راهنمای حل جدول شگفت انگیز (سودوكو)دركلاس اول

راهنمای حل جدول شگفت انگیز

با توجه به ضرورت  کسب توانایی مهارت حل مسئله توسط دانش­ آموزان راههای مختلفی برای دستیابی به این هدف به کار رفته است.جدول(مربع)شگفت انگیز3 ×3 تا 9×9 برای اولین بار در مدارس ژاپن اجرا گردید ، با موفقیت در این کشور، به آموزش و پرورش کشور ما نیز راه یافته است. ­                                                                                                           

1-جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها:

در ابتدای آغاز آموزش سودوکو از رنگها به جای اعداد استفاده شده است.

برای شروع باید مطمئن شد که دانش­آموز رنگها را می شناسد و هر یک را به خوبی تشخیص می­دهد. معلم لازم است دانش­آموز را با مفهوم سطر و ستون آشنا سازد،هر چند لزومی به استفاده از این اصطلاح نیست و می توان به جای آن از چپ به راست ،بالا و پایین و یا هر اصطلاح دیگری  به تشخیص معلم ، استفاده کرد.

در این نوع، در هر سطر و ستون هر کدام از رنگها یک بار باید استفاده شود

 

2- جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها و اشکال هندسی:

دانش­آموز باید علاوه بر توجه به رنگ ،نوع شکل را هم مورد توجه قرار داده و توانایی رسم آن را داشته باشد. در این جا استفاده ار ابزار، مانند شابلون یا خط­­ کش ایرادی نخواهد داشت.

در این جا دیگر تنها اشاره به سطر وستون کافی نخواهد بود و باید توجه دانش­آموز را به این نکته جلب کرد که هر مربع از مربع های کوچکتری تشکیل شده است.

- جدول 4×4 با استفاده ازاعداد 1تا 4:

در این مرحله نیز باید از فراگرفتن نماد اعداد توسط دانش­آموز اطمینان حاصل کرد و باز توجه دانش­آموز را به سطر وستون به همراه مربع کوچکتر 2×2 جلب کرد.

گفتنی است از این به بعد دانش­آموز باید یاد بگیرد که کار را از سطر،ستون ویا مربع­های کوچکتری که یک یا کمترین جای خالی را داشته باشد شروع کند

 

6- جدول 6×6 با استفاده ازاعداد 1 تا 6:

در این نوع نیز  هر مربع از مستطیل­های کوچکتر 2×3 که مانند نمونه­های قبلی ،هر کدام به وسیله خطوطی پرنگ گردیده، تشکیل شده است .

7- جدول 9×9 با استفاده ازاعداد 1تا 9:

در نهایت باید دانش­آموز بتواند جدول شگفت­انگیز را با استفاده ار اعداد یک رقمی کامل کند.

در این جا علاوه بر بررسی ردیف و ستون­ها ، بررسی 9 مربع 9 تایی توسط دانش­آموز لازم است.

نکات مورد توجه در آموزش جدول شگفت­انگیز در پایه اول:

1-دانش­آموزان تصویری بهتر از دانش­آموزان کلامی و دست­ورز این جدول­ها را حل خواهند کرد.

۲- حدس و گمان نقشی مهمی را در حل کردن مربع های شگفت­انگیز دارد. بنابراین اگر دانش­آموزی با چند بار پاک کردن (مخصوصا در مراحل پایانی که اعداد جای رنگها و اشکال هندسی را می­گیرند) جدول را کامل کردند،کاملا منطقی بوده و حتی تمرین مناسبی برای حدس و گمان به عنوان یکی از راهبردهای حل مسئله است. باید اجازه داد دانش­آموز با تکرار وتمرین در این فعالیت و به صورت تدریجی به سطح مورد انتظار در این مهارت دست یابد.

۳-برای ایجاد انگیزه ی بیش تر و جالب تر شدن می توان از تصاویر حیوانات ، میوه ها ،گل ها و همچنین کلمه ها در طراحی جدول استفاده نمود .

