کم کم ماه مهمانی خدا تمام می‌شود...




وداع با ماه مبارک رمضان، در واقع وداع کسی است که با ماه رمضان مأنوس و دوست شده و امروز می‌خواهد از این دوست جدا شود.

کم کم ماه مهمانی خدا تمام می‌شود...

کوله بار اعتقادت را چقدر پر کرده‌ای؟!

توشه یک ساله‌ات کافیست؟!

کم کم می‌شنوی که همان گروه‌هایی که حدوداً یک ماه پیش در تلاش برای رویت هلال ماه مبارک رمضان بودند، حالا برای رصد هلال ماه شوال می‌کوشند ...

کم کم می‌بینی که ختم قرآنت به صفحات آخر قرآن کریم رسیده است ...

کم کم به فکر نماز عید خواهی افتاد که ساعت چند آماده شوی و بروی ...

کم کم دنبال برگ‌های کوچک قنوت نماز عید فطر می‌گردی ...

کم کم به آخرین سحر نزدیک می‌شوی ...

کم کم مهمانی خدا تمام می‌شود

کم کم می‌پرسی و می‌گردی که فطریه‌ی امسال چقدر است؟...

کم کم به دعای روزهای آخر ماه مبارک رسیده‌ای ...

و کم کم دلت تنگ می‌شود ...

همه‌ی این‌ها یعنی اینکه ماه رمضان دارد تمام می‌شود ...

ماه رمضان دارد تمام می‌شود اما، آیا با رمضان را آن‌گونه كه شایسته اوست، قدر دانستیم؟ آیا به مسجد رفتیم؟ آیا یک آیه قرآن را درک کردیم و فهمیدیم؟

آری؛ در تپش نبض تند زمان، چه زود، بدرقه کردیم روزهای روزه داریمان را.

کوله بارت بر بند، شاید این چند سحر، فرصت آخر باشد ...

 

جایی نوشته بود:

افسوس که رمضان دارد تمام می‌شود...

اما اگر از من بپرسی، می‌گویم: مهمانی خوبی بود ...

کاش خدا هم بگوید: مهمان خوبی بود ...

 

بندگی‌هاتون قبول حق، أن شاء الله


کم کم مهمانی خدا تمام می‌شود

آمدیــــــم از سفـــــــر دور و دراز رمضان

پی نبـــــردیــــــــم به زیبایی راز رمضان

هر چه جان بـــود سپـــــردیم به آواز خدا

هر چه دل بود شکستیم به ساز رمضان

ســــر به آیینه «الغوث» زدم در شب قدر

آب شــــــد زمــــــزمه راز و نیــاز رمضان

دیدم این «قدر» همان آینه «خلّصنا»ست

دیــــــدم آیینه‌ام از ســـوز و گداز رمضان

بیـــش از این ناز نخواهیـــم کشید از دنیا

بعد از این دســـت من و دامن ناز رمضان

نکند چشـــم ببندم به سحرهای سلوک

نکند بسته شـــــود دیـــــــده باز رمضان

صبـــح با باده شــعبان و رجب آمـــده بود

آن که دیروز مــــــرا داد جـــــــواز رمضان

شام آخـر شد و با گریه نشستم به وداع

خـــــواب دیدم نرســـیدم به نماز رمضان

شعری از علیرضا قزوه

منبع:تبيان


امید به بخشش


شخصی را رو به جهنم می بردند.در راه بر می گشت و به عقب نگاه می کرد.
خداوند فرمود: "او را به بهشت ببرید.
فرشتگان پرسیدند : چرا؟
خداوند فرمود:اوچند بار به عقب نگاه کرد . او امید به بخشش داشت.


هفت راه درمان ناسزاگويي کوچولوها

هفت راه درمان ناسزاگويي کوچولوها

گاهي پيش مي آيد که کودک براي اولين بار از کلمات زشت استفاده مي کند و موجب خنده اطرافيان مي شود در چنين مواقعي او مستقيما از بالاترين پاداش موجود يعني جلب توجه ديگران بهره مند شده است. بنابراين اين رفتارش را تغيير دهد.

