تم24: فرش

-        مفاهیم: تقارن‌های افقی و عمودی ؛ الگویابی در حاشیه فرشها ؛ الگوهای هندسی در طراحی فرش.

-        مهارت‌های مربوط به لوحه: کشف الگوهای هندسی به کار رفته در طراحی فرش‌ها ؛ طراحی کردن یک فرش توسط دانش‌آموز.

-        نگرش‌های مربوط به لوحه:

4)      گاهی کاری با زحمت زیادی انجام می‌گیرد ولی راحتی بعد از انجام آن کار باعث می‌شود آن سختی را بپذیریم.

5)      در هر چیزی که ساخته دست بشر است باید زیبایی و سادگی را در دستور کار قرار داد.

-        تأثیرات بر ساختارشناختی:

4)      حرکت از جزء به کل در الگوسازی لوحه.

5)      طراحی الگوهای هندسی.

6)      حرکت اشکال هندسی و تبدیل آنها به یکدیگر.

-        تم‌شناختی:

فرهنگ: در مورد ارتباط فرهنگ اسلامی – ایرانی با فرش و سایر صنایع دستی ایران نکاتی را که به نظرتان می‌رسد به دانش‌آموزان گوشزد کنید.

-        ارتباط با صفحات بخش:

9)      تعداد گل‌های شبیه به هم در فرش را باکمک تقارن بشمارید. قسمتی که مشخص نیست را هم در محاسبه وارد کنید.

10)  با کمک شابلون روی فرش الگویی رنگی و متقارن رسم کنید.

11)  برای تصویر این لوحه یک داستان بسازید.

12)  با کمک تصویر لوحه چند مسئله جمع وتفریق بسازید.

13)  اگر برای بافتن نصف فرش 20 دسته پشم رنگی به کار رفته باشد برای بافتن کل فرش چند دسته پشم رنگی به کار خواهد رفت.

14) اگر برای بافتن نصف فرش از 20 دسته پشم رنگی 12 دسته به رنگ قرمز باشند برای بافتن کل فرش چند دسته پشم قرمز لازم است؟

صفحه: 163

اهداف:

  1. شمارش رو به عقب 6 تا 6 تا. با استفاده از رسم شکل یا محور اعداد.
  2. راهبرد زیر مسئله و حل مسئله‌های چندمرحله‌ای.

روش تدریس:

* به دانش‌آموزان 36 تا چینه به صورت 3 بسته ده تایی و 6 یکی بدهید. سپس از آن‌ها بخواهید 6 تا 6 تا بردارند و هر بار عدد حاصل را بیان کنند تا الگوی شمارش 6 تا 6 تا رو به عقب تمرین شود.

** داستانی که به تصویر آغازین بخش مرتبط باشد بیان کرده به گونه‌ای که در آ‹ داستان شمارش 6 تا 6 تا رو به عقب یا معکوس مطرح شود و از دانش آموزان بخواهید آن را با اشیاء مدلسازی کرده و حل کنند.

*** در انجام فعالیت این صفحه از دانش‌آموزان بخواهید با کمک محور اعداد شمارش رو به عقب یا جلد 6 تا 6 تا را انجام دهند و الگوها را کامل کنند سپس در مورد حل مسئله از آنها بخواهید به 3 مسئله کوچک‌ توجه کنند و برای پیدا کردن پاسخ هر قسمت شکل بکشند یا از روش‌های دیگری که می‌دانند استفاده کنند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. خواندن صورت مسئله توسط دانش‌آموزان مجدداً تأکید می‌شود. می‌توانید به دانش‌آموزان بگویید اگر صورت مسئله در انتها به این صورت مطرح می‌شد که با برداشتن مدادهای آبی، زرد چند مداد برایش باقی ماند، تشخیص مسئله‌های کوچک دو مرحله‌ای به عهده دانش آموزان بود. اما در کلاس اول دبستان مسئله‌های کوچک به دانش آموزان داده می‌شود تا با فرایند حل مسئله چند مرحله‌ای آشنا شوند.
  2. مجدداً  تأکید می‌شود شمارش 6 تا 6 تا به صورت فرضی موردنظر نیست و این کار فقط با شکل یا اشیاء یا محور انجام می‌شود.
  3. در کشیدن شکل برای حل مسئله لازم نیست شکل مداد رنگی رسم شود. یک دسته ده تایی به صورت یک مستطیل و 2 تا مربع کوچکئ نشان دهنده عدد 12 خواهد بود و در کنار آن 6 مربع کوچک دیگر رسم شود پاسخ مسئله (1) داده شده است. با خط زدن مربع ها به نمایندگی مدادهای زرد و آبی پاسخ مسئله (1) تشخیص و با شمارش مربع‌هایی که خط نخورده‌اند پاسخ مسئله (3) پیدا می‌شود.

