صفحه آغازین: عزاداری عاشورا

-        مفاهیم: جلو، عقب ؛ وسط، کنار، بین ؛ حرکت صف با حفظ نظم آن؛ جلو، پشت .

-        مهارت‌های مربوط به لوحه: رعایت نظم صف سینه زنی ؛ پذیرایی از عزاداران ؛ آداب حمل پرچم؛ آداب تماشا کردن عزاداری.

-        نگرش‌های مربوط به لوحه:

3)     تشویق تمایل به کار گروهی با ایجاد رقابت امکان پذیر است.

4)     بازیها و فعالیت هایی که توانایی بیشتر کار گروه را به نمایش می‌گذارند دانش آموزان را به کار گروهی علاقمند می‌کنند.

-        تأثیرات بر ساختارشناختی:

4)     شهود ساختارهای هندسی.

5)     شهود ساختارهای عددی.

6)     درک مفاهیم معنوی.

-        تم‌شناختی:

آیین سوگواری: در مورد بزرگداشت و احترام به بزرگان دین نکاتی را که می دانید به دانش آموزان بیاموزید.

-        ارتباط با صفحات بخش:

11)  تعدا انگشتان دست کسانی که زنجیز به دست دارند بشمارید.

12)  تعداد انگشتان دست کسانی را که دستشان را روی سینه قرار داده‌اند بشمارید.

13)  تعداد انگشتان دست کسانی را که پرچم یا علامت به دست دارند را بشمارید.

14)  با کمک شمارش 5 تا 5 تا تعداد برگ‌های روی درخت را بشمارید.

15)  با کمک جمع چندتایی تعداد شکلهای هندسی روی علامت را بشمارید.

16)  پرندگان لوحه چند بال دارند. دو تا دو تا بشمارید.

17)  چند چشم باز در لوحه می بینید. دو تا دو تا بشمارید.

18)  چند انگشت برای سینه زدن بر روی سینه ها قرار داده شده‌اند. 5 تا 5 تا بشمارید.

صفحه : 135

اهداف:

  1. درک مفهوم عددهای بیشتر از 20 به کمک شکل و جدول ارزش مکانی.
  2. کامل کردن جدول ارزش مکانی با استفاده از شکل و خارج کردن اعداد دو رقمی از جدول.
  3. تمرین ادامه دادن الگوی عددی.
  4. درک رابطه بین الگوی هندسی و عددی.

روش تدریس:

* یک دسته ده تایی و چند یکی (برای مثال 3) به دانش آموزان دهید و از آنها بخواهید تعداد اشیاء را به صورت ده تایی و یکی بنویسند و عدد متناظر با آن را بیان کنند. حال بگویید یک دسته ده تایی به آن اضافه کنند و مراحل قبلی را تکرار کنید. به همین ترتیب دسته ده تایی بعدی را اضافه کنید تا 9 دسته ده تایی و چند یکی کامل شود.

** می‌توانید از دانش‌آموزان بپرسید که در تصویر صفحه آغازین بخش چند نفر روبه روی می شوند؟ آنها را به دسته های ده تایی و یکی تقسیم کنید و در جدول ارزش مکانی قرار دهند.

*** دانش‌آموزان با توجه به تصویر کتاب ابتدا یک دسته ده تایی و 4 یکی را تشکیل دهند سپس دسته ده تایی را یکی یکی اضافه کنند و با توجه به کاری که انجام می دهند و شکلهای کتاب جدولهای ارزش مکانی را کامل کنند و در ادامه بدون شکل و فقط با دسته‌های ده تایی که در اختیار دارند الگوی قسمت پایین را ادامه دهند. سپس از دانش آموزان بخواهید الگوی عددی را توصیف کنند. به همین ترتیب فعالیت پایین آن را نیز انجام دهند.

توصیه‌های آموزشی:

4)   دانش آموزان به دسته های ده تایی و یکی توجه کرده و بر اساس الگویی که به دست اورده‌اند الگوی عددی پایین شکل را تکمیل کنند.