در حل اين موضوع توجه به منشاء يادگيري بسيار مفيد است:
۱ -والدين بايد به طور کلي ناسزاگويي را ترک کنند همچنين به کودک توضيح دهند که رفتار قبلي آن ها صحيح نبوده است.
۲ -کنترل محيط و تعاملات کودک بسيار حائز اهميت است بايد با دور کردن کودک از محيط هاي ناسالم، دوستان و رفت و آمدهاي مناسبي را نيز جايگزين کرد. مناسب تر است که والدين به طور ويژه از ۲ سالگي يعني زماني که کودک تقليد کلامي رو به پيشرفتي را نشان مي دهد به اين نکته توجه داشته باشند.
۳ -والدين با دقت بيشتري کارتون ها، فيلم ها و بازي هاي رايانه اي را براي کودکانشان انتخاب کنند.
۴ -روش هاي سختگيرانه والدين، رفتارهاي پرخاشگرانه به خصوص ناسزاگويي کودک را افزايش مي دهد، تغيير شيوه هاي تعامل با کودک از تثبيت اين رفتار جلوگيري مي کند.
۵ -در مقابل فحاشي کودک هيچ گونه واکنشي نشان ندهيد و کاملا حرکات او را ناديده بگيريد تا حس کنترل کردن ديگران در او تقويت نشود.
۶ -با شنيدن حرف هاي زشت کودک نخنديد، بلکه با او صحبت کنيد و برايش توضيح دهيد هر روزي که حرف هاي ناپسند نزند يا درمهماني ها اين رفتار را نداشته باشد پاداش خواهد گرفت.
۷ -بايد در پي ايجاد کردن موقعيت هايي باشيد که کودک احساس نشاط و دوست داشتني بودن را تجربه کند. در چنين مواردي بايد به درمان حالات افسرده وار او نيز بپردازيم. اين حس را بايد در تمامي تعاملات بگنجانيد تا از افسردگي و اضطراب او بکاهيد.
نکته: با اين حال چنان چه ناسزاگويي همراه با لجبازي يا تحرک بيش از حد باشد و کودک خشونت زيادي را نيز ابراز کند مراجعه به روان پزشک کودکان توصيه مي شود زيرا ممکن است استفاده از الفاظ ناپسند تنها بخشي از يک مشکل عمده تر باشد.

داستان کوتاه و آموزنده (فاصله نیکی و بدی)

داستان کوتاه و آموزنده (فاصله نیکی و بدی)
پسر زنی به سفر دوری رفته بود و ماه ها بود که از او خبری نداشت.
بنابراین زن دعا می کرد که او سالم به خانه باز گردد . این زن هر روز به تعداد اعضاء خانواده اش نان می پخت و همیشه یک نان اضافه هم می پخت و پشت پنجره می گذاشت تا رهگذری گرسنه که از آنجا می گذشت نان را بر دارد . هر روز مردی گو‍ژ پشت از آنجا می گذشت و نان را بر میداشت و به جای آنکه از او تشکر کند می گفت:
«کار پلیدی که بکنید با شما می ماند و هر کار نیکی که انجام دهید به شما باز می گردد . »
این ماجرا هر روز ادامه داشت تا اینکه زن از گفته های مرد گوژ پشت ناراحت و رنجیده شد .



او به خود گفت :
او نه تنها تشکر نمی کند بلکه هر روز این جمله ها را به زبان می آورد . نمی د انم منظورش چیست؟ یک روز که زن از گفته های مرد گو‍ژ پشت کاملا به تنگ آمده بود تصمیم گرفت از شر او خلاص شود بنابراین نان او را زهر آلود کرد و آن را با دستهای لرزان پشت پنجره گذاشت، اما ناگهان به خود گفت : این چه کاری است که میکنم ؟ بلافاصله نان را برداشت و در تنور انداخت و نان دیگری برای مرد گوژ پشت پخت .