صفحه: 164

 اهداف:

  1. تمرین خواندن ساعت دقیق.
  2. تشخیص اینکه زمان از یک ساعت مشخص گذشته است یا خیر و بیان دقیق تر زمان.
  3. درک صحیح از پیوستگی زمان و بیان تقریبی ساعت.

روش تدریس:

* ماکتی از ساعت طراحی کرده و ساعت‌های مختلف را به دانش آموزان نشان دهید و از آنها بخواهید عددهای مربوط به ساعت را بیان کنند. سپس با حرکت عقربه‌ دقیقه شمار عبارتهای ساعت از .... گذشته است یا کمی به ..... مانده است را آموزش دهید.

** با مراجعه به تصویر آغازین بخش در مورد مدت زمانی که بافتن یک فرش به طول می‌انجامد توضیح دهید. برای مثال می‌توانید بگویید یک کارگر فرش باف از ساعت 8 صبح تا 12 کار می‌کند. بعد از ناهار و نماز دوباره از ساعت 1 بعد از ظهر تا 5 بعداز ظهر کار می‌کند. یعنی اگر در روز 8 ساعت کار کند بافتن یک فرش چند ماه زمان نیاز داد.

*** در انجام فعالیت این صفحه ابتدا خواندن ساعت‌های دقیق را انجام دهید سپس بال توضیح حرکت عقربه‌های ساعت شمار که از یک عدد عبور کرده و یا به عدد بعدی نرسیده از دانش آموزان بخواهید تمرین‌های قسمت پایین را انجام دهند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. هدف از این صفحه آموزش خواندن ساعت با دقیقه نیست.
  2. اوقات مختلف شبانه روز فرصتی است که توجه دانش آموزان را به زمان و خواندن ساعت جلب کنید. برای مثال کلاس درس صبح ساعت 8 شروع می شود. زنگ دوم قبل از ساعت 10 تمام می‌شود. مدرسه وقتی تعطیل می‌شود که ساعت از 12 گذشته است و مثال‌هایی به همین ترتیب می‌توانید طرح کنید.
  3. در حل فعالیت‌های این صفحه در مواقع دیگر به داشتن درک و تصویر درست از زمان تأکید کنید.

صفحه: 165

اهداف:

  1. طراحی الگو توسط دانش آموزان.
  2. درک تقارن نسبت به محور افقی و عمودی و کامل کردن شکل.
  3. نوشتن با حروف اعداد تا 99.
  4. تمرین به روش خلاقیت با طراحی یک شکل متقارن.

روش تدریس:

* ابتدا از دانش آموزان بخواهید با تا کردن تعدادی کاغذ آن را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس در یکی از این قسمت یک شکل بکشند و با تا کردن و فشار دادن پشت کاغذ طرح خود را در طرف دیگر کپی کنند همین کار را با تا کردن بعدی انجام داده و دو شکل بالا را در قسمت پایین کپی کنند تا موضوع تقارن نسبت به دو خط افقی و عمودی بهتر درک شود.