5)   در این صفحه هدف معرفی عددهای بیش از 20 و کمتر از 10 است. در واقع یکی ها ثابت فرض شده و ده تایی‌ها اضافه می‌شوند. به این ترتیب در جدول اعداد را تا 100 به صورت ستونی جدول کامل می شود.

6)   در این صفحه 2 مثال برای یکی ها 4 و 7 مطرح شده ولی در کلاس می توانند با سایر یکی ها نیز همین فعالیت را تکرار کرده تا به این ترتیب تمام اعداد بین 20 تا 100 توسط دانش آموزان ساخته شود.

7)   در صفحات بعدی انواع دیگر ساختن عددهای 20 تا 100 تمرین می شود تا در مجموع این چند صفحه درک دانش آموزان کاملتر شود.

صفحه : 136

اهداف:

  1. تمرین ساخت دسته های 10 تایی و کامل کردن جدول ارزش مکانی  و خارج کردن عدد از جدول.
  2. درک اعداد از 20 تا 99 با استفاده از جدول ارزش مکانی.
  3. ساختن عددهای 20 تا 99 با استفاده از دسته بندی.

روش تدریس:

* تعدادی از اشیاء مختلف مثل مهره یا دکمه یا نخود و لوبیا به دانش آموزان بدهید و از آنها بخواهید با درست کردن دسته‌های ده تایی یکی مقدار آنها را بیان کنند برای مثال اگر 35 شیء در اختیار آنها باشد باید بگویند 3 دسته ده تایی و 5 تا یکی درست شده پس مقدار آن سی و پنج است.

** در تصویر صفحه آغازین هر چیزی که قابل شمارش است مثل برگهای مشخص شده از درخت را تعیین کنید و از دانش آموزان بخواهید با دسته بندی تعداد آنها را بیان کنند.

*** در انجام فعالیت کتاب ابتدا از دانش آموزان بخواهید شکلها را به دسته های ده تایی تقسیم کنند سپس جدول را کامل کرده و عدد را از جدول خارج کرده و سپس تعداد را بیان کنند.

توصیه‌های آموزشی:

4)   می توانید از دانش آموزان بخواید در منزل خود اشیاء مختلف را با روش دسته بندی شمارش کنند و تعداد آنها را به صورت دسته‌های یکی و ده تایی بیان کنند.

5)   در این صفحه کتاب چند عدد تمرین شده است اما در کلاس درس تعداد بیشتری عدد را می توان با استفاده از اشیاء ملموس تمرین کرد.

6)   وقتی عددی به صورت 2 دسته ده تایی و 4 یکی بیان میشود دانش آموزان باید برای پیدا کردن عدد (خارج کردن عدد از جدول) بگویند: 2 دسته ده تایی یعنی بیست و 4 تا بعد از آن می‌شود بیست و چهار.

7)      در این صفحه نوع دیگری از ساختن عددهای 20 تا 100 (به صورت دسته بندی) تمرین می‌شود.

صفحه : 137

اهداف:

  1. توانایی شمارش اشایء به صورت پشت سر هم و نوشتن عدد مربوط به تعداد اشیاء.
  2. توانایی بردن عدد داخل جدول ارزش مکانی.
  3. توانایی ادامه دادن الگوهای عدد به ترتیب اعداد (یکی یکی ادامه دادن).

روش تدریس:

* به دانش آموزان تعدادی شیء  بدهید و از آنها بخواهید به صورت شمارش پشت سر هم تعداد آن ها را پیدا کنند و بگویند این عدد چند ده تایی و چند یکی است.

** به صفحه آغازین بخش توجه کنید و از دانش آموزان بخواهید هر چیزی که قابل شمارش است را بشمارند و عدد آن را به صورت دسته های ده تایی و یکی بیان کنند.