مرد مثل هر روز آمد و نان را برداشت و حرف های معمول خود را تکرار کرد و به راه خود رفت . آن شب در خانه پیر زن به صدا در آمد . وقتی که زن در را باز کرد ، فرزندش را دید که نحیف و خمیده با لباسهایی پاره پشت در ایستاده بود او گرسنه ، تشنه و خسته بود در حالی که به مادرش نگاه می کرد ، گفت : مادر اگر این معجزه نشده بود نمی توانستم خودم را به شما برسانم .

در چند فرسنگی اینجا چنان گرسنه و ضعیف شده بودم که داشتم از هوش می رفتم . ناگهان رهگذری گو‍ژ پشت را دیدم که به سراغم آمد . او لقمه ای غذا خواستم و او یک نان به من داد و گفت : «این تنها چیزی است که من هر روز میخورم امروز آن را به تو می دهم زیرا که تو بیش از من به آن احتیاج داری » وقتی که مادر این ماجرا را شنید رنگ از چهره اش پرید. به یاد آورد که ابتدا نان زهر آلودی برای مرد گوژ پشت پخته بود و اگر به ندای وجدانش گوش نکرده بود و نان دیگری برای او نپخته بود ، فرزندش نان زهرآلود را می خورد . به این ترتیب بود که آن زن معنای سخنان روزانه مرد گوژ پشت را دریافت :

هر کار پلیدی که انجام می دهیم با ما می ماند

و نیکی هایی که انجام می دهیم به ما باز میگردند

مقام معلم

شخصى در مدینه مدرسه اى تاسیس كرد و به آموزش كودكان مشغول بود.
روزى یكى از فرزندان امام حسین (ع ) به مدرسه وى رفت و آیه شریفه الحمدللّه رب العالمین را آموخت .
وقتى به منزل برگشت ,آیه را تلاوت كرد و معلوم شد آن را در مدرسه اى از معلم آموخته است .
امـام حسین (ع ) هدایاى زیادى براى معلم فرستاد به طورى كه موجب شگفتى عده اى از یاران آن حضرت گردید.
آنـها نزد امام آمدند و عرض كردند: آیا آن همه پاداش به معلم رواست كه شما در برابر آموزش یك آیه , این همه هدیه براى معلم فرستاده اى ؟! حضرت فرمود: آنچه كه دادم چگونه برابرى مى كند با ارزش آنچه كه او به پسرم آموخته است .
ایشان با این كار ارزش والاى معلم را به تمامى یاران و پیروان خودگوشزد نمود.

چه محیط‌ هایی باعث بروز اختلالات رفتاری در کودکان می‌شود؟


نتایج یک پژوهش حاکیست: عوامل کالبدی محیط موجب افزایش یا کاهش نشانه‌های اختلال رفتاری کودکان شود.

اختلال‌های رفتاری، مشکلات فردی و اجتماعی فراوانی را به وجود می‌آورد و کودکان مبتلا به این اختلال‌ها، خانواده، آموزشگاه و اجتماع را با مسائل و دشواری‌های گوناگونی مواجه می‌کنند و آن‌ها را در برابر آشفتگی‌های روانی اجتماعی دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی، آسیب پذیر می‌سازند.

30 درصد کودکان و نوجوانان یک اختلال روانی را در زندگی تجربه می‌کنند

پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد حدود 30 درصد از کودکان و نوجوانان در طول زندگی خود یک اختلال روانپزشکی قابل تشخیص را تجربه خواهند کرد، ولی 70 تا 80 درصد از آن ها مداخله مناسب را برای حل اختلال دریافت نمی‌کنند. این اختلال‌ها، به نقص عملکرد در زمینه‌های مختلف از جمله زمینه‌های تحصیلی و خانوادگی منجر شده و در نهایت افت تحصیلی و یا رفتارهای بزهکارانه‌ای را موجب می‌شود.


