تم 19 : صف نانوایی

مفاهیم : جلو / پشت ، جلو / عقب ، وسط / کنار / بین ، حرکت اعداد ستون/ ردیف ،

مهارت های مربوط به لوحه : ایستادن در صف نانوایی ، پرسیدن برای تشخیص صف یکدانه ای و صف چند تایی ، سفارش دادن نان ، آداب حمل نان 

نگرش ها مربوط به لوحه :

1-    تشخیص سیستم ها در زندگی روزمره به توانایی حل مسئله کمک می کند

2-    شناخت ارتباط بین پدیده های مختلف مقدمه ای برای درک مفهوم سیستم و است

تأثیرات شناختی لوحه :

1-    غلبه رفتارهای انسانی بر رفتارهای غریزی

2-    احترام به حقوق دیگران

3-    احترام به حیات دیگران

4-    مشهود ساختارهای ترتیبی

تم شناختی : رعایت نوبت /  عدالت 

در مورد  عدالت و مصداق های آن مانند رعایت نوبت نکاتی را که می دانید به دانش آموزان بیاموزید .

ارتباط با صفحات دیگر این بخش :

1-    به این که محور می تواند هم از چپ به راست و هم از راست به چپ رسم شود اشاره کنید

2-    به سیستم صف که وقتی نفر اول نان می خرد صف را ترک می کند و نفر دوم جای نفر  اول را می گیرد و نفر سوم جای نفر دوم را ومانند آن اشاره کنید

3-    بالای سر هرکسی تعداد نان های را که می خواهد بگیرد مشخص کنید و بگویید چند تانان باید تولید شود تا نوبت هر کسی برسد

4-    با کمک ردیف و ستنون ، چپ / راست ، جلو / پشت ، بین ضمریهای نان آوری دهید

5-    اگر همه افراد صف چند تایی به تعداد مساوی نان بخواهند با کمک شمارش چند چند تا به سوال ها پاسخ دهید

 

صفحه: 128

اهداف :‌

1-    خواندن و نوشتن عددهای مضرب 10

2-    نوشتن عددهای مضرب 10 در جدول ارزش مکانی

3-    شمردن 10 تا 10 تا یا 100 به صورت مستقمی یا معکوس

4-    داشتن درک درست از عددهای مضرب 100 و شمارش معنادار آنها ، استفاده از مفهوم دسته های 10 تایی

روش تدریس :‌

* ابتدای به دانش آموزان یک دسته 10 تایی را نشان دهید تا دانش آموزان عدد مربوط به آن را بگویند حالا یک دسته ده تایی دیگر اضافه کنید از آن ها بپرسید که به دسته ده تایی یعنی چند ؟‌به همین ترتیب اضافه کردن دسته های ده تایی مضارب 10 کمتر از 100 رابسازید به طوری که اگر از دانش آموزان برای مثال بپرسید 7 دسته ده تایی بگویند 70

** با توجه به تصویر صفحه آغازین بخش دسته های دوتایی که در مشکل دیده می شود از دانش آموزان بپرسید سپس سوال های مشابهی مطرح کنید به عنوان نمونه اگر فردی بخواهد تنور نانوایی همزمان 30 تا نان بپزد چند تا دسته ده تایی شانه خمیر روی میز باید قرار بگیرد

*** در انجام فعالیت این صفحه ابتدا توجه دانش آموزان رابه شکل دسته های ده تایی جلب کنید به طوری که بالاترین آن ها فوراً تعداد دسته های ده تایی را در ذهن تصویر کنند سپس از آن ها بخواهید ابتدا جدول را کامل کنند سپس عدد را از جدول برون آوردن ودر جای خالی عدد مناسب بنویسند .

حال از دانش آموزان بخواهید الگوهای پایین صفحه رابا بیان تعداد دسته های ده تایی کامل کنند و محور شمارش طوطی وار بپرهیزند

توصیه های آموزشی :‌

1-     دانش آموزان باید مفهوم عددهای محور 30 ، 20 و 10 را درک کنند و بنوانند آن هار با بنویسند و شمارش آن ها معنی دارد باشد

2-     شمارش معنادار ( غیر طوطی وار ) مضارب 10 یعنی این که از عددهای را به صورت دسته های 10تایی ببینند برای مثال 5 دسته 10تایی یعنی 50 و 80 یعنی 8 دسته ده تایی

3-     در شمارش مستقیم تعداد دسته های 10 تایی یکی یکی اضافه می شود در شمارش معکوس تعداد دسته های 10 تایی یکی یکی کم می شوند .