الگوی    تدريس    يک   درس    کامل از قران اول ابتدايي

الگوی    تدريس    يک   درس    کامل     

از    کتاب    آموزش قرآن    پايه ی   اول دبستان

 

درس اول

 

موضوع درس :

به نام خدا ، بسم الله

اهداف

1-   ايجاد فضاي جذّاب و خاطره ‌انگيز به منظور تقويت انگيزه و علاقه براي يادگيري قرآن

2-   آشنايي با قرآن و برخي از آداب قرآن ( نگهداري، تلاوت و ...)

3-   آگاهي و ايجاد عادت به شروع كارها با نام خدا (گفتن بسم الله الرحمن الرحيم)

4-   آشنايي با معناي بسم الله الرحمن الرحيم و كلمات ساده‌ي مربوط به آن

5-   تقويت علاقه به شنيدن آيات سوره‌ي توحيد از نوار آموزشي

6-   توانايي خواندن سوره‌ي توحيد به صورت دسته‌جمعي

7-   آشنايي با آداب و اخلاق اسلامي در معاشرت با ديگران (سلام كردن)

8-   تفكر درباره‌ي خلقت پديده‌هاي خدا و زيبايي‌هاي طبيعت

9-   آگاهي از محبت خدا به انسان (نعمت پدر و مادر، دريا، كوه و ...)

 

مواد و رسانه‌ها :

كتاب قرآن و رحل، لوحه‌ي آموزشي، كتاب درسي، نوار آموزشي، وسايل تزئيني.

 

اهداف ضمني

شعرخواني، همكاري در برگزاري جشن قرآن، تعامل بين خانه و مدرسه، مشاركت در جمع‌خواني سوره‌ي توحيد

 

راهبردها و روش‌هاي ياددهي – يادگيري

پرسش و پاسخ، مشاهده، همياري و مشاركت، بحث و گفت‌وگو

 

فعاليت‌هاي ياددهي- يادگيري

 

جلسه‌ي اول :

1-    برگزاري جشن قرآن

2-    تصويرخواني كتاب

3-    هديه‌ي كتاب درسي قرآن و ساير رسانه‌هاي آموزشي مرتبط (در صورت امكان) به دانش‌آموزان

4-    همخواني شعر به نام خدا بسم الله

 

جلسه‌ي دوم :

1-    خواندن دسته‌جمعي پيام قرآني

2-    بيان معناي پيام و معناي برخي از كلمات آن

3-    گفت‌وگوي دانش‌آموزان درباره‌ي تصوير و سؤال پيام با يكديگر

 

جلسه‌ي سوم :

1-    خواندن سوره‌ي توحيد به طور دسته‌جمعي به كمك نوار آموزشي

2-    همخواني شعر سوره‌ي توحيد

3-    طرح پرسش‌هاي ساده از مفاهيم بيان شده در شعر به طور خلاصه

 

جلسه‌ي چهارم :

1-    يادآوري و تمرين سوره‌ي توحيد به صورت دسته‌جمعي و انفرادي داوطلبان

2-    آموزش پيام (مطابق با روش جلسه‌ي دوم)

3-    اجراي نمايش خلاق با محوريت موضوع پيام قرآني توسط دانش‌آموزان

 منبع:http://www.data.palizshop.ir

 

راهکارهای تقویت املا

1- دانش آموز در خانه با کمک خانواده مطالبی را که در نوشتن مشکل دارد را مطالعه کند و برای کلمات مهم هم خانواده  پیدا کند مثلا" برای کلمه ی حمیدکلمات محمد ، احمد ، حامد را می تواند بنویسید زیرا این کلمات سه حرف مشترک ح ، م ، د دارند و به همین ترتیب می تواند برای دیگر کلمات هم خانواده بسازد .

2- در اوقات فراغت داستان های کوتاه وکتاب های مختلف مطالعه کند تا با انواع کلمات آشنا شود مثل خواندن مجلات رشد دانش آموز یا روزنامه

3- از نظر شنوایی تست شود و با راهنمایی والدین به پزشک مراجعه کند به همین منظور معلم آگاه باید در روزهای اولیه این تست را در کلاس انجام دهدو اگر دانش آموز مشکل شنوایی دارد معلم او را به نزدیک خود بیاورد تا دانش آموز صدا را به خوبی بشنود .

4- املا بازی در کلاس باعث می شود که اضطراب دانش آموز از بین برود معلم می تواند با انجام املای گروهی کلمات دشوار را به راحتی آموزش دهد .

