ارائه ی 50 راهكار براي ايجاد علاقه و تقويت مهارت دانش آموزان به خواندن روزانه قرآن كريم



اگر مهم ترين دغدغه ی برنامه ريزان, مسئولان, مديران, آموزگاران. اوليای دانش آموزان, « ايجاد انس دائمی دان
ش آموزان با قرآن کريم » باشد, آن گاه می توان گفت برای هدف انس دائمی دانش آموزان با قرآن کريم راه کارهای مختلفی را ارائه کرد؛ پيشنهادهای زير تنها بخشی از اين راه کارها است :

1-       با تلاوت روزانه ي قرآن کريم در نزد دانش آموزان, برای آنان نقش الگويي داشته باشيد.

2-      بيش ترين وقت کلاس را به خواندن قرآن آن هم توسط همه ی دانش آموزان اختصاص دهيد.

3-      دانش آموزان را به تدبر در پيام های قرآنی تشويق کنيد.

4-       از دانش آموزان بخواهيد پيام قرآني و برخي از آيات مشهور را در آيات درس يا مصحف شريف پيدا كنند.

5-      آيه ها ي مشهور را با رنگ (فسفري) در کتاب درسی مشخص كنند

6-      آيات مشهور مانند پيام های قرآنی را حفظ كنند.

7-      آيات درس يا پيام قرآني را مثل نوار با صوت زيبا بخوانند.

8-      جلسه ی آخر هر درس به « انس با قرآن در خانه » اختصاص دارد. نحوه ی انجام هر يک از اين تمرينات را در جلسه ی قبل از آن برای دانش آموزان توضيح دهيد.

9-      از والدين بخواهيد به انجام تمرينات کتاب مخصوصاً جلسه ی انس با قرآن در خانه نظارت کنند و پس از انجام کامل آن توسط دانش آموز در خانه, ضمن ارائه ی اظهار نظر در پايان اين صفحه آن را امضاء نمايند.

10-   ميثاق نامه ي تلاوت روزانه قرآن را که قبلاً تهيه کرده ايد, همه باهم امضا کنيد. و پس از آن در هر جلسه از دانش آموزان بپرسيد که چه کسانی در اين هفته هر روز قرآن خوانده اند ؟ اگر تعدادی نخوانده اند علت را جويا شويد و در رفع آن بکوشيد. مسلماً اگر دانش آموزان اصرار شما را ببينند خود را با نظر شما تطبيق خواهند داد.

11-   قرآن را از منزل به کلاس بياورند و از روی آن بخوانند.

12-   کلمات, آيات و عبارات مشابه را در درس يا کتاب و يا مصحف شريف پيدا و با هم مقايسه كنيد.

13-   همه با هم روزي يک صفحه يا کمتر از آن را در کلاس درس بخوانيد.

14-   از احاديث, اشعار و جملات ادبي مناسب مناسب براي ايجاد انگيزه برای انس روزانه با قرآن استفاده کنيد.

15-          نوار يا سي‌دي قرائت آيات کتاب درسي را در اختيار دانش آموزان قرار دهيد و آنان را تشويق کنيد در منزل تمرين کنند تا شبيه نوار صوتي بخوانند.

16-          نرم افزار آموزش قرآن را که به تفکيک پايه توليد و نوزيع شده است را برای دانش آموزان تهيه کنيد و آنان را به  استفاده از آن تشويق نماييد.

17-   فيلم, نوار يا سي‌دي قرائت آيات کتاب را با صدای قاريان ممتاز جهان برای بچه‌ها پخش کنيد.

18-   دانش آموزان را تشويق کنيد تا با زمان سنج, سرعت تلاوت خود را در کلاس و منزل افزايش دهند.

19-   بين آنان رقابت ايحاد کنيدتا يك آيه را با يک نفس بخوانند.

20-   بين آنان رقابت ايحاد کنيدتا يك عبارت يا آيه را با صوت زيبا بخوانند.

21-   براي داوري در رقابت هاي کلاسي از دانش آموزان استفاده کنيد.

