چگونه اضطراب کودکان را کم کنیم؟



 
بسیاری از کودکان امروزی دچار اضطراب و سرآسیمگی هستند و مسلما برای والدین آنها بسیار دردآور است ببینند فرزندشان از موضوعی ناراحت یا نگران است.
 اگر فرزند شما هم این مشکل را دارد، می توانید با راهکارهایی که در ادامه توضیح داده ایم، به آنها کمک کنید. ابتدا باید به استرس های اخیر او توجه کنید. ببینید ناراحتی و نگرانی کودک در نتیجه چه چیزی بوده است. به طور مثال، رفتن به مدرسه جدید، متولد شدن خواهر یا برادر کوچک تر یا نداشتن رابطه نزدیک با اطرافیان. اگر عادت دارید بالای سر کودک می ایستید و با او صحبت می کنید، بهتر است زانو بزنید تا هم قد یکدیگر شوید و سپس در مورد مشکلاتش از او سوال بپرسید.
شاید فرزند شما مثلا مشکل لوزه دارد و باید عمل شود و این جراحی باعث هراس او شده است و خشم خود را سر مسایل دیگر خالی می کند. یا غمگین و هراسان می شود و در خود فرو می رود.
هنگام کمک به کودکان برای نداشتن استرس، نباید او را مجبور کنید که هنگام صحبت با شما نباید نگران چیزی باشد.
این نوع مکالمه می تواند احوال او را بدتر از پیش کند. بهتر است از روش «شنیدن فعال» استفاده کنید:
هنگامی که کودک با شما صحبت می کند مستقیما به او نگاه کنید، حرف های او را درک و سپس به روش خودتان، حرف هایش را برای او تکرار کنید. به طور مثال، «من تصور می کنم قرار ملاقات فردا با دکتر باعث شده تا عصبی بشوی.»
حتما در نظر داشته باشید که شما باید مشکل فرزند خود را درک کنید و هرگز نباید او را تحقیر کنید.
در ضمن، باعث افزایش احساس ترس او هم نشوید. به طور مثال، اگر فرزند شما برای ایفای نقش خود در تئاتر مدرسه دچار اضطراب شده است، شما نباید با گفتن اینکه همه والدین بچه ها هم در سالن حضور دارند و او را تماشا می کنند، به ترسش دامن بزنید. یا مثلا هنگامی که عصبی و بی حوصله است از او نخواهید تا دیالوگ نقش خود را برای شما از حفظ بخواند.
این کارها این احساس را به کودک منتقل می کنند که شما متوجه شده اید او ترسیده است و این مساله برای کودک چندان خوشایند نیست. والدین نباید از موقعیت هایی که موجب هراس و اضطراب کودکان می شود، دوری کنند. به طور مثال، برخی از کودکان از عروسک های بزرگی که جلوی فروشگاه ها یا رستوران ها می ایستند و تبلیغ می کنند، می ترسند. مادر و پدر این کودک نباید او را فورا از محل دور کنند، بلکه باید دست فرزند خود را بگیرند و با هم نزدیک آدمی شوند که لباس مثلا خرس یا خرگوش پوشیده است.
وقتی کودک در کنار شما باشد و مطمئن شود از او محافظت می کنید با اضطراب کمتری به عروسک نزدیک می شود و شاید پس از چند دقیقه همه نگرانی او از بین برود. یکی دیگر از روش های مقابله با اضطراب کودکان، حرف زدن در مورد نگرانی ها است. به طور مثال، اگر فرزند شما نخستین روز مدرسه اش است و اضطراب و ترس زیادی دارد، با او در مورد محیط مدرسه صحبت کنید. در مورد اتفاق هایی که ممکن است برای او پیش بیاید حرف بزنید و روش کنار آمدن را نیز به او آموزش دهید.

همچنین، به او بگویید در مدرسه دوستان جدید بسیاری پیدا خواهد کرد و لحظه های شادی خواهد داشت.
باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما کم کردن اضطراب و نگرانی در فرزندتان است و نباید ترس های او را از پایه و اساس سرکوب کنید. اگر اضطراب کودک شما زیاد است، بهتر است با روانشناس یا پزشک کودکان مشورت کنید.

