نمونه املاء وروان خوانی کلاس اول  مربوط به درس گوش شنوا (شـ ش)


نمونه املاءکلاس اول(هفته اوّل دی)   نشانه شـ   ش

شب آسمان ستاره داشت.

آرش ستاره ای رادر آسمان دید.

او ستاره را به مادرش نشان داد.

مادرش اَز دیدن ستاره شاد شد.

برادرش با ماشین از شنا آمد.

او مو را شانه می زند.

باز خورد:عطر گل محمدی          همه رادرست نوشته ای



آموزش نشانه شـ  ش  با شعر

آموزش نشانه شـ  ش  با شعر

 

                                            

   شمع           آتش                     ماشین      

 

شـ  غیرآخر                ش آخر                                         

  شـ  سه تا دندونه داره             لب های خندون داره             

شب  شد و پر  ستاره                 مامان شامو میاره               

شـ  هم مثل شب ها                سه تا ستاره داره 

              

ما, دو نفر برادریم                      غیر آخر وآخریم                

سه تادندانه داریم                   رویش سه تانقطه داریم
                

می گوییم ای بچّه ها                کشیده هست این صدا

 

             

 

ایجاد انگیزه برای درس گوش شنوا شـ  ش

ایجاد انگیزه برای درس گوش شنوا شـ  ش
خرگوش                                        

یه خرگوش یه خرگوش
یه خرگوش بازی گوش

خرگوش من سفیده

بابا اونو خریده



گوشای اون درازه

چشماش همیشه بازه
خرگوش من چه نازه
با بچه ها می سازه
نه نیش داره
نه چنگول
می گرده شاد و شنگول


                    



چشم چشم دو ابرو
دماغ و دهن یه گردو

گوش گوش دوتا گوش

موهاش نشه فراموش

چوب چوب یه گردن

اینم یه گردی تن



دست دست دوتا پا

انگشتا و جورابا

ببین چقدر قشنگه حیف که بدون رنگه


نکته ........

شادی می تواند در خانه ومدرسه شما به یک عادت تبدیل شود.


به روی بچّه ها لبخند بزنید وبه حرفهایشان واقعاگوش بدهید.


پدر



روزی پدری دست خود را روی شانه پسر خود گذاشت و گفت من قویترم یا تو؟


پسر گفت من. پدرجا خورده و دوباره پرسید من قویترم یا تو؟ پسر گفت من. 

پدر بغض کرد ودوباره پرسید من قویترم یا تو؟ پسر گفت من .

پدرازجابلند شد چند قدم باناراحتی و اشک از پسرش دور شد و دوباره پرسید من قویترم یا تو؟ پسر گفت تو ... 

پدرگفت چون من ناراحت شدم گفتی من قویترم ؟ 

پسر گفت نه آن سه باری که گفتم من از تو قویترم چون دستت روی شانه ام بود پشتم به کوهی مثل تو گرم بود اما وقتی دستت را برداشتی دیدم بی تو چیزی نیستم . . .

جدول ارز یابی عملکرد دانش آموز از درس قرآن(آذر)

جدول ارز یابی عملکرد دانش آموز از درس قرآن

نام:                      نام خانوادگی:                          کلاس:                    تاریخ:

ماه:آذر

ردیف

انتظارات

خیلی خوب

خوب

قابل قبول

نیازبه تلاش بیشتر

1

پیام های قرآنی را از حفظ

می خواند

 

 

 

 

 

2

سوره عصر را روان خوانی می کند.

 

 

 

 

 

3

مصادیقی از پیام قرآنی رابیان می کند.

    

 

 

 

 

 

4

کلمه های قرآنی را به صورت بخش بخش می خواند

 

 

 

 

 

5

پیام قرآنی را ترجمه می کند.

 

 

 

 

 

6

داستان هدیه پدربزرگ راباتوجه به تصویر بیان می کند.

 

 

 

 

 

7

برای شعر صفحه 33نام مناسب انتخاب می کند


 

 

 


حدیث هفته کلاس اول نسترن

 آموزش حدیث هفته: 

بهشت زیر پای مادران است.(پیامبر اکرم)

طرح درس فارسی پایه اول ابتدایی (استخر)


                                   مشخصات کلی درس


نام درس: فارسی     عنوان درس: استخر       کلاس: اول              مقطع: ابتدایی
مدّت تدریس:45 دقیقه


هدف کلی درس:آشنایی نشانه اِ ِ
ـه ه      
  اِ اول     ِغیر اول     ـه آخر چسبان   ه آخرتنها
فعالیت های قبل از درس: 
رئوس مطالب:
اِستخر  خانه   نرده درخت نکات ایمنی در اِستخر
هدف های جزیی:آشنایی دانش آموزان با:
1-صدای اِ                                             2-نشانه اِ


3- صحیح نوشتن نشانه اِ                            4-صحیح خواندن نشانه اِ
                             
 5-محل استخر                                          6  -نکات ایمنی اِستخر                             

6
-نوشتن چهار شکل اِ                           
7-محل قرارگرفتن چهارشکل اِدرجدول   

8-خواندن ونوشتن کلمات دیگری که اِ دارند.