22-          « مسابقات روخواني قرآن براي دانش اموزان پايه هاي اول تا سوم ابتدايي» و « مسابقات روان‌خواني قرآن براي دانش آموزان پايه های چهارم و پنجم ابتدايي » به مسابقات قرآنی مدرسه و منطقه اضافه کنيد.

23-          دفترچه اي برای خواندن روزانه ی قرآن کريم تهيه کنيد تا دانش آموزان تلاوت روزانه ی خود را در جداول مربوطه علامت بزنند.

24-          دانش آموزان را تشويق کنيد در بين نماز ظهر و عصر يک صفحه يا کمتر از آن را در نمازخانه ي مدرسه بخوانند

25-          از هر موقعيت مناسب ضمن اشاره به معارف و آموزه هاي اخلاقی, به آيات قرآن استناد کنيد.

26-          احساس بچه‌ها را درباره ي تلاوت روزانه ی قرآن موضوع انشاء کلاسی يا مسابقه در مدرسه و منطقه قرار دهيد.

27-          در جلسات آموزش خانواده به موضوع اهميت انس روزانه ی دانش آموزان با قرآن تأکيد کنيد.

28-          با پرسش از معنای کلماتی که در فارسی و قرآن مشترک هستند, بچه‌ها را به فهم لغات و ترجمه ي آن و نيز يافتن هم‌خانواده ي لغات عادت دهيد.

29-          داستان هاي کتاب را همراه با پخش قرائت آيات مربوطه برای بچه ها تعريف کنيد.

30-          حالات پيامبر صل الله عليه و آله و سلم, ائمه ی اطهار عليهم السلام و بزرگان ديني درباره ي انس روزانه با قرآن را براي دانش آموزان بيان کنيد. در بخش « قطره اما دريا » ی کتاب های آموزش قرآن پايه های سوم تا پنجم موارد زيبايي ذکر شده است. با مشارکت دانش آموزان آن ها را آموزش دهيد.

31-          داستان‌هايي درباره ي اهميت و فوايد انس دائمي با قرآن کريم براي دانش آموزان بيان کنيد.

32-          حکايات شيرين, لطيفه‌ها و سرگرمي‌هاي مناسب درباره ی قرآن کريم ارائه دهيد.

33-          در قالب ويژه نامه به ارائه رهنمودهاي لازم براي دانش آموزان و اولياي آنان بپردازيد و دانش آموزانی را که انس روزانه با قرآن دارند را معرفی کنيد.

34-          از قاريان مشهور شهر, منطقه و مدرسه براي مراسم آغازين صبحگاه و ظهرگاه دعوت کنيد.

35-          از دانش آموزان فعال قرآنی مدرسه و منتخبين مسابقات قرآنی تجليل کنيد.

36-          آداب ظاهري و باطني تلاوت قرآن را به تدريج به دانش آموزان آموزش دهيد.

37-          برخي از آثار و اسرار تلاوت قرآن را به زبان کوتاه براي دانش آموزان بيان کنيد.

38-          فضائل تلاوت برخي از سوره‌ها و آيات را به زبان ساده براي آنان شرح دهيد.

39-          عواقب و نتايج سبك‌شمردن قرآن را گوشزد کنيد.

40-          وظايف هر يک از مسلمانان درباره ي انتظارات قرآن درباره ی خودش را برای دانش آموزان به زبان ساده بيان کنيد. مانند اهميت دادن به قرآن ( مريم  س 12) خواندن قرآن ( مزمل 20 ) آداب تلاوت ( اعراف204 ) تدبر در قرآن ( نساء 82 ) عمل به قرآن ( بقره 44 )

41-          با توجه به تفاوت هاي فردي و استعداد, علاقه و انگيزه ی هريک از دانش آموزان تكاليف خاص تحت عنوان فعاليت های فردی يا گروهی به آنان بدهيد. مانند حفظ, قرائت, داستان گويي, انشاء, شعر, روزنامه ديواری و ...