** به تصویر آغازین بخش نگاه کنید و از دانش‌آموزان بخواهید فرش را به 4 مستطیل مساوی تقسیم کنند سپس نقطه ای را در یکی از مستطیل ها مشخص کرده و مسبت به مخالفتی و عددی قرینه‌های آن را پیدا کنند. در مورد شکل های قرینه‌ای که در این فرش دیده می‌شود با دانش آموزان گفت و گو کنید.

*** فعالیت این صفحه را با توجه به دستور کار کتاب انجام دهید سپس عدد به حروف را تمرین کنید.

توصیه‌های آموزشی:

  1. از دانش آموزان بخواهید در یک ردیف بعضی از اعداد 1 تا 99 را  که شما اعلام می کنید بنویسند و در ردیف دیگر همه این اعداد را به حروف بنویسند.
  2. در هنگام رنگ کردن خانه شطرنجی از یک رنگ استفاده کنند تا قرینه کردن رنگ‌ها به یک مسئله تازه برای دانش آموزان تبدیل نشود.
  3. در صورتیکه دانش آموزان فعالیت مورد نظر کتاب را به درستی انجام دادند از آن‌ها بخواهید بقیه شکل را با خلاقیت خود کامل کنند و شکل زیبا و متقارنی خلق کنند.

صفحه:  166

اهداف:

4.تشخیص اشکال هندسی همراه با نام آنها.

5.توانایی نوشتن نام اشکال هندسی.

6.پرورش خلاقیت با طراحی یک مدل با استفاده از ابزار شابلون و شکلهای هندسی.

روش تدریس:

* شکل های هندسی مربع، مثلث، دایره و مستطیل را با مقواهای رنگی بسازید و به کلاس ببرید و نام آن ها را روی تخته بنویسید و املای این واژه ها را آموزش دهید.

** از دانش آموزان بپرسید چه شکل هایی در تصویر صفحه آغازین این بخش دیده می شود.

*** از دانش آموزان بخواهید با استفاده از شابلون در قسمت مشخص شده یک طراحی از یک خانه یا آدمک یا طرح مورد علاقه خود داشته باشند. بعد از طراحی بیان کنند که از چه اشکال هندسی استفاده کردند و چند مرتبه.

توصیه‌های آموزشی:

  1. در کلاس درس و محیط مدرسه توجه دانش آموزان را به شکل های هندسی جلب کنید و از آنها بخواهید شکلهایی را که می بینند نام ببرند.
  2. املای این واژه را با دانش آموزان تمرین کنید.
  3. با رجوع به صفحات قبلی کتاب درسی از دانش آموزان بخواهید این 4 شکل را در صفحات مختلف کتاب پیدا کرده  و نام ببرند.

صفحه: 167

اهداف:

  1. حل مسئله با استفاده از چوب خط یا رسم شکل.
  2. توانایی نوشتن عبارت جمع یا تفریق در هنگام حل مسئله.
  3. تمرین پیدا کردن پاسخ جمع و تفریق عبارتها با کمک چوب خط یا شکل.

روش تدریس:

*  ابتدا برای دانش‌آموزان مسئله هایی مطرح کنید و از آنها بخواهید با استفاده از اشیاء ملموس مثل چینه آن را حل کنند. عبارت جمع یا تفریقی که انجام داده‌اند را بنویسند.

** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و برای بافتن فرش مسئله‌هایی را طراحی کنید و از دانش‌آموزان بخواهید با استفاده از اشیاء ملموس مسئله را حل کنند برای مثال می توانید بگویید برای بافتن نیمی از فرش 7 بسته نخ قرمز استفاده شده است برای بافتن تمام فرش چند بسته نخ قرمز لازم است؟

*** با تأکید بر خواندن صورت مسئله توسط دانش آموزان از آنها بخواهید مسئله ها را حل کنند و به نوشتن عبارت جمع یا تفریق تأکید کنید.