ادامه نوشته

آموزش مهارت هاي زندگي  به کودکان

کودکان با رفتن به مدرسه مهارت هايي چون خواندن و نوشتن را مي آموزند اما قبل از سن رفتن به مدرسه، والدين وظايف مهم ديگري را در خصوص يادگيري مهارت هاي زندگي به فرزندان شان دارند تا آن ها را، براي ورود به زندگي اجتماعي و خارج از محيط خانواده آماده کنند.
مهارت هايي را که در ادامه ذکر مي شود نتيجه تحقيقات کارشناسان بخش روان شناسي کودک در دانشگاه استنفورد است. محققان اين دانشگاه بر اين اعتقاد هستند که يادگيري اين مهارت ها، نقطه آغازي براي ورود کودک به جهان پرتلاطم امروزي است. هرچند نبايد فراموش کرد که اين مهارت ها تنها برخي از تمام چيزهايي است که بايد به فرزندان آموخت.

ادامه نوشته

جملات تصويري

ناتوانایی یادگیری

ناتوانایی یادگیری


تعداد زیادی از دانش آموزان در یادگیری و تحصیل مشکل دارند که از این تعداد درصد قابل توجهی دارای اختلال یا ناتوانی یادگیری هستند .در چند دهه اخیر نیز به تعداد  این دانش آموزان اضافه شده است.

در سال های اخیر به علت عدم شناخت،  این دانش آموزان به عنوان عقب مانده ذهنی ، کودن و یا آسیب مغزی تلقی کرده اند. ولی امروزه با گسترش مطالعات و تحقیقات در این زمینه شناخت بهتری از این گروه دانش آموزان حاصل شده است. از اوایل سال 1960 مطالعه درباره کودکانی که علی رغم برخورداری از هوش عادی قادر به یادگیری و تحصیل به صورت عادی نبودند یا روزی مطالب را به خوبی فراگرفته،  و روز بعدی فراموش می کردند شروع شده است .

 

ناتوانی یادگیری

ادامه نوشته

روز قدس...

بسم رب الشهدا

سنگ بردار و بزن این شب آویزان را
تا كه برهم بزنی خواب خوش شیطان را
سنگ، قانون دهان كوب زمین است، بزن
آه! موسیقی خشم تو همین است، بزن
زندگی زیر لگدهای هیولا، سخت است
رقص شیطان، وسط مسجدالاقصی، سخت است
آب در كاسه خشم است كه خون خواهد شد
چشم اگر باز كنی،كن فیكون، خواهد شد
نفس ویران شده در حنجره من، ای قدس
اولین خانه بی‌پنجره من، ای قدس
شب آواره از آغوش تو، بالا نرود
خون پاك تو، به حلقوم یهودا نرود
كوچه‌هایت اگر از ابرهه و نیل، پُر است
آسمانت ولی از خشم ابابیل، پُر است
شهر من! سنگ تو خاصیت باران دارد
سنگ، خون جگر توست كه جریان دارد
تیغ در دست خطرناك‌ترین دژخیم است
نوبتی باشد اگر، نوبت ابراهیم است





هست اسراییل نامشروع و پست
پشت این نامرد را باید شکست
بشکنید آنان که ما را بشکنند
حرمت بیت خدا را بشکنند
بشکنید این قوم نامشروع را
این دغل بازان در جنگ خدا
ای برادر قبله را دزیده‌اند
کس نمی‌پرسد چرا دزدیده‌اند؟
روح ابراهیم از اینان در عذاب
حال احمد از چنین دزدان خراب
هان و هان ای مسلمین سربلند
بی تفاوت بودن و خامش به چند؟
چند باید دید و حتی دم نزد
بر دهان خصم دون محکم نزد
آنکه گردد مسلمین را بی‌خیال
هست بر روی زمین مثل وبال
مسلمین با قدس همراهی کنید
آه دل را آن طرف جاری کنید


جملات تصويري


دو معيار مهم انتخاب نوع ورزش کودکان


دو معيار مهم انتخاب نوع ورزش کودکان

یک فوق تخصص ارتوپدی کودکان گفت: برای تعیین نوع ورزش باید به جثه و سن کودک توجه کرد مثلاً اگر کودک ضعیف باشد باید ورزش‌های پرشی را کمتر انجام دهد چون بر روی مفاصل تأثیر منفی می‌گذارد.

