چه بايد كرد؟

مسلم است كه كار با دانش آموزان ديرآموز بايد به دور از نگرش منفي و تعصب صورت بگيرد. بايد اين نگرش در جامعه آموزشي و خانواده ايجاد شود كه ديرآموزان  متعلق به جامعه عادي هستند و استثنايي تلقي نمي شوند. به عبارت ديگر، اگر يك كودك ديرآموز در نظام آموزشي تعليم درست نبيند و سرانجام با برچسب استثنايي وارد مراكز ويژه شود نشان دهنده ناكارآمد بودن روش آموزشي است. والدين بايد نقش خود را به عنوان معلمان طولاني مدت كودك بپذيرند و پذيرفتن اين نقش مستلزم آن است كه بين خانه و مدرسه همكاري و ارتباط بيشتر و فعالتري ايجاد شود. بنابراين معلمان اين دانش آموزان بايد آموزش مناسب و دوره هاي مربوط را بگذرانند و داراي شناخت كافي از كودكان و نحوه ارتباط با خانواده هاي آنان باشند.

از سوي ديگر به نظر مي رسد كه در آموزش و پرورش  شناخت كافي از كودكان ديرآموز وجود ندارد و پي گيريهاي لازم در مورد ديرآموزان صورت نمي گيرد. در حال حاضر بهترين كمك به اين كودكان آن است كه:

خانواده ها به طور موثر با معلم همكاري كرده و معلم از اين همكاري استقبال كند.

اين كودكان در كلاسهايي قرار بگيرند كه داراي دانش آموزان كمتري باشد.

معلم بيشتر به آموزش انفرادي بپردازد و به تدريج كودك را درگير فعاليتهاي گروهي و تدريس جمعي نمايد.

پيشرفت اين كودكان به صورت هفتگي ثبت شود و در صورت نياز از وجود يك مشاور كمك گرفته شود.

فعاليتهاي يادگيري به صورت گام به گام و از ساده به مشكل و با حجم كمتري انجام شود

تدريس با تكرار بيشتري همراه باشد و از بيان لفظي خود دانش آموز استفاده شود.

در مورد پاسخهاي درست و نادرست بازخورد فوري و همراه با توجه، تحسين، تشويق و البته در صورت لزوم از تنبيه خفيف استفاده شود.

به كودكان كمك شود كه هرچه زودتر به مرحله عمليات عيني برسند.

بر روي پيشرفت توجه و رشد مهارتهاي كلامي كودكان كار شود.

مهارت آموزي مورد توجه قرار بگيرد.

از آنجايي كه تقريباً 13% دانش آموزان مدارس عادي ديرآموز هستند، رسيدن به اهداف فوق نيازمند آن است كه يك دوره آموزشي براي معلمان دوره ابتدايي در نظر گرفته شود و يك كميته تخصصي بر عملكرد مدارس نظارت داشته باشد.

اگر كودكان ديرآموز در همان كلاسهاس اول و دوم آموزش مناسب ببينند و درگير فعاليتهايي شوند كه به طور نظامدار جذب سيستم ادراكي آنها شود و مهارت كلامي آنها را رشد دهد، هم نمرات كلاسي و هم رشد هوشي آنها پيشرفت مي كند و به حد دانش آموزان عادي مي رسد.