توصیه‌های آموزشی:

  1. از دانش‌آموزان بخواهید بعد از حل مسئله عبارت جمع یا تفریق را بنویسند و پاسخ را با جلونویسی ارائه کنند.
  2. از این صفحه نوشتن عبارت های جمع و یا تفریق مرتبط با مسئله خواسته می شود البته در صورتیکه دانش آموزان مسئله را با رسم شکل یا چوب خط حل کرده آنها را تشویق کنید اما به مرور از خود آنها بخواهید نوشتن عبارت جمع یا تفریق و نوشتن پاسخ با جلونویسی را نیز یاد بگیرند.

صفحه : 168 

اهداف:

  1. تمرین راهبرد زیر مسئله.
  2. تشخیص زیرمسئله ها در یک مسئله دو مرحله‌ای.
  3. تمرین نوشتن عبارت‌های جمع و تفریق و جلونویسی.
  4. تمرین تشخیص سبکی یا سنگینی اجسام و مقایسه آنها.

روش تدریس:

* اجسام مختلفی به کلاس ببرید. همچنین می‌توانید از اشیایی که در کلاس موجود است استفاده کنید. 2 شیء را به دانش آموزان بدهید تا در دست بگیرند و بگویید کدام یک سبک تر یا سنگین‌تر است. به این ترتیب کاربرد این واژه‌ها را تمرین کنید. همچنین در مقایسه چند شی می‌توانید واژه‌های سبک‌ترین یا سنگین‌ترین را نیز به کار ببرید.

** با نمایش مجدد تصویر فرش در مورد سبک یا سنگین بودن انواع فرش‌ها با دانش آموزان گفتگو کنید. برای مثال فرشهای پشمی دستباف سنگین تر از فرشهای ماشینی است.

*** در انجام فعالیت‌های این صفحه از دانش آموزان بخواهید پس از خواندن صورت مسئله مراحل حل آن (یا همان زیر مسئله ها) را تشخیص دهند. در این مسئله ها بخشی از عملیات مورد نظر جهت راهنمایی و همچنین آموزش نحوه نوشتن پاسخ‌ها آمده است. در پایین صفحه نیز تشخیص اجسام سبک و سنگین مورد نظر است.

توصیه‌های آموزشی:

  1. از دانش‌آموزان بخواهید ابتدا در مرحله‌ حل مسئله را به صورت کلامی توضیح دهند.
  2. برای تشخیص سبکی و یا سنگینی اشیاء ابتدا به دانش آموز دو شیء بدهید که با یکدیگر مقایسه کنند سپس 3 شیء و در انتها 4 شیء را با یکدیگر مقایسه کنند تا مقایسه جرم اجسام برای آنها به صورت تقریبی مفهوم شود.
  3. مسئله‌های مشابهی برای دانش آموزان طرح کنید و توانایی آنها را در حل مسئله و به خصوص تشخیص زیر مسئله‌ها و مراحل حل بسنجید. در صورتیکه مسئله را با رسم شکل به درستی حل می کند در خصوص نحوهنوشتن عملیات و عبارات جمع و تفریق سخت گیری نکنید اما به مرور نوشتن عبارات را از دانش آموزان خواستار شوید.

صفحه آغازین: آینه

-        مفاهیم: تقارن آینه‌ای؛ چپ و راست در آینه ؛ بالا و پایین در آینه.

-        مهارت‌های مربوط به لوحه: دست و رو شستن؛ با حوله صورت‌ها و دست‌ها را خشک کردن؛ مسواک زدن؛ حمام کردن.

-        نگرش‌های مربوط به لوحه:

3)     از تقارن در حل مسائل زندگی روزمره کمک می‌گیریم.

4)     چپ و راست ما در آینه جابه‌جا می‌شوند اما بالا و پایین جابه‌جا نمی‌شوند.

-        تأثیرات بر ساختارشناختی:

4)      مؤمن آینه مؤمن است.

5)      قلبی که تزکیه می‌شود مانند آینه‌ای حقیقت را نشان می‌دهد.