فرهنگ غنی‌پور : سن و جثه، نوع ورزش مناسب کودکان را تعیین می‌کند. فوق تخصص ارتوپدی کودکان تصریح کرد: برای کودکان زیر 4 سال، ورزش‌هایی مانند شنا، دوچرخه و اسکیت که فعالیت بیشتری را می‌طلبند مناسب است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در گروه سنی 4 تا 7 سال، دوچرخه، والیبال، بسکتبال و ورزش‌های رزمی کاربرد بیشتری دارند. غنی‌پور افزود: در محدوده سنی 7 تا 9 سال نیز ورزش‌های پرشی از جمله والیبال، بسکتبال و همچنین ژیمناستیک مناسب است.
فوق تخصص ارتوپدی کودکان تصریح کرد: برای تعیین نوع ورزش باید به جثه کودک نیز توجه کرد چرا که اگر کودک ضعیف باشد باید ورزش‌های پرشی را کمتر انجام دهد چون بر روی مفاصل تأثیر منفی می‌گذارد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: در مواجهه با کودکان چاق که جثه سنگین دارند باید دقت کرد که از ورزش‌هایی استفاده کنند تا فشار کمتری بر مفاصلشان وارد سازد بنابراین انجام ورزش‌های سبک‌ برای این دسته از کودکان مفید است.

نظر شیطان درباره حضرت علی(ع)

نظر شیطان درباره حضرت علی(ع)


حجت‌الاسلام انصاریان در شب قدر مطرح کرد: پیامبر اکرم از شیطان پرسید نظرت درباره علی بن ابی‌طالب، وصی من چیست؟ شیطان پاسخ داد یا رسول‌الله امکان دستیابی به علی وجود ندارد. این آدم از نظر ما دست‌نیافتنی است چون به پروردگار عالمیان متصل است و ما نمی‌توانیم به او برسیم و من راضی هستم که او کاری با من نداشته باشد چرا که من طاقت یک لحظه دیدار او را ندارم چون نور الهی علی آنقدر قوی است که ما را دفع می‌کند.

حجت‌الاسلام انصاریان افزود: حضرت رسول فرمودند شیطان!‌ رفقای تو در این دنیا چه کسانی هستند؟ شیطان گفت کسانی که پشت‌سر مردم غیبت می‌کنند و پایبند به نماز نیستند. حضرت فرمود همنشینان تو چه کسانی هستند شیطان گفت شرابخواران و همچنین تمام زناکاران در آغوش من هستند. پیامبر(ص) پرسید وکیلان تو چه کسانی هستند شیطان گفت وکیلان من کم‌فروشان، و خزانه‌داران من کسانی هستند که خمس و زکات خود را پرداخت نمی‌کنند.

وی گفت:‌ پیامبر اکرم (ص) در ادامه پرسید شیطان! سرور و شادی تو در چیست شیطان پاسخ داد در این است که مردم قسم دروغ می‌خورند. حضرت فرمود چشم تو را چه چیزی کور می‌کند شیطان گفت کمکی که به مستمند در تنهایی می‌شود. پیامبر فرمود گوش تو را چه چیزی کر می‌کند شیطان گفت وقتی امت تو دستانشان را به سوی پروردگار بلند کرده و یا الله و یا رب می‌‌گویند.