 

صفحه: 129

اهداف :

1-     درک مفهوم جمع اعداد مضارب 10 با شکل

2-     توانایی انجام عمل جمع مضارب عدد 100

3-     درک مفهوم ترتیبی اعداد در یک مسئله واقعی و بیان ترتیب با عددها

روش تدریس :

* ابتدا در یک دست یک بسته 10 تایی و در دست دیگر دو دسته 10 تایی بگیرید و از دانش آموزان جمع متناظر با آن را بپرسید سپس به دانش آموزان دسته های 10 تایی بدهید و تمرین عملیات با استفاده از بسته های 10 تایی انجام دهید به این ترتیب که از آن ها بپرسید 20+30 و آن ها باید 3 دسته ده تایی را در یک دست و 2 ده تایی را در دست دیگر بگیرند و بگویند جواب5 دسته 5تایی با 50 است شاید این فعالیت ها را با اعلام دیگر انجام دهید

** سوالات مربوط و جمع اعداد مضارب 10 را می توانید برای افرادی که در صف نانوانی دیده می شوند مطرح کنید برای مثال اگر نفر اول صف سمت راست 10 تا و نفر دوم 20 تا نان بخواهد این دو نفر روی هم چند تا نان می خواهند ؟

در تصویر صفحه آغازین صف های نانوایی و ترتیب افراد را توضیح دهید و برای مثال می توانید بگویید صف سمت چپ صف برای آقایان و سمت راست برای خانم ها است . نفر اول ، دوم و سوم هر صف را مشخص کنید و هر کدام را با یک عدد مشخص کنید .

*** با دقت این که دانش آموزان برای پیدا کردن حاصل جمع مثل 20+30 باید سه دسته ده تایی را با 2 دسته ده تایی جمع کرده و حاصل که 5 دسته 10 تایی می شود را بنویسید از آن ها بخواهید فعالیت این همه را انجام دهند . ضمن یادآوری صف نانوانیی و ترتیب افرادی که در صف ایستاده اند از دانش آموزان بخواهید با قراردادن عددهای 1 ، 2 و 3 در دایره ها ترتیب انجام کار ها را شخصی کند .

توصیه های آموزشی :‌

1-    برای پیدا کردن جواب جمع مثل 20 + 30 می توان به عدد 30 در 6 بسته ده تایی اضافه کرد

2-    در انجام فعالیت هرم از عبارات اولین ، دومین و سومین برای مشخص کردن ترتیب انجام کارها استفاده کرد .

3-    در این صفحه دست های ده تایی دیده می شود اما در تمرین باید شرایطی فراهم کرد که دانش آموزان پاسخ این تمرین ها را ذهنی انجام ددهند یا در صورت مواجه با تمرین ذهنی بتوانند دسته های ده تایی را خودشان رسم کنند و پاسخ را به دست آورند .

 

صفحه: 130

اهداف :

1-    حل مسائل کلامی با استفاده از راهبرد رسم شکل

2-    حل مسائل کلامی تفریق با استفاده از محور اعداد

روش تدریس :

* داستانی از جمع بیان کرده و از دانش آموزان بخواهید حاصل جمع را با استفاده از دگمه یا چینه ...  نشان دهند . و درستی آن را با استفاده از انگشتان دست آزمایش کنند . از دانش آموزان بخواهید همزمان با بیان شما از وسایل که در اختیار دارند استفاده کنند برای مثال وقتی شما می گویید 4 اردک در آب بودند آنها باید 4 تا از اشیاء را روی میز به جای اردک ها قرار دهند

** به صفحه آغازین برگشته با توجه به تصویر مسائل کلامی مهم بیان کرده و از دانش آموزان با استفاده از چینه یا اشیاء دیگر حاصل جمع را به دست آورده و متناظر با آن یک جمع بنویسید

*** در انجام فعالیت کتاب دانش آموزان پایه سعی کنند متنی را خودشان بخوانند و آن چه که درک کردند را برای شما بیان کنند سپس بدان بپردازند .

آن ها می توانند با رسم شکل باغ رابه دست آورندو با محور اعداد درستی کار خود را بررسی کنند و یا محور اعداد مسئله را پاسخ دهند و درستی کار خود را بارسم شکل نشان دهند .

