در رویکرد جدید زبان آموزی ( بخوانیم – بنویسیم ) پایه ی اوّل ابتدایی تمامی فعالیتهای گنجانده شده در کتاب ( بنویسیم ) به نوعی فعالیت املایی محسوب می شود ، ولی از آنجاییکه طبق برنامه ی درسی دانش آموزان باید تواناییهای خود را جهت تثبیت فرایند یاددهی – یادگیری در کسب مهارت نوشتن املای خطی نیز از خود ابراز نمایند ، لذا راهکارهایی که می تواند موجب پیشرفت و شکوفایی دانش آموزان در نوشتن املای خطی باشد به شرح زیر پیشنهاد می گردد :

دانش آموز پایه ی اوّل ابتدایی در اولین گام جهت آمادگی برای کسب مهارت در نوشتن املای خطی ، باید حروف و نشانه ها را بشناسد ، ترکیب صامت و مصوتها را بداند ، تا توانایی لازم برای یادگیری و خواندن و نوشتن کلمه و سپس جمله را داشته باشد . پس از کسب این توانایی ها ما با انواع روشها می توانیم املای خطی را آموزش دهیم .  آموزش املای خطی : روش آزمون – مطالعه – آزمون ، روش مطالعه – آزمون ، روش نمایشی ، روش نوارهای صوتی و شنیداری

در جمله سازی متن املای خطی از کدام کلمات استفاده کنیم ؟

کلماتی که تا پایان نشانه های ( 1 ) کتاب بنویسیم از ارزش و اعتبار املایی برخوردار هستند ، در مجموعه فعالیتهای شماره بندی شده تقدیم می گردد و جهت استفاده ی بهینه از آن یاد آوری موارد زیر ضروری است :

1 – این فعالیتها به ترتیب شماره تکثیر و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد ، تا آنان پس از کسب مهارت در خواندن و نوشتن کلمات مورد استفاده در فعالیتها ، مورد ارزشیابی املایی قرار گیرند .

2 – بدیهی است که ما در موقع املا گویی ، از کلمات مورد استفاده در فعالیتها ، در قالب جمله بهره خواهیم گرفت و به عبارت دیگر ارزشیابی املایی ما به صورت جمله سازی با استفاده از کلمات به کار رفته در متن فعالیتها خواهد بود .

3 – برای این که دانش آموزان به صورت کلیشه ای و طوطی وار اقدام به یادگیری یکنواخت ننمایند ، از ارائه ی جمله در متن این فعالیتها اجتناب گردیده است .

4 – همکاران محترم می توانند با تشکیل جلساتی با اولیای دانش آموزان ، آنان را از اهداف این فعالیتها آگاه نموده و چگونگی انجام فعالیتهای مکمل آموزشی نظیر همین فعالیتهای املایی را با اولیای داوطلب و علاقه مند هماهنگ سازند .

5 – کلمات مورد استفاده در فعالیتهای املایی ، با رعایت اولویت استفاده از کلمات به کار رفته در قسمت ( بنویس ) کتاب بنویسیم و سپس کلمات دیگر تمرین های کتاب بنویسیم که از اعتبار و شرایط املایی برخوردار می باشند ، تنظیم گردیده است .

6 – چنانکه در آغاز نیز اشاره گردید ، کلیه ی فعالیتهای گنجانده شده در فعالیتهای کتاب بنویسیم به نوعی فعالیت املایی محسوب می شوند ، بنابر این فعالیتهای ارائه شده در این قسمت برای آغاز تثبیت و پیشرفت و شکوفایی دانش آموزان و کسب مهارت در نوشتن املای خطی می باشد و دیگر فعایتهای املایی نظیر املای گروهی ، املای تصویری و ... از اعتبار خاص خود برخوردارند که قبلاً در این وبلاگ نمونه هایی از آنها نیز ارائه گردیده است .

( به نام خدا )

فعالیت شماره : 1

نوع فعالیت : تمرین و کسب مهارت در خواندن و نوشتن ترکیب صامت و مصوتها

( ترکیب های مورد استفاده تا پایان صفحه ی 64 کتاب بنویسیم تنظیم گردیده است )

با  بـَ  بو  بیـ ،بی  بـِ ، به

دا  دَ  دو  دیـ ، دی  دِ ، ده

ما  مـَ  مو  میـ ،  می   مـِ ،  مه

سا  سـَ  سو  سیـ ، سی  سـِ ،  سه

تا  تـَ  تو  تیـ  تی  تـِ ،  ته

را  رَ  رو  ریـ ، ری  رِ ،  ره

نا  نـَ  نو  نیـ ، نی  نـ ِ،  نه

زا  زَ  زو  زیـ ، زی  زِ ،  زه

شا  شـَ  شو  شیـ ، شی  شـِ ، شه

 ( به نام خدا )

فعالیت شماره :  2

نوع فعالیت : تمرین و کسب مهارت در نوشتن املای خطی

روش فعالیت : آموزش املا با روش مطالعه – آزمون

( کلمات مورد استفاده تا پایان صفحه ی 64 کتاب بنویسیم تنظیم گردیده است )

( واژه های مورد استفاده در این فعالیت )

 داد – دارد – دارم – داریم – بابا – آب – باد - بام – دام – بادام – آدم – آمد – اسب – سام – سبد – بود – سود – دود – تاب – دست – دوست – است – بست – مادر – ابرو– سرد – درس – سرما – آرام – سارا – رود – برادر – توت – آباد – نان – نم نم – باران – آسمان – دندان – انار – آبادان – آبان – من – در -  سیب -  بیدار – ایستاد – آبی – بیداری – ایران – ایرانی -  امیر – برمی دارد – سرباز – زود – سبز – آزاد – زیبا – زمین – زرد – زبان – زنبور – سوزن – میز – ترازو – سر – می دوزد – دامن – بازی – سبزی – زد – دیروز – امام – ساده – دانه – مداد – نرده – مدرسه – نامه ای – شب – آش – شیر – تراش – شانه – آتش – امین – ستاره – دید – مادرش – نشان – شور – تمیز – ماشین – رشته – شیرین – ستاره ای – زری – می سازد