6)      دل مانند آینه‌ای است که باید آن را تمیز نگه داریم.

-        تم‌شناختی:

دل: در مورد تشابه باورهای دینی ما به موقعیتهای زندگی روزمره مثالهایی که میشناسید به دانش آموزان گوشزد کنید.

-        ارتباط با صفحات بخش:

8)      از 1 تا 100 را به ترتیب روی لوحه بنویسید. برای پاسخ به سایر سؤالات همین جدول درون جدول را در دفتر خود تشکیل دهید.

9)   با شمارش 2 تا 2تایی الی 9 تا 9 تا هر کدام با رنگ‌های مختلف روی خانه‌های جدول علامت بزنید و الگوهای به دست آمده را بررسی کنید.

10)  الگوهای مربوط به شمارش 2 تا 2 تا با 4 تا 4 تا و 6 تا 6 تا و 8 تا 8 تا چه ارتباطی دارند.

11)  الگوهای شمارشی 3 تا 3 تا و 6 تا 6 تا و 9 تا 9 تا چه ارتباطی دارند.

12)  الگوهای شمارشی 5 تا 5 تا و 7 تا 7 تا در چه نقاطی مشترک هستند.

13)  الگوهای شمارشی 7 تا 7 تا و 8 تا 8 تا در چند مربع مشترک هستند؟

صفحه: 170

اهداف:

  1. شمارش 8 تا 8 تا رو به عقب با استفاده از شکل.
  2. تمرین حل مسائل دو مرحله‌ای با استفاده از رسم شکل.

روش تدریس:

* ابتدا تعدادی چینه به دانش آموزان بدهید  و از آنها بخواهید آن ها را به دسته‌های 8 تایی تقسیم کنند سپس 8 تا از آن را بردارند و بگویند چند تا می شود. به همین ترتیب 8 تا 8 تا رو به عقب الگوهای شمارشی را کامل کنند.

** به تصویر آغازین بخش برگردید و کاشی‌های دستشویی‌ها را با شمارش 8 تا 8 تا مشخص کنید و هشتمین کاشی را با نوشتن عدد مربوطه مشخص کنید سپس عددها را از زیاد به کم بخوانند.

*** فعالیت صفحه 170 را با شمردن مربع‌ها شروع و سپس به کمک آن الگوی شمارش معکوس را کامل کنند در پایان مسئله‌های پایین صفحه را بخوانند و با استفاده از شکل‌های رسم شده پاسخ دهند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. دانش‌آموزان شمردن 8تایی را به کمک شکل انجام می‌دهند. بنابراین از تفریق کردن یا ادامه دادن الگوها پرهیز شود.
  2. در حل مسئله‌ها به هیچ وجه محاسبه‌هایی مثل 8+24 یا 4-32 مورد نظر نیست بلکه دانش آموزان پاسخ عبارت‌هایی مثل این جمع و تفریق‌ها را مرتباً با کمک شکل پیدا می‌کنند. البته می‌توانند پس از پیدا کردن پاسخ عبار‌ جمع یا تفریق را به همراه جلونویسی نوشته و پاسخ خود را کامل تر نشان دهند.

صفحه: 171

اهداف:

  1. درک عدد 100 با جدول ارزش مکانی.
  2. آشنایی با عدد 100 و جدول اعداد 1 تا 100.
  3. درک مدت زمان انجام یک فعالیت و مقایسه آن.

روش تدریس:

* به دانش‌آموزان تعدادی بسته ده تایی بدهید. از یک دسته 10 تایی شروع کنید و عدد مربوط  به آن را سؤال کنید سپس 10 تا 10 تا اضافه کنید و هر بار عدد مربوطه را بپرسید تا به 10 بسته 10 تایی برسید سپس عدد 100 را به آنها معرفی کنید و جدول ارزش مکانی را رسم کرده و یک بسته صدتایی را در جدول بنویسید.

** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و از دانش‌آموزان بخواهید ردیف آخر جدول را به کمک دانش آموزان کامل کنید تا با اضافه کردن یکی یکی از عدد 90 مجدداً به 100 برسید.

*** حال با انجام فعالیت مربوط به کتاب و پاسخ دادن به سؤال ها یک بار دیگر عدد 100 را معرفی کنید. در پایان از دانش آموزان بخواهید تمرین پایین صفحه را انجام دهند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. هدف آموزش عددهای سه رقمی نیست بلکه عدد 100 صرفاً برای تکمیل جدول مطرح شده است.
  2. در انجام فعالیت مربوط به مدت زمان انجام کار بهتر است مصادیق را به صورت کلامی برای دانش آموزان بیان کنید به عنوان نمونه اگر فردی بخواهد از منزل به مدرسه بیاید بیشتر طول می کشد یا بخواهد از کلاس درس به حیاط مدرسه برود. به این ترتیب زمینه را برای انجام فعالیت آماده کنید.
  3. با توجه به اینکه آموزش عددهای 3 رقمی در کلاس دوم مطرح می شود بیش از موارد ذکر شده در خصوص عدد 100 اقدامی انجام ندهید.

صفحه: 172

اهداف:

  1. تمرین نوشتن عددهای پشت سر هم با شروع یا پایانهای متفاوت.
  2. تمرین نوشتن عددهای مضارب 5 و 10 با شروع‌های مختلف بدون شکل.
  3. تمرین عددنویسی با توجه به دستورالعمل.

روش تدریس:

* در کلاس درس به صورت شفاهی عددهایی را بیان کنید و از دانش آموزان عدد مورد نظر شما را بنویسید. سپس از آنها بخواهید از عددی که شما اعلام می‌کنید شروع به نوشتن عددهای پشت سر هم کنند و تا عددی که شما می گویید کار را خاتمه دهند.

** به صفحه آغازین بخش برگردید و با بیانهای مختلف جدول را کامل کنید برای مثال بگویید ستون آخر (شمارش 10 تا 10 تا) را کامل کنند و یا از عدد 3 شروع کرده و عددها را به ترتیب بنویسید تا به 40 برسند. به این ترتیب با دستورات شما جدول اعداد 1 تا 100 را کامل کنید.

*** از انجام فعالیت این صفحه خواندن دستورالعمل ها را نیز به دانش آموزان واگذار کنید تا آنها تمرین خواندن و درک کردن و دنبال کردن دستورات را بیاموزند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. هر زمان احساس نیاز کردید به جدول اعداد 1 تا 100 برگردید و الگوهای عددی این صفحه را در جدول نمایش دهید.
  2. در این صفحه بخشی از عددهای 1 تا 100 تمرین شده است در فرصت های مناسب بخشهای دیگر را تمرین کنید.

صفحه: 173

اهداف:

  1. شمارش 9 تا 9 تا رو به عقب به کمک شکل.
  2. حل مسئله با استفاده از رسم شکل یا چوب خط.

روش تدریس:

* به کمک اشیاء مختلف شمارش 9 تا 9 تا را به صورت ملموس تمرین کنید پس از اینکه الگوی عددی شمارش پیدا شد باز آخر آن را بخوانید و تمرین کنید.

** با کمک اعداد 1 تا 100 که در صفحه آغازین بخش قرار دارد شمارش 9 تا 9 تا را به صورت مستقیم و معکوس تمرین کنید.

*** در انجام فعالیت این صفحه ابتدا رنگهای مختلف و بسته‌های 9 تایی شکل را برای دانش آموزان توضیح دهید و سپس از آنها بخواهید الگوهای عددی را کامل کنند. در آخر مسئله ها را با استفاده از رسم شکل یا چوب خط حل کنند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. شمارش 9 تا 9 تا رو به جلو یا عقب فقط با استفاده از شکل انجام شود و تمرین فرضی نکنید.
  2. در حل مسئله‌ها دانش آموزان را تشویق کنید که پس از رسم شکل عبارت‌های جمع و تفریق و جلونویسی جواب آخر را انجام دهند.
  3. در کشیدن شکل برای عددی مثل 27 رسم 2 مستطیل 10 خانه‌ای برای بسته‌های 10 تایی و 7 مربع کوچک برای 7 تا یکی کفایت می‌کند و با خط زدن 9 تا 9 تا از مربع‌ها می‌توانند پاسخ مسئله را پیدا کنند.