توصیه های آموزشی :‌

1-    درک و فهم صورت مسئله بخش مهمی از فرایند حل مسئله است این فرایند وقتی تکمیل می شود که دانش آموزان پس از خواندن مسئله آن را با عبارات و کلا م خودشان بیان کنند .

2-    می توانید از دانش آموزان بخواهید صورت مسئله ها را خودشان تغییر دهند و آن را حل کنید

3-    به نوع راه حل ها مثل استفاده از انگشتان دست ، استفاده از چینه یا اشیاء دیگر و یا سایر مواردی که تا کنون با آن ها آشنا شده اند در کنار استفاده از رسم شکل و عدد توجه کنید.

4-     از این صفحه فرضی بر آن است که دانش آموزان توانایی خواندن را پیدا کرده اند و می توانند متن کتاب را بخوانند قسمت هایی که باید توسط دانش آموزان خوانده شود از نوع قلمی استفاده شده است که در کتاب بخوانیم و بنویسیم ( فارسی ) می بینند لذا هر قسمت که این قلم خاصل به کار رفته است . برای دانش آموزان بدن و آن ها باید بتوانند آن متن را بخوانند و درک کنند .

5-    نوشتن یک عبارت جمع برای این شکل ها ضروری نیست پیدا کردن پاسخ مسئله به روش های مطرح شده کفایت می کند.

 

صفحه: 131

اهداف :

1-    تمرین مقایسه ای اعداد پس از انجام عملیات

2-    توانایی تصمیم گیری برای انتخاب علامت مناسب برای بیان مقایسه

3-    تمریم انجام جمع مضارب 10

روش تدریس :‌

* از دانش آموزان بخواهید یک مهارت جمع که شما نمایش می دهید با استفاده از اشیاء ملموس نمایش دهنده در طرف دیگر با یک نمایش دیگر از جمع بیان کرده و از آن ها بخواهید که حاصل این عملیات جمع را با استفاده از اشیاء ملموس به دست آورند سپس در خود بیشتر یا کمتر یا مساوی بود دو طرف از آن ها سوال کنید همچنین جمع مضارب 10 را با بسته های 10 تایی مجدداً تمرین و یادآوری کنید .

**با توجه به تصویر آغازین بخش می توانید مسائلی در مورد مقایسه مطرح کنید برای مثال درمورد تعداد افراد دو صف نانوانیی و مقایسه آن ها بپرسید هم چنین می توانید مسائلی در مورد    مطرح کنید . برای مثال اگرافراد سمت راست هر کدام 2 نان و افراد سمت چپ 3 نان تهیه کنند کدام قسمت آن بیشتر گرفته است؟

*** برای انجام فعالیت این صفحه از دانش آموزان بخواهید ابتدا عبارت های جمع را کامل کنید و سپس با توجه به شکل ها جواب جمع را به دست آورند و در پایان علامت مناسب رابرای مقایسه دوطرف انتخاب کنند. با مقایسه اشکال دو طرف و بدون نگاه کردن به عدد را نیز می توانند علامت مناسب را پیدا کنند . در این خصوص راه حل های ابتکاری دانش آموزان را در کلاس جستجو کنید .

توصیه های آموزشی :‌

1-    قبل از آموزش این صفحه دانش آموزان با مفهوم بیشتری و کمتری و مساوری را درک کرده باشند در صورتی که هنوز تعدادی ازدانش آموزان نیاز به تمرین بیشتر دارند ابتدا به مرور این موضوع بپردازید

2-    در سه ردیف آخر با مقایسه شکل ها وبدون نوشتن عبارت جمع و محاسبه حاصل نیز می توان مقایسه را انجام داد برای مثال در ردیف چوب خط های سمت راست بیشتر است پس از حل عبارت سمت راست بیشتر است و می توان علامت اول را انتخاب کرد

در صورتی که دانش آموزی از این راه حل ها استفاده کرده توانایی استدلال او را مورد تشویق قرار دهید .

3-    محاسبه عبارات ردیف اول با سه ردیف بعدی از یک جهت شبیه هم هستند همان طوری که می گوییم 5 را می شود 6 تا می توانیم بگوییم 5 ده تایی و 3 تایی می شود 8 ده تایی به این ترتیب محاسبه جمع های مضارب 10 در واقع همان جمع های یک رقمی خواهد بود .

4-    در ردیف دوم دانش آموزان باید دو دسته پنج تایی چوب خط را یک دسته 10 تایی ببینند.