42-          به فضاسازي قرآني در مدرسه و كلاس ها اهميت بيش تری بدهيد مانند ديوار نويسي, پارچه نويسي, تراکت و...

43-          مدرسه ی قرآن و دارالقرآن هاي شهر را  به دانش آموزان معرفي كنيد.

44-          دانش آموزان علاقمند و با استعداد را شناسايي و آنان را به ثبت نام و شرکت در کلاس های تخصصی مدرسه قرآن و دارالقرآن های منطقه تشويق کنيد. هم چنين اين موضوع را با خانواده ی آنان در ميان بگذاريد.

45-          قرآن کم علامت را براي دانش آموزان پايه های سوم تا پنجم تهيه و آنان را به خواندن روزانه ي آن تشويق کنيد.

46-          به جايگاه قرآن کريم در ساير دروس مانند علوم تجربي، رياضي ، جغرافي، تاريخ و ... و حوزه هاي علمي و تربيتي ( تربيت قرآني ) توجه کنيد.

47-          با توجه به علاقه و تواناي خود در موقعيت های مناسب بين موضوعات مختلف درسی و آيات قرآن کريم ارتباط برقرار کنيد. اين کار ضمن ايجاد علاقه ی بيش تر دانش آموزان به قرآن کريم, در ايجاد رويکرد خلقت گرايانه در ساير دروس تاثير بسزايي در تربيت قرآنی دانش آموزان دارد. دارد.

48-          جشن شکوفه های قرآن کلاس اولی ها, مراسم شکرانه ی روخوانی کلاس سومی ها و مراسم شکرانه ی روان خوانی کلاس پنجمی هارا با شکوه و با تاکيد بر انس روزانه با قران کريم برگزار کنيد.

49-          از مدير مدرسه بخواهيد تا از کلاس شما بازديد کند و در حضور او دانش آموزانی را که هر روز قرآن می خوانند تشويق کنيد.

مدير مدرسه ضمن تاکيد مکرر در مراسم آغازين مدرسه به انس روزانه ی همه ی دانش آموزان با قرآن کريم در مراسم های گوناگون مدرسه از دانش آموزان مدرسه تقدير نمايد. 

منبع :

http://quran-dept.talif.sch.ir/index.php?cmodule=news&mode=view&news_id=344

عطر انتظار



عطر انتظار




گرچه خسته ام گرچه دلشکسته ام باز هم گشوده ام درى به روى انتظار تا بگويمت هنوز هم به آن صداى آشنا اميد بسته ام.

اى تو صاحب زمان! اى تو صاحب زمين! دل جدا ز ياد تو آشيانه اى خراب وبى صفاست ياد سبز وروح بخش تو ياد لطف بى نهايت خداست کوچه باغ سينه ام اى گل محمدى به عطر نامت آشناست آنکه در پى تو نيست کيست؟ آنکه بى بهانه تو زنده است در کجاست؟

اى کرامت وجود! باد غربتى که مى وزد به کوچه هاى بى تو بوى مرگ مى دهد بوى خستگى فسردگى کوچه ها در انتظار يک نسيم روح بخش يک پيام آشنا ودلنواز سينه را گشوده اند. کوچه هاى ما هميشه عاشق تو بوده اند.

اى کبوتر دلم هوايى محبتت! سينه ام آشناى نعمت غم است گر هزار کوه غم رسد هنوز هم کم است از درون سينه ام ناله هاى مرغ خسته اى به گوش مى رسد. بالهاى زخمى ام نيازمند مرهم است.

صبحگاه جمعه ها آفتاب ياد تو ز (ندبه)هاى ما طلوع مى کند. آنکه شب پس از دعا با سرود اشتياق ونغمه اميد با دلى سفيد خواب رفته است روز را به شوق ديدنت شروع مى کند اى تو معنى اميد وآرزو! اى براى انتظار عاشقانه آبرو! عشقهاى پاک در ميان خنده ها وگريه هاى عاشقان پيش عصمت الهى ات خضوع مى کند.