مسجد شیطان کجاست و چه کسانی مؤذن او هستند

  مسجد شیطان کجاست و چه کسانی مؤذن او هستند



حجت‌الاسلام انصاریان در شب قدر مطرح کرد: پیامبر (ص) از شیطان پرسید مسجد تو کجاست شیطان گفت بازارهایی که پر از غش و تقلب در اموال باشد. حضرت فرمود با چه کسی هم غذا هستی شیطان گفت زنان و مردانی که بر سر سفره، نام خدا را نمی‌برند. حضرت فرمود چه کسی پیش تو عزیز است، شیطان گفت کسی که دائم غرق در معصیت است و معصیت را برای لحظه‌ای تعطیل و رها نمی‌کند.

وی ادامه داد: حضرت رسول از شیطان پرسید آیا تو مؤذنی هم داری شیطان گرفت کارگردانان و مطربان شبانه، مؤذن من هستند. حضرت فرمود شکار تو چیست شیطان گفت مردان چشم چران. پیامبر پرسید چه کسی را بیشتر از همه دوست داری شیطان گفت کسی که با اخلاق و زبانش آرامش یک جامعه و خانواده را برهم می‌ریزد.

حجت‌الاسلام انصاریان گفت: پیامبر در ادامه از شیطان پرسید دام تو چیست، ابلیس گفت موی بیرون ریخته زنان و ادامه داد هر تار موی زن بی‌حجاب و بدحجاب دامی است برای یک مرد و به تعداد تارهای موی زنان من دام دارم. حضرت فرمود مردم را از چه کاری باز می‌داری شیطان گفت از کارهای خیر اما افرادی که با عالمان و صالحان در ارتباط بوده و از عبادت هم کم نمی‌گذارند زورم به آنها نمی‌رسد.

محل ضربت خوردن حضرت علی(ع) در مسجد کوفه

مسجد كوفه كه سال‌ها شاهد نيايش‌ها و عبادات مولاي متقيات بود ميعادگاه ديدار اولين پيشواي برحق شيعه با پروردگار الهي شد و آن حضرت در محراب نماز رستگار شد.





دستور العملهایی از مرحوم نخودکی

دستور العملهایی از مرحوم نخودکی

هنگامی که امام خمینی(ره)وآیت الله بهجت جوان بودندروزی به مشهدبه خدمت آیت الله نخودکی اصفهانی می روند.(مرحوم آیت الله نخودکی اصفهانی چشم برزخی بودندوعالم به مسایل زمان،قبرایشان درحرم امام رضا(ع)صحن انقلاب هست.)امام خمینی وآیت الله بهجت به حاج آقای نخودکی می گویند:به ماعلم کیمیارابیاموز.حاج آقانخودکی میگه:به شرطی بهتون یادمیدم بهم قول بدین درزمینه مادی استفاده نکنید.امام خمینی لحظه ای فکرمی کنه ومیگه:نه نمی تونم قول بدم آمدومشکلی برام پیش بیادودرزمینه مادی استفاده بکنم،آیت الله بهجت هم قول نداد.مرحوم حاج آقانخودکی گفت:۵چیزبه شمایادمیدم که ازهرکیمیایی باارزش تره:

۱بعدازهرنمازواجب۳مرتبه صلوات بفرستیدهمراه با"وعجل فرجهم"تافرج آقانزدیک بشه.

۲بعدازهرنمازواجب۳مرتبه سوره توحیدرابخوانیدتاقرآن راختم کرده باشید.

۳بعدازهرنمازواجب تسبیحات حضرت فاطمه(س)رابخوانیدکه برابربا۲۰۰۰رکعت نمازمستحبی است.

۴بعدازهرنمازواجب آیه اول آیه الکرسی رابخوانیدتاخودرابیمه کرده باشید.

۵بعدازهرنمازواجب انتهای آیه۲سوره طلاق(ومن یتق الله...)وآیه۳راتاپایان بخوانیدکه مفهومش براین است که اگربنده ای برخداتوکل کندخداوندازجایی که بنده فکرش رانمی کندمشکل اوراحل خواهدکرد.