معلمانی که( بیشتر آنها البته ) درک روشنی از پوشه کار دارند  نیک می دانند که پوشه کار، شاه ابزاری ست که  با همکاری معلم و دانش آموز، در جریان یاددهی – یادگیری ، هدفمند ، آگاهانه و منظم گرد آوری شده و به روشنی تصویری گویا از موفقیت‌ها ، رشد و پیشرفت دانش آموز را، همچون آلبومی به نمایش و قضاوت می گذارد.

کی از ویژگی های ممتاز ارزشیابی کیفی – توصیفی حذف امتحانات سرنوشت ساز تراکمی ( پایانی  ) است . این نه  بدین معنی که معلم برای آگاهی از ماندگاری یادگیری دانش آموز حق برگزاری امتحان پایانی تراکمی را ندارد بلکه منظور این است که معلم روند یادگیری دانش آموز را در فرایند یادگیری از ابتدای سال تا انتهای سال در نظر می گیرد و آزمون تراکمی پایانی نیز  در طول یادگیری  به عنوان یکی از شواهد تایید پیشرفت تحصیلی  دانش آموز لحاظ خواهد شد . به عبارتی اگر قضاوت معلم در خصوص میزان یادگیری دانش آموزی مثلا در درس ریاضی 99  نمونه عملکرد  باشد با برگزاری  آزمون تراکمی پایانی ، نمونه های تعیین قضاوت اوبه صد می رسد و اگر او بخواهد  نظر حرفه ای خود را در گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه ) در قالب یکی از مقیاس های رتبه ای خیلی خوب ، خوب .... اعلام نماید مقیاس انتخابی او براساس تجزیه و تحلیل صد نمونه عملکرد دانش آموز است و نه تنها صدمینآنها .