*** در فعالیت مربوط به این صفحه دانش‌آموزان باید شمردن پشت سر هم اشکال عدد مربوط به تعداد شکل‌های هر دسته را بیان و سپس آن را در جدول ارزش مکانی قرار دهند و یا به صورت ده تایی بیان کنند در صورتیکه شمارش پشت سر هم به اندازه کافی تمرین شود می توانند الگوی عدد پایین صفحه یا الگوی مشابه را انجام دهند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. در این صفحه نقش دیگری از ساختن عددهای 20 تا 100 یعنی شمارش پشت سر هم تمرین می شود. به این تمرین می توان بردن یک عدد در جدول ارزش مکانی و همچنین الگوهای عددی ترتیبی را نیز آموزش داد.
  2. در این صفحه با توجه به محدودیت‌های کتاب درس چند عدد خاص ارائه شده است اما در کلاس درس سایر عددها را نیز میتوان تمرین کرد. همچنین امکان شمارش با اشیاء ملموس وجود دارد.
  3. این صفحه مقدمه‌ای برای نوشتن بخشی از عددهای 20 تا 100 است که این موضوع در الگوی عددی پایین صفحه شروع و در صفحات بعدی (142 به بعد) ادامه می‌یابد.

صفحه : 138

اهداف:

  1. شمارش 5 تا 5 تا رو به جلو و عقب به کمک شکلها.
  2. تمرین شمارش 5 تا 5 تا به صورت فرضی بدون کمک شکل.
  3. ترسیم اشکال متقارن نسبت به خط عمود.
  4. تمرین خواندن ساعتهای دقیق.

روش تدریس:

* به دانش آموزان تعدادی مهره بدهید و از آنها بخواهید آن را به دسته‌های 5 تایی تقسیم کنند . سپس دسته های پنج تایی را به این صورت ردیف کنید که ابتدا یک دسته پنج تایی سپس دو دسته پنج تایی و ... و از آنها بخواهید که عدد هر دسته را به این ترتیب که اول 5 دومی 10 سومی 15 و ... بیان کنند.

** در تصویر صفحه آغازین بخش با توجه به اینکه سینه زدن با 5 انگشت انجام می شود با شمردن انگشتان دست تمرین شمارش 5 تا 5تایی را انجام دهید.

*** در انجام فعالیت مربوط به این صفحه ابتدا بخواهید به کمک شکلها و چوب خطها نوشتن عددهای متناظر الگوی شمارشی 5 تا 5تا شکل گیرد سپس همین کار را به صورت فرضی انجام دهید. بعد از کسب مهارت شمارش 5 تا 5 تایی از دانش آموزان بخواهید که الگوی عددی رو به جلو و معکوس را کامل کنند. سپس ردیف بعدی که شامل شمارش 5تایی با شروع از 2 است را به کمک چوب خط ها بشمارند و الگوی عددی آن را کامل کنند. در پایان ضمن یادآوری خواندن ساعتهای دقیق و همچنین قرینه کردن عمودی و افقی تمرین‌های پایین صفحه را انجام دهید.

توصیه‌های آموزشی:

  1. دانش آموزان می توانند به صورت آهنگین اعداد 5 تا 95 را به صورت مستقیم یا معکوس بیان کنند.
  2. دانش آموزان باید ببینند که تقارن ساعت 5 نسبت به خط عمودی 7 میباشد. این فعالیت را می‌توانند برای اعداد دیگر نیز انجام دهند و ببینند متقارن هر ساعت نسبت به خط عمودی را پیدا کنند.
  3. در کتاب درس تنها ضمردن 5 تا 5 تا و 10تا 10 تا به صورت فرضی مورد نظر است لذا در این خصوص به قدر کفایت تمرین کنید.
  4. در صورتی که دانش آموزان قادر به شمردن ذهنی نیستند باید مراحل کار با اشیاء و یا اشکال را تکرار کنید تا کم کم این توانایی شکل گیرد. استفاده از چوب خط‌های 5 تایی برای این کار توصیه می‌شود.
  5. این صفحه آغاز شمارش 5 تایی است با توجه به اهمیت موضوع در صفحات بعدی نیز این تمرینها را ادامه دهید.

صفحه : 139

اهداف:

  1. تمرین کامل کردن شکل متقارن با تقارنهای افقی و عمودی.
  2. درک اعداد ترتیبی و نسبت دادن آن به فعالیتهای روزمره زندگی.

روش تدریس:

* به صفحات قبل به خصوص صفحه 132 برگردید تا ترتیب قرینه کردن شکلها برای دانش آموزان یادآوری شود. در صورتیکه نیاز می‌بینید تمرین خط کش را قبل از ورود به این صفحه مجدداً با دانش آموزان انجام دهید.