اى بهانه اى براى زيستن! اشتياق همچو سبزه بهاره هر طرف دميده است. جمکران جلوه اى از انتظار وشوق ماست اى بهار جاودان اى بهار آفرين ما در انتظار مقدم توييم اى اميد آخرين!

اى عزيز دل پناه شيعيان اى فروغ جاودان! سايه بلند نام وياد تو از سر وسراى عاشقان بيقرار کم مباد قامت بلند شوق جز بر آستان پرشکوه انتظار خم مباد.

کمک به کلاس اولی ها(1)

پدر و مادر نخستین آموزگاران کودک خود هستند و حتی تا سالهای اولیهی آموزش رسمی مدرسه نیز ، شاید مهم‌ترین معلمان فرزندانشان باشند. آنها میتوانند دانش پایه و مهارتهای لازم برای تجربه کردن و اندیشیدن را به کودک بیاموزند . کودک خواندن و نوشتن را از طریق دیدن ، گوش دادن ، گفتن و عمل کردن یاد میگیرد . این مهارتها ابزارهای اصلی دریافت و درک ایدهها ، نگرشها ، افکار و مبانی تعلیم و تربیتاند .

پایه و اساس همهی یادگیریها زبان و کسب مهارتهای کلامی است . به کارگیری یک زبان و تسلط در آن ، چه از راه گفتن و شنیدن و چه از راه خواندن و نوشتن ، چیزی جز به کاربردن و کشف رمزها و نشانههای زبان نیست . در حقیقت ، کاربردن و کشف رمزها و نشانههای زبان نیست . در حقیقت ، کودک با تمرین و پرورش این مهارتها ، چه در خانه و چه در مدرسه ، سعی میکند نیازهای خود را متناسب با اهداف و مقاصد آیندهی زندگی خویش برآورده کند .

در زبان سمعی (یعنی ، گفتن و شنیدن) ، کودک این نشانهها را به صورت صداها و آواهای گوناگون به کار میبرد که اگر آنها را بارها نشنود و تکرار نکند ، یادگیری حروف برایش دشوار خواهد بود . در زبان بصری (یعنی خواندن و برایش دشوار خواهد بود . بارها کلمات و واژگان گوناگون را از طریق گوش دادن ، شنیده است. به عبارت دیگر ، کودک تا کلمات را نشنود و به معنی و مفهوم آنها پینبرد. هرگز نمیتواند آنها را برای بیان مقصود و خواستهای خود در جملاتش به کاربرد . از طرف دیگر ، او باید زبان سمعی را خوب آموخته باشد تا بتواند بعدها رمزها و نشانههای بصری را به آسانی شناسایی کند .

در موارد بسیاری مشاهده میشود کودکانی که در محیط خانه و خانواده هنوز موفق نشدهاند زبان سمعی را خوب یاد بگیرند ، زمانی هم که وارد مدرسه میشوند ، با مشکلات زیادی در زمینهی یادگیری زبان بصری روبهرو میشوند . در حقیقت ، چنین دانشآموزانی نه صحبتهای آموزگارانشان را میتوانند بفهمند و نه آمادگی آموختن خواندن و نوشتن را مدرسه میشود . در حالی که اگر به نقش آموزشهای والدین و آموزگارانی دوران ابتدایی در امر یادگیری این مهارتها توجه و دقت کافی شود ، کودکان قادر خواهند بود نخستین مراحل زبانآموزی را که پایهای نخستین مراحل زبانآموزی را که پایهای برای مطالعات سالهای متوسطه و پیشرفته خواهد بود ، با موفقیت بیاموزد . در این مقاله سعی شده است راهکارهای ملی و سادهای برای پرورش و ارتقای مهارتهای گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن و نوشتن در کودکان به ویژه نوآموزان کلاس اول ، معرفی گردد .