آموزش نقاشي


آموزش مرحله به مرحله ی کشیدن یه ماهی:



منبع:تبيان

چهار راه سعادت و خوشبختی

چهار راه سعادت و خوشبختی (پوستر)

سـرويس مـدرسـه، دلشوره مـدام


 
راننده زن براي دختران و راننده مرد براي پسران، پخش موسيقي مخصوص بر اساس معيارهاي روانشناسانه هنگام رفتن به مدرسه و موسيقي بازگشت به خانه، از جمله موارد پيش بيني شده در اين طرح است.

سـرويس مـدرسـه، دلشوره مـدام

سال‌هاست كه سرويس مدرسه ديگر وسيله رفت و آمد بچه‌ها نيست، غصه‌اي دائمي است. دلواپسي و دلشوره‌اي مدام.
انگار صحنه تصادف سال 74 دانش‌آموزان در جاده قديم كرج وقتي از اردوي علمي بازمي‌گشتند هنوز پيش چشم خانواده‌هاست. گلايه‌هاي ناتمام «دخترم مي‌گويد آقاي راننده به نظافت ماشين‌اش نمي‌رسد.» پسرم مي‌گويد <هميشه آن طرف چهارراه پياده‌ام مي‌كند> چراغ‌قرمز را رد كرد چيزي نمانده بود بزنيم به اتوبوس، همه بچه‌ها را مثل سوسيس كالباس روي هم مي‌ريزد، بابا آقاي راننده فحش مي‌دهد، سرمان داد مي‌كشد... تصادف سال 74 موجب شد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس‌جمهور وقت دستور ويژه‌اي به چند نهاد مربوطه براي تدوين يك طرح ملي در زمينه سرويس مدارس صادر کند؛ جمعيت هلال احمر، سازمان ميراث و گردشگري، نيروي انتظامي، وزارت آموزش و پرورش و بنياد نهج‌البلاغه.

اين طرح با نام طرح ملي البرز با 10سال كار كارشناسي در پژوهشگاه بنياد نهج‌البلاغه تدوين و در نهايت سال 85 در كميسيون زيربنايي دولت تصويب و براي اجرا به وزارت كشور ابلاغ شد. البته ابلاغ مي‌تواند به معناي اجرا نباشد كه طرح ملي ساماندهي مدارس يكي از همين ابلاغ‌هاست كه درگير اختلاف دستگاه‌هاي دولتي شد و متوقف ماند. قرار بود در اين طرح راننده‌ها كه البته ديپلم به بالا بودند، آموزش ببينند و يونيفورم بپوشند و وقتي پشت چراغ‌قرمز ايستادند براي بچه‌ها توضيح دهند كه چرا ايستاديم و هر رنگ چه معنی‌ای می دهد؟
عبد الوحيد مروجي مدير پروژه البرز درباره ايده شكل‌گيري اين طرح مي‌گويد:
رانندگاني كه براي سرويس مدارس انتخاب مي‌شوند بايد حداقل مدرك تحصيلي ديپلم را داشته باشند و در يك دوره آموزشي، يك زبان خارجي، يك رشته ورزشي رزمي و كمك‌هاي اوليه را نيز فرا بگيرد.
همچنين بر اساس اين طرح همه خودروها بايد ون باشد كه به‌طور اقساطي در اختيار رانندگان گزينش شده به عنوان مالك قرار مي‌گيرد.

عضو هيات مديره بنياد بين‌اللملي نهج البلاغه با اشاره به وجود آمبولانس و هليكوپتر امداد در اين طرح در مواقع اضطرار توضيح مي‌دهد: بر اساسي طرحي كه ما ارائه كرده‌ايم هر 5 تا 10سرويس يك آمبولانس به عنوان پشتيبان خواهد داشت و هر 100سرويس يك هليكوپتر كه در موقع نياز به كمك بچه‌ها بيايد. ضمن آن‌كه همه خودروها مجهز به GPRS هستند و با اين كار مسير حركت راننده كاملاً كنترل مي‌شود.
البته نه تنها مسير كه رفتار راننده هم به‌طور مداوم زير ذره بين قرار مي‌گيرد و همين طور رفتار ترافيكي آنها.

مروجي طرح را مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني به عنوان طرح برتر تربيتي در خاورميانه در سال 85 معرفي كرده و مي‌گويد: اگر اين طرح به اجرا در بيايد به‌طور مستقيم و غير مستقيم براساس پيش‌بيني‌هاي ما 300 هزار شغل ايجاد مي‌شود.