5- معلم می تواند از دانش آموزان مستعد برای نوشتن املای پا تخته استفاده کند تا جنبه ی آموزشی بیشتری داشته باشد .

6- برای تکالیف خانه سعی شود از حروفی که دانش آموز در نوشتن آن مشکل دارد استفاده شود بدین شکل که دانش آموز کلماتی را از درس پیدا کند که حروف هم صدا مانند ذ ، ز ، ض ، ظ و یا کلماتی که به صورتی که خوانده می شوند نوشته نمی شوند استفاده کند مثل خواب

7- گاهی اوقات ممکن است دانش آموز همه ی کلمات را بشناسد ولی از نظر جسمی نتواند کار کند مثلا" ضعیف بودن انگشتان دست یا هماهنگ نبودن سیستم اعصاب با سیستم حرکتی ( انگشت ) معلم می تواند با تمرین هایی به او مشکل را حل کند مثلا" قیچی کردن کاغذ ، مچاله کردن کاغذ و...

8- تکالیفی که به دانش آموز می دهیم با ید هدفدار باشد تا باعث یادگیر ی شود نه باعث خستگی . مثلا" برای تقویت خواندن دانش آموز به مادر یا پدرش املا بگوید و املا را تصحیح کند این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او می شود .

9- اگر در جلسات اولیه دیدیم املای دانش آموزان ضعیف است می توانیم متن املا را روی تخته بنویسیم و یک دور با دانش آموزان آن را تمرین کنیم و همان متن را املا بگوییم این روش باعث از بین رفتن استرس می شود .

10- روش دیگری که می تواند باعث تشویق و پیشرفت دانش اموز بشود تصحیح املا ی اوست  برای تصحیح در چند جلسه متن ها ی املایش را با ملایمت تصحیح کنیم و بعضی غلطها را فقط گوشزد کنیم چون هرچه دانش آموز تعداد کلمات غلط را بیشتر ببیند احساس ترس و اضطراب بیشتری می کند .

11- سعی شود املای دانش آموزضعیف با دیگر دانش آموز ان مقایسه نشود و فقط با خودش مقایسه شود و هر دفعه تشویق شود تا پیشرفت کار بیشتر شود. ( خود سنجی )

هدف های آموزش خواندن

  هدف های آموزش خواندن

   شناخت حروف و کلمه ها و درک معانی آن ها   

   گسترش خزانه ی لغات           

   پرورش قوای ذهنی چون تفکر و تخیل و...

  ایجاد توانایی های مطلوب در خواندن مانند :

 بلندی یا کوتاهی صدا ، کندی و تندی خواندن، نشان دادن حالات عاطفی نویسنده ، رعایت نشانه های دستوری، تلفظ صحیح و لذت بردن از خواندن در جمع بدون اضطراب، ایجاد علاقه به خواندن انواع کتابها و مطالب نوشتاری برای لذت بردن.

  هدف خواندن در پایه های اول و دوم ابتدایی:(( یادگیری خواندن ))  و

 از پایه سوم به بعد : (( خواندن برای یادگیری ))  مي باشد.

ادامه نوشته

سبک های یادگیری دانش آموزان

یاد گیری در کودک نورس مانند نقش روی سنگ است

و در انسان بزرگسال مانندنوشتن بر آب حضرت محمد(ص)


 

  سبک های یادگیری :

                                1. سبک یادگیری کلامی

 

                                2. سبک یادگیری تصویری


                                3. سبک دست ورزی



ادامه نوشته

راهنمای حل جدول سودوکو که از 9 سطر و 9 ستون تشکيل شده

راهنمای حل جدول سودوکو

جدول سودوکو يه جدول ژاپنيه که بهش جدول اعداد متقاطع هم گفته ميشه. اين جدول يه جدول مربعي شکله که از 9 سطر و 9 ستون تشکيل شده. از طرفي به 9 تا مربع مساوي هم تقسيم شده بطوريکه اون مربع هاي 3 در 3 داخلي تو دل مربع اصلي قرار دارن که بهشون بلوک گفته ميشه (شکل زير)

Sudoku Puzzle Help

ادامه نوشته

آموزش کشیدن یه پرنده ی بامزه

منبع:تبيان