ادامه نوشته

نمونه املاءکلاس اول مربوط به درس اِ ستخر نشانه اِ  ِ ـه ه   

 


نمونه املاءکلاس اول(هفته اوّل دی)   نشانه اِ  ِ ـه ه


ما اِمام را دوست داریم.

آن مِداد سبز اَست.

نادِر سه روز بیمار بود.

آن مدرسه نرده دارد.

نِدا زود از دبِستان آمد.

اِمروز دیر به مدرسه رسیدم.

او زود از اِداره آمد.

نادِره به من آدامس داد.

برادرم در باران ایستاده بود.

باز خورد:بارون دونه دونه                          املات شده نمونه


نامِ برادرم ایمان است.

دودِتنور بدبو بود.

دبستانِ ما زیبا است.

او سبدِتوت در دست دارد.

اِسمِ این زن سمانه اَست.

دوستِ اَمین در روستا بود.

اِنسانِ دانا بااَدب اَست.

مدادِمن زرد نیست.

بازخورد:   آفرین ومرحبا               به این املاء زیبا



آموزش نشانه( اِ  ِـه ه ) با شعر

آموزش نشانه( اِ  ِـه ه ) با شعر

                Click here to enlarge

           اِنسان                           دِرَخت                              نَرده

       کوسه

اِ اول     ِغیر اول     ـه آخر چسبان           ه آخرتنها

ماچهار تا اِهستیم

کنار هم نشستیم                 

به من میگن اِ اول


اِ اول است همیشه

به غیر از این نمیشه

 ِغیر اول خوب می داند

زیر شکل ها می ماند

 ـه  چسبان است در آخر

دوست است با غیر آخر

آمده است در خانه

در آخر برنامه

ه آخر دائم تنهاست

دائم با یک شکلی هاست


جدول ارز یابی عملکرد دانش آموز از درس املاء(فعالیت های املایی)


 

جدول ارز یابی عملکرد دانش آموز از درس املاء(فعالیت های املایی)

نام:                      نام خانوادگی:                          کلاس:                    تاریخ:

ردیف

انتظارات

خیلی خوب

خوب

قابل قبول

نیازبه تلاش بیشتر

1

در پاسخ به تمرین ها دقّت لازم را دارد.

 

 

 

 

 

2

به تمرین ها درست پاسخ می دهد.

 

 

 

 

 

3

می تواند با مرتّب کردن کلمه های به هم ریخته جمله بسازد.           

 

 

 

 

 

4

در انجام فعا لیت هابه نظم وپاکیزگی توجه دارد.

 

 

 

 

 

5

توانایی ساخت کلمات به هم ریخته را دارد.

 

 

 

 

 

6

می تواند با کلمات جمله بسازد ویا تکمیل کند.

 

 

 

 

 

7

در پاسخ به تمرین ها سر عت عمل لازم را دارد.

 

 

 

 

جدول ارز یابی عملکرد دانش آموز از درس املاء(متن)

جدول ارز یابی عملکرد دانش آموز از درس املاء(متن)

نام:                      نام خانوادگی:                            نام کلاس:                    تاریخ:

ردیف

انتظارات

خیلی خوب

خوب

قابل قبول

نیازبه تلاش بیشتر

1

هنگام نوشتن دقت دارد.

 

 

 

 

 

2

کلماتی راکه می شنودبه درستی می نویسد.

 

 

 

 

 

3

مداد را صحیح به دست 

می گیرد           

 

 

 

 

 

4

خوانا وزیبا می نویسد.

 

 

 

 

 

5

درگذاشتن نقطه,دندانه به طور صحیح دقت لازم را دارد.

 

 

 

 

 

6

فاصله بین کلمات را حفظ

می کند.

 

 

 

 

 

7

اشتباهات خودرامی پذیرد
و
در
جهت اصلاح آن
می کوشد.

 

 

 

 

شعري از سهراب سپهري به مناسبت شروع زمستان


پشت كاجستان، برف.
برف، یك دسته كلاغ.
جاده یعنی غربت.
باد، آواز، مسافر، و كمی میل به خواب.
شاخ پیچك و رسیدن، و حیاط.

من، و دلتنگ، و این شیشه خیس.
می نویسم، و فضا.
می نویسم، و دو دیوار، و چندین گنجشك.

یك نفر دلتنگ است.
یك نفر می بافد.
یك نفر می شمرد.
یك نفر می خواند.

زندگی یعنی: یك سار پرید.
از چه دلتنگ شدی؟
دلخوشی ها كم نیست: مثلا این خورشید،
كودك پس فردا،
كفتر آن هفته.

یك نفر دیشب مرد
و هنوز، نان گندم خوب است.
و هنوز، آب می ریزد پایین ، اسب ها می نوشند.

قطره ها در جریان،
برف بر دوش سكوت
و زمان روی ستون فقرات گل یاس