به صورت دفترچه ای در آورند و در آن بـرای هـر دانـش آمـوز تعدادی بـرگ در نظر بگیرند .

لزومی نیست که برای هر دانش آموز مشاهده ای ثبت شود .

این برگها تنها در نزد معلم باقی می ماند ودر صورت نیاز به مدیر ، معاون ، یا والدین عرضه می شود .

در پایان سال تحصیلی معلم می تواند این برگها را امحا کند و یا بـرگهـا را در پـوشـه ی مخصوص قرار دهد.

*پوشه ی کار :

 ابزاری است که مجموعه ای از نمونه ی آثارو محصولات فعالیتهای مختلف دانـش آمـوز ، در آن به شکل مدونی گرد آوری می شود که قابل ارزشیابی باشد .

موادی که در پوشه ی کار نگهداری می شوند ، می تواند شامل موارد زیر باشد:

آثار و تکالیف نوشتنی دانش آموز ، تمرینات ، املا ، و جمله نویسی و .

آثار هنری دانش آموز از قبیل : نقاشی ها

آزمون های مدادکاغذی ( آزمونها باید بدون بارم باشند )

گزارشی از فعالیتهای علوم فعالیتهای کلاسی و خارج از کلاس

تشویق ها و



ادامه نوشته

بازخورد و تشویق

اگر معلم قصد داشته باشد ایـن مفهوم را بـرساند کـه دانش آموز نیاز مند کمک و فعالیت خاصی است ، بهتر است جملات خود را با این عبارتها آغاز کند :

1

نیاز مند آن است که …………………………………………

2

در زمینه ی ……………………………….به تقویت نیاز داری

3

به نظر می رسد در ………………………………….مشکل داری

4

با انجام فعالیتهای ………………………در زمینه ی ……………………….موفق می شوی

*جملاتی که نباید آنها را در بازخوردهای توصیفی به کار برد              

1

نمی تواند یا نمی توانی                               همیشه اشتباه می کنی

2

قادر نیستی یا قادر نیست

3

کارهایت کثیف و نامرتب است                                همیشه ناقص می نویسی

4

یا هر برچسبی که منجر به برداشت منفی از تواناییها و قابلیتهای دانش آموز شود .

  بازخوردها باید فرد را به تلاش بیشتر وادارد ، جملاتی مانند ( توهمیشه موفق هستی ) نوعی خوش بینی بیش از حد را به وجود        می آوردکه ممکن است سطح تلاش کودک را کاهش دهد،بنابـرایـن بـازخـوردهای مثبت افراطی نقش مخربی درشخصیت کودک دارد

بازخورد سازنده از فعالیت کودک

1

دانش آموز خوبم ( یا دختر و پسر خوبم ) شما موفق شده اید که ………………………………..

2

باخوشحالی زیاد می گویم که شما از عهده ی ………………………………………

3

پسر خوبم شما …………………………..را یاد گرفته اید .

4

تواناییت در …………………………بهتر شده است .

5

کارت نسبت به قبل بهتر شده است .

6

پیداست که برای این کار خیلی تلاش کرده ای .

7

امروز از کارت لذت بردم .

8

وقتی می بینم که کارت بهتر شده است ، خوشحال می شوم .

9

امروز موفق شدی که ……………….را به درستی انجام بدهی .

10

تلاشت برای انجام این کار ، ستودنی است .

بازخوردها و تشویق ها در ارزشیابی توصیفی دانش آموزان پایه اول ابتدایی

ردیف

نمونه بازخورد

1

بهار امیدم! امیدوارم که همیشه سرسبز و خرم باشی.

2

فرزندم از سعی و تلاشت صمیمانه سپاس گزارم.

3

نهال کوچک رشد وشکوفایی تو آرزوی من است.

4

غنچه ی شاداب در انتظار شکفتن گلبرگ هایت هستم.

5

فرزند خوبم! دریای وجودت از آلودگی وجهل و نادانی دور باد.

6

عزیزم با سعی وتلاشت گلبوته های دانش را زودتر خواهی چید.

7

پرنده ی کوچک ! پروازت به سوی علم و دانش مبارک باد.

8

زیبایی وپاکیزگی کارهایت جاودان باد.

ادامه نوشته

يار معلم در كلاس‌هاي هوشمند

جام جم آنلاين: بايد دقت كرد وجود رايانه در كلاس‌هاي درس بدون اعمال مديريت كامل بر آن ممكن است به جاي اثرات مثبت، تاثيري منفي بر دانش‌آموزان و روند تدريس داشته باشد.

يعني اگر در يك كلاس درس هوشمند معلم كنترل كافي بر رايانه‌هاي دانش‌آموزان نداشته باشد، ممكن است نتايج جبران‌ناپذيري در روند آموزش به وجود نياورد و لازم است معلم بتواند با كنترل رايانه‌هاي دانش‌آموزان، علاوه بر استفاده از آنها هنگام تدريس، نظارت كاملي نيز بر آنها داشته باشد.

در يك كلاس درس هوشمند معلم بايد بتواند محتواي الكترونيكي خود را براي تمامي دانش‌آموزان نمايش داده و همزمان با آن توضيحات مورد نياز را ارائه كند.

به اين منظور يا بايد از ويدئو پروژكتور و تلويزيون‌هاي بزرگ استفاده كند يا به كمك امكانات سخت‌افزاري مانيتور خود را در معرض ديد دانش‌آموزان قرار دهد و از نرم‌افزارهاي مربوط در اين زمينه استفاده كند البته روش‌هاي استفاده از پروژكتور يا امكانات سخت‌افزاري ممكن است در مورد پخش تصوير عملكرد مناسبي داشته باشد؛ ولي درمورد كنترل و مديريت كلاس درس كاربردي نخواهد داشت.

اينجاست كه وجود يك نرم‌افزار قدرتمند براي به اشتراك‌گذاشتن مانيتور معلم و نظارت و مديريت بر رايانه‌هاي دانش‌آموزان بسيار مفيد و ضروري خواهد بود.

بخصوص در كشور ما كه هزينه‌اي از بابت استفاده از نرم‌افزارها پرداخت نمي‌شود، در مقايسه با ساير روش‌ها بسيار با صرفه‌تر خواهد بود.

نرم‌افزارهاي مختلفي براي اين‌كار معرفي شده‌ است و كم و بيش مي‌توان از آنها براي رفع نياز كلاس‌هاي هوشمند استفاده كرد.


ادامه نوشته