**با توجه به تصویر آغازین بخش در مورد ترتیب و آداب عزاداری و کارهایی که انجام می شود با دانش آموزان گفتگو کنید.

*** در انجام فعالیت مربوط به این صفحه از دانش آموزان بخواهید ابتدا سمت راست شکل را با توجه به قسمت سمت چپ و با همان رنگ‌ها کامل کنند سپس بقیه پایینی رابا توجه به نیمه بالایی کامل کرده تا شکل نهایی حاصل شود. در انتها ضمن آموزش و یادآوری ترتیب وضو گرفتن از دانش‌آموزان بخواهید ترتیب تصاویر را با عددهای ا تا 4 مشخص کنند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. در صورتیکه در رسم شکل قرینه دانش آموزان با مشکل مواجه شدند فعالیتهای قبل را مرور کرده تا موضوع یادآوری شود.
  2. دانش آموزان باید ترتیب وضو گرفتن و حتی ترتیب نماز 2 رکعتی را بدانند و آن را با عددهای طبیعی نشان دهند.
  3. به تفسیرهای مختلف دانش آموزان در مورد شکلهای ارائه شده در وضو گرفتن توجه کنید ممکن است با توجه به تفسیر و برداشت ذهنی آنها عددها و ترتیب اختصاص داده شده درست باشد اما منطق ذهنی معلم و یا دانش آموزان دیگر متفاوت باشد.

صفحه : 140

اهداف:

  1. انجام عملیات اعداد 10تایی یا 5تایی به صورت ذهنی.
  2. تمرین حل مسئله با استفاده از رسم شکل.
  3. نوشتن جلونویسی برای پاسخ مسئله.

روش تدریس:

* با استفاده از دسته‌های 10 تایی و یا رسم چوب خط های 5 تایی شمردن 10 تا 10تا و 5 تا 5 تا را تمرین و یادآوری کنید تا کم کم بدون شکل و یا اشیاء نیز توانایی شمردن حاصل شود.

** به صفحه آغازین بخش مراجعه کنید و پرسش هایی که به جمع اعداد 10 و 5 مربوط می‌شود پرسیده برای مثال یک فرد با یک دست سینه می زند و فرد پشت سر او با دو دست سینه میزند این 2 نفر با چند انگشت سینه می زنند؟

*** از دانش آموزان بخواهید به صورت فرضی پاسخ جمع‌ها را به دست آورند. تصمیم گیری در مورد اینکه انتخاب عددها و اینکه کدام دو عدد را با هم در نظر بگیرند و سپس جواب را با عدد بعدی جمع کنند به عهده ی دانش آموزان بگذارید. سپس از آنها بخواهید مسائل را خودشان بخوانند و با رسم شکل پاسخ را به دست آورند و قسمت جلونویسی را توضیح دهید.

توصیه‌های آموزشی:

  1. در جمع عباراتی نظیر 10+5+10+5 ابتدا باید 10 را با 10 جمع کرده و 5 را با 5 سپس پاسخ به دست آمده را با هم جمع کرده تا حاصل عبارت به دست آید. روش‌های مختلف جمع کردن که توسط دانش اموزان ارائه می شود را گوش کنید و بدون آنکه در مورد آنها قضاوت کنید گوناگونی روشها را توسعه دهید.
  2. در حل مسئله دانش آموزان را وادار نکنید حتماً یک عبارت جمع بنویسند بکه می‌توانید پاسخ آنها را با رسم شکل یا به صورت ذهنی پیدا کنند.
  3. نحوه نوشتن پاسخ مسئله و جلونویسی را آموزش دهید. فعلاً نیاز به نوشتن عبارت مربوط به جمع یا تفریق نیست و رسم شکل کفایت می‌کند.
  4. در رسم دسته های 10 تایی و یکی دانش آموزان را آزاد بگذارید و در جزئیات شکل‌ها توجه نکنید. برای مثال یک مستطیل با عرض کم و طول زیاد میتواند گویای یک دسته ده تایی باشد
  5. http://homa1280.persianblog.ir