? پرورش مهارت گوش دادن

?) اغلب کودکان نوآموز اطلاعات و دانستههای خود را از طریق گوش دادن به سخنان و گفتههای آموزگارانشان یا بلندخوانی کتاب برای آنها به دست میآورند و هر چند کلاس اولیها تازه خواندن را شروع کردهاند ، اما شنودگان فعال و دقیقیاند .(زمانی که دانشآموز گوش به کتابی علمی ، تاریخی ، داستانی و ... میسپارد ، به خوبی مطالب و موضوعات آن را در خاطرش نگه میدارد و چنان چه بعدها آن کتاب را دوباره برایش بخوانند ، پیشتر مطلب را به یاد میآورد. این امر بدان دلیل است که کودک در ابتدا توجه خاصی به نحوهب نگارش واژگان ندارد و فقط موضوع را دنبال میکند.

?) بسیاری از کلاس اولیها از شنیدن داستانها و ماجراهای طولانی لذت میبرند. از این رو میتوانید علاوه بر کتابهای مصور داستانی ، قصهها و داستانهایی برای آنان بخوانید که شامل چند فصل باشد ، تا او بتواند ماجرایی نسبتا طولانی را دنبال کند .

?) کلاس اولیها بیشتر معانی لغات را از طریق شنیدن داستانها یا توضیحاتی که والدین و مربیانشان هنگام خواندن کتاب به آنها میدهند ، یاد میگیرند . بچه‌‌های بزرگتر یا بزرگسالان ، لغات تازه را از طریق خواندن کتابهای جدید میآموزند ، اما کلاس اولیها هنوز مهارت خواندن را یاد نگرفتهاند و این موضوع در مورد آنان صدق نمیکند . نوآموز کلاس اول تنها میتواند کتابهای آسانی را که لغات ساده و کمی دارند و در عین حال بیشتر آنها را نیز میداند ، بخواند . این کودکان به کتابهایی احتیاج دارند که گنجینهی لغات آنها را گسترش دهد و این موضوع از طریق بلندخوانی کتاب برای آنها (گوش دادن) و گفتوگوهای روزانهای که با والدین ، معلمان و نزدیکان خود دارند ، مسیر میشود .

?) کلاس اولیها ضمن گوش دادن به داستانها یاد میگیرند که شنوندههای خوبی در سر کلاس باشند . دانستن قوانین مربوط به مکالمات مثل: رعایت نوبت ، جملهسازی ، بیان صحیح ساختار عبارت و ... از مهارتهایی است که از طریق خواندن به دست میآید . کودکانی که این نکات را حین صحبت کردن رعایت میکنند ، بهتر میتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و مقصودشان را در قالب کلمات بیان نمایند .

? به آنچه میخوانند خوب گوش کنید

?) کودکان را تشویق کنید تا اشتباهاتی را که ضمن خواندن مطلبی مرتکب میشوند ، تصحیح کنند . وقتی کودک کلمهای را اشتباه تلفظ کند ، میتوان از او پرسید :" آیا صدای حروف را درست خواندی؟" و سپس او را راهنمایی کرد تا کلمه یا جملهی فوق را دوباره بخواند. البته اگر کودک نتوانست شکل درست کلمه یا جمله را بگوید ، یا با آن کلمه آشنا نبود ، یا فراموش کرده بود ، خودتان شکل صحیح و معنی کلمه(جمله) را بگویید . اگر کودک معنی عبارت یا کلمه را به بیان دیگری برایتان تعریف کرد ، نشان میدهد که او مفهوم موضوع را درک کرده است و نیازی به موشکافی بیشتر نیست .

?) دوباره خوانی کتابها ، موجب تقویت مهارت خواندن در کودکان میشود .کلاس اولیها از این که یک کتاب را چندین بار بخوانند ، خیلی لذت میبرند . اگر روزی فرزندتان کتابی را برای شما بخواند و شما از نحوهی خوندن او تعریف کنید ، مطمئن باشید که مشتاقانه آن کتاب را برای تمام اعضای خانواده خواهد خواند . هر چند که خواندن کتابهای جدید برای گسترش گنجینهی لغات کودک مفیدند ، اما آنچه دوباره خوانی کتابها به او میدهد ، روان خوانی ، بیان با احساس جملات و توجه به شیوهی نگارش و کلمات متن است.