به گفته وي سرويس دهي به مهدهاي كودك و گردشگران در فواصل زماني حضور بچه‌ها در مدرسه يكي ديگر از خدماتي است كه براي رانندگان سرويس مدارس تعريف شده كه با اين كار درآمدزايي بيشتر عايد آن‌ها خواهد شد.

راننده زن براي دختران و راننده مرد براي پسران، پخش موسيقي مخصوص بر اساس معيارهاي روانشناسانه هنگام رفتن به مدرسه و موسيقي بازگشت به خانه، از جمله موارد پيش بيني شده در اين طرح است.
مدير پروژه البرز اميدوار است وزارت كشور در دولت تدبير و اميد اين طرح را براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش و مركز راهنمايي رانندگي ابلاغ كند.

روزنامه ايران

اینگونه نگاه کنید ...


مرد را به 
عقلش نه به ثروتش 

زن را به 
وفایش نه به جمالش 

دوست را به 
محبتش نه به کلامش 

عاشق را به 
صبرش نه به ادعایش 
مال را به برکتش نه به مقدارش 

خانه را به 
آرامشش نه به اندازه اش 

اتومبیل را به 
کارائیش نه به مدلش 

غذا را به 
کیفیتش نه به کمیتش 

درس را به 
استادش نه به سختیش 

دانشمند را به 
علمش نه به مدرکش 

مدیر را به 
عملکردش نه به جایگاهش 

نویسنده را به 
باورهایش نه به تعداد کتابهایش 

شخص را به 
انسانیتش نه به ظاهرش 

دل را به 
پاکیش نه به صاحبش 

جسم را به 
سلامتش نه به لاغریش 

سخنان را به عمق 
معنایش نه به گوینده اش

یک دقیقه = زمانی بسیار مفید و طولانی!


یک دقیقه = زمانی بسیار مفید و طولانی!

ساعت

همه ما آدم‌ها، دقیقه‌های بسیاری از عمرمان را از دست داده‌ایم که می‌توانستیم به آسانی، بهترین بهره را از آن‌ها ببریم. دقیقه‌هایی که به ظاهر کوتاهند، اما در جای خود، زمانی بسیار طولانی و مفید هستند.


تا به حال اندیشیده‌اید كه در یک دقیقه، چه کارهایی می‌شود انجام داد؟

در یک دقیقه:

شما می‌توانید 100 بار «سبحان الله و بحمده» بگویید و هر کس آن را در یک روز بگوید، گناه‌هایش آمرزیده می‌شود، حتی اگر به اندازه کف دریا باشد.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید سوره فاتحه را پنج بار بخوانید و به بیشتر از 7000 حسنه دست یابید.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید سوره اخلاص را 15 بار بخوانید، زیرا برابر است با 5 بار خواندن قرآن.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید 20 بار «لا اله الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد و هو علی کل شیء قدیر» را بگویید و اجر آن برابر است با آزاد کردن 8 برده در راه خدا از فرزندان اسماعیل.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید بیشتر از 40 بار «لا حول و لا قوة الا بالله» بگویید و آن گنجی از گنج‌های بهشت است.

در یک دقیقه، شما می‌توانید دست‌ها را بلند کنید و دعا کنید، زیرا که دعا یا استجابت می‌شود، یا بلایی را دور می‌کند، یا حفظ می‌شود برای روز قیامت.
در یک دقیقه:

شما می‌توانید بیشتر از 10 بار «سبحان الله و بحمده، عدد خلقه، و رضا نفسه، و زنة عرشه، و مداد کلماته» بگویید و این کلمات، اجرشان برابر است با اجر چندین بار تسبیح کردن و ذکر گفتن.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید 100 بار «استغفرالله و اتوب الیه» بگویید و استغفار، سبب آمرزش و وارد بهشت شدن و دفع بلا و ریزش باران و زیاد شدن مال و فرزند می‌شود.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید 20 بار بر رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم) صلوات بفرستید. پس خداوند 200 بار بر شما صلوات می‌فرستد.