 

صفحه: 132

اهداف :‌

1-    درک مفهوم تقارن افقی و عمودی به صورت همزمان

2-     مهارت استفاده از خط کش و رسم قرینه شکل با استفاده از نقاط راهنما

3-    تمرین تکمیل مربع شگفت انگیز با استفاده از راهبرد و حدس و آزمایش

روش تدریس :

* با توجه به این که در این صفحه 2 مهارت استفاده از خط کش و قرینه کردن مورد نظر است با مراجعه به فعالیت های قبلی این دو مهارت را تمرین کنید

** برای تمرین استفاده از خط کمکی می توانید از دانش آموزان بتوانیید در تصویرنانوایی ، با خط کش خطوطی را رسم کنید برای مثال می توانید کف نانوایی را به صورت شطرنجی درآورند.

*** در انجام فعالیت های این صفحه ابتدا در مورد نقاط را توضیح دهید و یکی از خطوط سمت راست را رسم کنید سپس از دانش آموزان بخواهید با استفاده از خط کش ابتدا نیمه سمت راست را مانند سمت چپ با استفاده از نقاط را می شود و بالان رنگی ها تکمیل کرده و سپس نیمه پایینی را مانند نیمه بالایی کامل کنند پس از پایان کار و بررسی صحت آن می توانید از دانش آموزان بخواهید با شابلون شکل را کامل تر و زییا تر کنند .

در پایان از آنها بخواهید مربع های شگفت انگیز را حل کنند .

توصیه های آموزشی ‌:

1-     دانش آموزان باید به این توانایی برسند که تقارن افقی و عمودی را همزمان انجام دهند . بنابراین طراحی فعالیت های که به توانایی دانش آموزان دراین راستا کمک کند از اهمیت زیادی برخوردار است .

2-     در حل مربع های شگفت انگیز نیاز به استفاده از ر اهبردی حدس و‌‌آزمایش است یعنی ممکن است دانش آموزان عددی را در نظر بگیرند و در انتها متوجه شدند که عدد در نظر گرفته شده اشتباه بوده وباید مجدداً عددهای نوشته شود را پاک کنند و کار را با عددی دیگر دنبال کنند هم چنین به استدلال های کلامی آن ها توجه کنید . بهترین حالت زمانی اتفاق می افتد که دانش آموز با یک روند استدلال منطقی خانه های مربع رایکی پس از دیگری کامل می کند وبرای عددهای که می گذارد دلیل می آورد .

 

صفحه: 133

اهداف :‌

1-    حل مسائل کلامی مربوط به تفریق با استفاده از راهبرد رسم شکل

2-    حل مسائل کلامی مربوط به تفریق با استفاد از محور اعداد

روش تدریس :

* برای دانش آموزان مسائل کلامی مربوط به تمرین را بیان کرده و از آن ها بخواهید با استفاده از اشیاء ملموس آن را مدل سازی کرده و تمرین را به دست آورند .

** با استفاد از تصویر آغازین بخش مساوئل کلامی تفریق را مطرح کنید و از دانش آموزان با استفاده از اشیاء‌ملموس آن را مدلسازی کنند و با نوشتن یک عبارت تفریق کار خود را کامل کنند .

*** از دانش آموزان بخواهید متن هر سوال را بخوانند و به کلام خود آن را خلاصه وبیان کنند سپس با رسم شکل به حل مسئله بپردازند وپاسخ را به دست آورند و با کمک محور اعداد درستی یا نادرستی جواب خود را بررسی کنند هم چنین آن ها می توانند اگر عدد پاسخ را به دست آورند وبا رسم شکل درستی کار خود را بررسی نمایند .

توصیه های آموزشی  :

1-    با توجه به نوع قلم استفاده شده برای صورت مسئله ها خواندن متن مسئله را بر عهده دانش آموز بگذارید  فراموش نکنید خواندن و درک صورت مسئله بخش بسیار مهمی از فرایند حل مسئله در کلاس اول ابتدایی است لذا آنها باید مهارت درک این که صورت مسئله را بخوانند و درک کنند .

2-    به روش های دیگری که تا کنون در کتاب مطرح شده نیز توجه کنید در صورتی که دانش آموز برای حل مسئله از آن روش ها استفاده کرد راه حل او را بها دهید و تشویق کنید .

3-    نوشتن عبارت تفریق برای این مسئله فعلاً ضروری نیست تنهابیان پاسخ مسئله کافی است .

http://homa1280.persianblog.ir