?) دقت کنید که کودکان کتابهای مناسب سطح سواد خود را انتخاب کنند . گاهی خواندن کتابهای دشوار و سخت برای کودکان ، خستگی ، ناکامی و بیانگیزگی به دنبال دارد . کتابهای متناسب با سطح سواد کودک ، کتابهاییاند که کودک بتواند آنها را با کمترین کمک بزرگسال (والدین ، مربیان و اطرافیان) بخواند . بعضی از این کتابها توسط ناشرین مخصوص کودکان (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، انتشارات مدرسه ، انتشارات سروش و ...) چاپ شدهاند و در کتابخانههای مدارس قابل دسترسیاند .

?) کتابهای مورد علاقهی کودک را (داستانی ، تخیلی ، افسانهای و ...) در اختیارش قرار دهید . با معرفی انواع کتابهای مخصوص کودکان در زمینههای گوناگون ، امکان گزینش نوع کتاب را برای فرزندتان فراهم کنید .

?) کودک را تشویق کنید که هر روز کتابی را با صدای بلند برای شما بخواند . نوآموزان کلاس اول نیاز به تمرین و زیاد خواندن برای بهتر خواندن دارند . سعی کنید هر روز زمنی را به خواندن برای کودک و گوش دادن به کتابخوانی او اختصاص دهید . بسیاری از نوآموزان از این که بتوانند برای خواهر ، برادر یا دوستانشان کتاب بخوانند ، خیلی لذت میبرند . گروه دیگر شاید از ضبط کردن صدایشان بر روی نوار و شنیدن مجدد آن لذت ببرند ، در هر صورت خواندن با صدای بلند ، انگیزهای برای خواندن بیشتر آنها میشود .

? پرورش مهارت صحبتکردن

?) بچههای ?-? ساله دوست دارند آن چه را در طول روز دیده و شنیدهاند ، برای دیگران تعریف کنند. آنها ضمن صحبت کردن باید نکات بسیاری را رعایت کنند . گفتوگوهای کلاس اولیها دربارهی موقعیتهای گوناگون روزانه ، افرادی که با آنها در تماساند و آنچه فکر و تصور میکنند و ... میباشد . آنها تمایل دارند داستانهایشان را با تمام جزئیات شرح دهند و این امر در حالی است که هنوز قادر نیستند مطالب خود را خلاصه کنند .

?) کلاس اولیها معنای بیش از هزاران واژه را میدانند ، با واژههای تازهتر هن از راههای دیگری ، از جمله صحبت کردن با اطرفیان ، گوش دادن به کتابهایی که برایشان بلند خوانده میشود و صحبتهایی که در خانه و مدرسه میشوند ، یاد میگیرند.

?) کلاس اولیها شیفتهی تعریف کردن موضوعات کتابهاییاند که خودشان خواندهاند یا شنیدهاند ، صحبت کردن صحیح با کودکان کلاس اول به آنها کمک میکند تا تلفظ درست ، معانی و مفاهیمی را که خودشان میخوانند یا برایشان خوانده می‌‌شود ، بهتر بفهمند . آنها میتوانند دربارهی موضوعات مختلف ، ماجراهای داستانها یا برداشتهای خودشان از وقایع گوناگون صحبت کنند . آنها به راحتی میتوانند موضوع داستان را به زندگیشان ارتباط و تعمیم دهند و نیز دیدی انتقادی به آنچه میشنوند ، داشته باشند .