صفحه :174

اهداف:

  1. تشخیص اطلاعات اضافی یا اطلاعات ناکافی یک مسئله.
  2. درک مفهوم الگویابی و دیدن نمایش آن در ساعت و ادام دادن الگو.

روش تدریس:

* برای دانش آموزان مسئله های مختلفی طرح کنید و از آنها بخواهید در مورد آنها و خواسته های این مسئله ها سؤال کنید. سپس بپرسید برای اینکه مسئله به نتیجه برسد چه چیزی کم یا چه چیزی گمنام است.

** به تصویر آغازین بخش برگشته و داستانی مرتبط با این تصویر بیان کرده به گونه‌ای که فرضیاتی کم یا اضافه داشته باشد. و از دانش آموزان در مورد مسئله و کمبودها و اضافاتی که دارد توضیح دهند.

*** با توجه به توانایی هایی که دانش آموزان کسب کرده‌اند فعالیت صفحه 174 کتاب را انجام دهند. ابتدا آنها را تشویق کنید که در مورد داده‌ها و خواسته‌های مسئله توضیح دهعند و اشاره کنند چه اطلاعاتی کم یا اضافه است. اگر مسئله‌ای اطلاعات ناکافی داشت آن را حل کنند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. توانایی تحلیل اطلاعات در ارتقای قدرت فهم دانش آموز کمک زیادی می‌کند. و از کلیشه سازی یا مهم جلوه دادن بعضی از واژه‌ها در مسئله‌ها و یا عددهای مطرح شده د ر صورت مسئله جلوگیری می‌کند.
  2. دانش آموزان باید علاوه بر نوشتن ساعتها الگوی مربوط به آن را تشخیص داده و عقربه‌های ساعت آن را بکشند.
  3. در کلاس شرایطی را فراهم سازید تا دانش آموزان در مورد صورت مسئله ها گفتگو کنند و داده‌ها، خواسته‌ها و اطلاعات اضافه یا کم مسئله را به بحث بگذارند.

صفحه: 175

اهداف:

  1. توانایی طرد ونرش با استفاده از ابزارها و کلیه آموخته‌ها.
  2. پرورش خلاقیت و ابتکار دانش آموزان.

روش تدریس:

* ابزارهای خط کش و شابلون را به دانش آموزان یادآوری کنید. صفحاتی از کتاب درسی که به تکمل کارهای ترسیمی و استفاده از ابزار اختصاص داشت را مرور کنید. همچنین می توانید تعدادی تصویر فرش یا گلیم را به دانش آموزان نشان دهید.

** به صفحه آغازین بخش مراجعه کرده و در مورد آینه و تقارن موجود در آن توضیح دهید و به کاربرد آن در طراحی فرش اشاره کنید.

*** صفحه آخر کتاب را باز کنید و از دانش آموزان بخواهید تمام آخر هفته‌های خود را در کامل کردن طرح فرش به کار برند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. اگر دانش آموزان در تشخیص تقارن مشکل دارند می‌توانید با ترسیم خطهای افقی و عمودی به دانش آموزان کمک کنید.
  2. ایده‌های جالب را در کلاس پررنگ مطرح کنید و دانش آموزان را تشویق کنید که طرح‌های ابتکاری و خلاقانه ارائه کنند.
  3. در صورت لزوم به صفحات قبلی کتاب برگشته و طرح های مختلف و تمرین های گوناگون را مرور کنید تا زمینه برای بروز خلاقیت دانش آموزان ایجاد شود
  4. http://homa1280.persianblog.ir