ساعت

در یک دقیقه:

شما می‌توانید بیشتر از 50 بار «سبحان الله و بحمده، سبحان الله العظیم» بگویید و این دو عبارت نزد خداوند، دوست داشتنی و بر زبان سبک و آسان و در میزان اعمال، سنگین می‌باشد.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید بیشتر از 25 بار «سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر» بگویید و این کلمات، بهترین گفته نزد خداوند هستند.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید تقریباً 50 بار «لا اله الا الله» بگویید.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید دست‌ها را بلند کنید و دعا کنید، زیرا که دعا یا استجابت می‌شود، یا بلایی را دور می‌کند، یا حفظ می‌شود برای روز قیامت.

در یک دقیقه:

شما می‌توانید نهی از منکر یا امر به معروف کنید، یا برادری را نصیحت كنید، یا با غم دیده‌ای درد دل کنید یا به افرادی سلام کنید و دست بدهید.

منبع:تبيان

آثار تربیتی تکریم و احترام کودک

بی احترامی، آثار منفی و ضد‌تربیتی بسیاری را متوجه شخصیت کودک می‌کند، چرا که در این صورت، هرگز نمی‌توان از کودکی که به او بی احترامی شده، انتظار نیکی داشت.

روانشناسان، انگیزه اصلی فعالیت‌های انسانی را احساس حقارت و احساس عزت‌نفس در او می‌دانند که به طور معمول این احساس در انسان، با رفتار و برخورد دیگران با او شکل می‌گیرد.

همچنین، روانشناسان معتقدند که بسیاری از رفتارهای منفی و ضد ارزشی، ناشی از کمبود شخصیت در انسان است و می‌گویند: این‌گونه رفتارها به طور معمول از کسانی صادر می‌شود که عزت نفس پایینی دارند.

میرس در کتاب روانشناسی اجتماعی می‌گوید:

طبق تحقیقاتی که بروکنر و هولتن در سال 1978 در مورد افرادی که دارای عزت نفس زیاد و عزت نفس پایینی بودند، انجام داده‌اند، این نتیجه بدست آمد که افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند، نه تنها کمتر از افرادی كه عزت نفس پایینی دارند دچار افسردگی می‌شوند، بلکه کمتر از آن‌ها گرفتار ناراحتی‌های عصبی و بی‌خوابی شده و کمتر از آنان به طرف اعتیاد و الکلیسم کشیده می‌شوند.


از طرفی برای كودكان نیز بی احترامی، آثار منفی و ضد‌تربیتی بسیاری را متوجه شخصیت کودک می‌کند، چرا که در این صورت، هرگز نمی‌توان از کودکی که به او بی احترامی شده، انتظار نیکی داشت.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: کسی که نفسش بر وی خوار شد، امید نیکی از او نداشته باش.

ادامه نوشته

دختر نابینا

معجزات امام رضا (ع) در طول تاریخ بسیار زیاد بوده است هنوز بسیار معجزه اتفاق میفته در حرم اقا امام رضا (ع)
یکی از معجزات در سال 1385 در حرم خود اقا رخ داد :

خادم های امام رضا (ع) مثل همیشه در حال عوض کردن گل های بالای حرم امام رضا(ع) بودند . ناگهان گلدان از دست خادم رها میشه و به طرفی که بانوان در حال زیارت بودن می افته و روی سر دختری که در کنار نشسته بود می افته همه به طرف دختر می رن ...سر دختر کاملا شکافته شده بود و خون همه جا رو فرا گرفته بود سریع این دختر رو به بیمارستان می برند. خادم هم که از ترس جرات حرکت نداشت در جای خود می لرزید تا اینکه تقریبا 4 ساعت بعد از حادثه پدر دختر به حرم اومد و سراغ اون خادمی که گلدون از دستش افتاده بود رو گرفت تا اینکه این خادم پدر دختر رو دید ترس همه ی وجودش رو فرا گرفته بود و با خود می گفت ( نکنه دختر فوت شده باشه نکنه .....) که پدر به این خادم رسید و در کمال نا باوری پدر خادم رو بغل و او را بوس می کرد و اشک در چشمان پدر پر شد خادم گفت من سر دختر شما رو شکستم و شما من رو بغل و می بوسید؟؟؟
پدر گفت دختر من از زمانی که به دنیا امد نابینا بود و به مشهد اومده بود تا شفا بگیره زمانی که اون گلدون به سر دخترم خورده بود دکترا می گفتند که به طرز کاملا عجیبی چشمان دخترم بینا و باز شده بود که اقا امام رضا (ع) شفای او رو داد انگاه پدر بلند صدا زد:

یا امام رضا(ع) قربونت برم ...