?) گفتوگوهای بچههای کلاس اولی بسیار غنیتر و پیچیدهتر از نوشتههایشان است . آنها در نوشتههای خود تنها از کلمات ساده ، روان و محدودی که میتوانند بنویسند ، استفاده میکنند . در حالی که آنچه تعریف میکنند ، از کلمات و عبارات بیشتر و مشکلتری تشکیل شده است . این ویژگی در تمامی نوآموزان کلاس اول عمومیت دارد.کلاس اولی ها دوستتان دارم.

http://www.madaraneemrooz.com

/InterestDetail.asp?Interest=159


تأثیر خوردن صبحانه در یادگیری کودک




تغذیه صحیح و مناسب به ویژه در دوران کودکی و سنین رشد به خصوص دوران مدرسه تأثیر عمیقی برطول عمر و سلامت انسان و همچنین پیشگیری از بیماری های گوناگون مانند بیماری های قلب و عروق، سرطان، دیابت، پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا و غیره دارد. با تغذیه صحیح در دوران کودکی ضمن ایجاد شادابی، نشاط، سلامت جسم و روان در کودکان، آن ها در برابر بیماری های گوناگون مقاومت و از ابتلا به آن ها جلوگیری می کنند.

یکی از وعده های غذایی که نقش اساسی در سلامت جسمی، فکری و آغاز فعالیت های روزانه کودک و دانش آموزان دارد، صبحانه است. در حقیقت مصرف صبحانه موتور سوخت و ساز بدن را روشن می کند و در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد و اثر شگرفی در افزایش یادگیری و ایجاد تمرکز بیشتر در کودکان ایجاد خواهد کرد. از آن جا که بیشترین فعالیت کودکان در ساعت های آغازین روز است، پس باید در تهیه صبحانه دقت کافی داشت و حداقل یک سوم کل انرژی روزانه مورد نیاز کودک از وعده صبحانه تأمین شود، به طوری که از همه گروه های غذایی اصلی مثل نان و غلات، لبنیات، میوه، سبزی و گوشت در برنامه غذایی آن ها استفاده شود.

اغلب کودکان به خصوص در دوران ابتدایی مدرسه به خوردن صبحانه تمایلی ندارند. برای آن که اشتهای کودک تحریک شود باید بر اساس ذائقه او و غذاهایی که دوست دارد، برنامه غذایی اش را تأمین کرد. والدینی که کودکان را در خوردن صبحانه به تعجیل وا می دارند، در حالی که کودک هنوز خواب آلود است یا محیط خانه را ناآرام و متشنج می سازند، در دادن صبحانه به کودکشان ناموفق اند. باید حتما صبحانه را در محیطی آرام و بدون استرس و عجله صرف کرد. برای اینکه عجله ای در کار نباشد، باید کودک را به موقع بیدار کرد و لازمه این کار به موقع خوابیدن است. همچنین باید شام شب را زودتر به کودک داد و وعده غذایی شب، سنگین و حجیم نباشد. کودکی که دیر وقت شام می خورد و غذایش سنگین است، میلی به صبحانه ندارد. رعایت مواردی مانند چیدن سفره ای زیبا بر اساس سلیقه کودک، استفاده از رنگ های شاد و متنوع، صرف صبحانه توسط خود والدین و دور هم صبحانه خوردن در ترغیب کودک به صرف صبحانه بسیار مفید است. تنبیه، داد و فریاد کردن هیچ اثر مثبتی بر غذا خوردن کودک ندارد.

در موردن کودکانی که صبحانه نمی خورند، بهتر است ساندویچ هایی با ارزش غذایی بالا مثل نان و پنیر و گردو، ساندویچ مرغ، تخم مرغ و غیره به آن ها داد تا در مدرسه مصرف کنند. دادن میان وعده های مناسب مانند میوه های تازه، میوه های خشک و آجیل ( مغزها ) در تکمیل کردن غذای پیش از ظهر کودک بسیار مناسب است. در ضمن مصرف شیر در کودکان فراموش نشود. 90 درصد رشد طولی استخوان و افزایش تراکم کودکان در سنین 12 – 10 سالگی انجام می شود و میزان جذب کلسیم در این سنین سه برابر بیشتر از سایر مراحل زندگی است.

نکات مهم در تدریس زیرنویس نگاره ها فارسی اول(کتاب کار)






دوکتاب فارسی(مهارت خواندن)وکتاب کار(مهارت نوشتن)بایدهماهنگ تدریس شوند.بنابراین کتاب کار(مهارت نوشتن)جنبه اموزشی دارد.
هرصفحه کتاب کاربخش (1)نگاره هاشامل سه مرحله است.
(1)کامل کن.
(2)کامل کن ورنگ بزن.
(3)بنویس.
قسمت اول صفحه کامل کن به وسیله دونمادمدادوپاک کن انچه راقراراست دانش اموزبنویسددرابعادبزرگترونمایش جهت شروع وختم به صورت نقطه چین به دانش اموزنشان می دهد.
معلم روش صحیح شروع وختم این نمادنوشتاری راکه درحال حاضرنماینده ی هیچ یک از حروف الفباهم نیست وتنهابه دلیل ایجادمهارت درنوشتن ودست ورزی زیرنگاره هااست به دانش اموز نشان می دهدتاباهدایت اواین نقطه چین رااغازوتاپایان بدون برداشتن قلم پررنگ کند.
طریقه ی درست قلم به دست گرفتن نیز مورد نظراست.
قسمت دوم صفحه کامل کن ورنگ بزن شامل یک طرح ناتمام است که دانش اموز انراباتوجه به نمونه های مشابهی که امروز یاد گرفته انراکامل کند.
دراین مرحله نیز طریقه ی درست قلم دست گرفتن وتسلط درنوشتن مورد نظر است .
قسمت سوم صفحه بنویس نام دارد
نماد نوشتاری ابتدا به صورت رنگی و پر رنگ و بعد به صورت محو در می اید تا دانش اموز روی ان بنویسد.
کار نسخه برداری و تقلید در سطر های بعدبه عهده خود دانش اموز است .
منبع:کتاب معلم (راهنمای تدریس)

نکات مهم در تدریس نگاره ها فارسی اول (بخوانیم)




1-هرنگاره مجموعه ی متنوعی از اطلاعات ویک کل یکپارچه است که ابتدا دانش آموزباکلیت آن آشنا می شودودرمرحله ی بعداجزایی ازدرون آن استخراج می گرددودرمعرض دیدوی قرار می گیردتاتوان ذهنی،قدرت ونگهداری مطالب درحافظه،میزان گسترش حوزه ی واژگان،میزان تسلط بر زبان ومیزان انطباق آموخته های اوبااهداف،دراین بخش سنجیدهمی شود.

2-مدت زمان تدریس برای نگاره ها(دوهفته ی اول مهرهرهفته دونگاره ودوهفته ی آخرمهرماه هرهفته سه نگاره)جمعا ده نگاره پیش بینی شده است.البته همکاران محترم می توانند مدت زمان بیشتری رابه صلاحدیدخودشان به این امر اختصاص دهند.

3- آموزش کلمات (هم آغاز-هم پایان)ازنگاره ی2،آغازمی شود.

4- بخش وصداکشی کلمات به عنوان یک فن ونه یک روش،می تواند درکتاب کارمورداستفاده قرارگیردوبه علت رویکردکلی درکتاب فارسی بخش وصداکشی کلمات جایگاهی ندارد.

ادامه نوشته

اموزگار اول

                  

             تقدیم به اموزگاران کلاس اول


                                                            

                               آمــوزگار  اول بـانـی کاخ عـــلـم اســت 

                                آمــوزگار اول دریـای صـبر و حـلم است  

                                اســتـاد درس ایــمــان در کارگاه تـعلیم

                                او چلچراغ عـلم است ، در پایگاه تعلیم

                                ای مـــهــربان مـعلـم درس وفــــا بیاموز

                                مـحتاج مـهر باشد هر لحظه دانش آموز

                                مـــعـمـار خـشت اول باید زجـــان گذارد

                                تا در جــهان فــردا از خـود نــشان گذارد

                                ای نــــوح ، ای معلم ،ای کشتی نجاتم

                                عیسی تویی معلم ، ای مایه ی حیاتم

                                در   کاخ علم و دانش معمار سرنوشتی

                                در  بــوســـتان تعلیم ، زیبا گل بهشتی

عکس های جشن میلادامام رضا(ع)