آموزش تم 18ریاضی
مفاهیم : جلو / پشت ، جلو / عقب ، ستون/ ردیف ، اول تا دهم ، وسط / کنار / بین ، چپ / راست
مهارت های مربوط به لوحه : منتظر شدن برای نوبت ، حمل خرید با کیسه ها ، پرداخت بهای اجناس خریداری شده
نگرش های مربوطه به لوحه :
1- هنگام خرید و فروش با شمارش و جمع و تفریق اعداد سروکار داریم
2- با بررسی و مقایسه ورودی و خروجی سیستم های می توان نحوه کار آن را حدس زد
تأثیرات شناختی لوحه :
1- نظم و ترتیب در چیدن اجناس
2- نوعدوستی
3- نظرخواستن از دیگران
تم شناختی : معامله
در مورد آداب معامله و شرایط آن نکاتی را که می دانید به دانش آموزان بیاموزید .
ارتباط لوحه با صفحات دیگر این بخش :
1- تعداد مرباها در قفسه ها ، تعداد رب ها ، پاکت های شیر و ظرف های شربت را با کمک شمارش چند تا چند محاسبه کنید . اشیایی را که پشت مادر و فرزند پنهان شده اند را هم بشمارید .
2- تعداد بالا رابه کمک چوب خط محاسبه کنید
3- تعداد بالا رابه کمک محور محاسبه کنید
4- تعداد بالا را به کمک رسم شکل محاسبه کنید
5- برای اشیای که دیده می شوند یک جمع چند تایی بنویسید و حاصل را با چوب خط محاسبه کنید
6- تعداد مرباها ، شربت ها ، پاکت های شیر و ظرف های رب را با هم مقایسه کنید .
صفحه: 121
اهداف :
1- درک رابطه بین الگوهای هندسی و الگوهای عددی
2- درک و تمرین شمردن سه تا سه تا با استفاده از شکل و محور
3- شروع آموزش خواندن ساعت های دقیق
روش تدریس :
* از دانش آموزان بخواهید تعدادی مهره را به دسته های سه تایی تقسیم کنند وبه اسم ترتیب بچیند که اولی یک دسته سه تایی یا دومی دو دسته سه تایی یا سومی سه دسته سه تایی و ... داشته باشد. سپس از آن ها بخواهید که با شمردن تعداد هر دسته را بیان کنند مشابه همین فعالیت را با چینه ها انجام دهید به این صورت که چینه ها را با رنگ های متفاوت به صورت طولی بچینند به طوری که سه تا چینه به رنگ قرمز ، سه تا به رنگ سبز ، سه تا به رنگ زرد و ... با شمردن پشت سر هم به صورت شعر بخوانند :
یک ، دو دست ها بالا ، چهار و پنج دست ها بالا ، هفت و هشت دست ها بالا ....
** در صفحه آغازین بخش توجه دانش آموزان را به چیدمان اجناس در طبقه ها جلب کنید و بپرسید در کدام قسمت اجناس 3 تا 3 تا چیده شده اند سپس آن ها را به کمک دانش آموزان بشمارید .
*** در انجام فعالیت های این صفحه ابتدا به کمک شکل 1 و محور مشردن 3 تا 3 را تمرین و سپس از دانش آموزان بخواهید الگوی عددی مرتبط با شکل ها را کامل کنند . سپس تنوجه آن ها را به الگوهای پایین صفحه جلب کرده و توضیح دهید که شکل تکرار شود از ررنگ شدن سه مربع به دست آمده و در ردیف پایین دانش آموزان با انتخاب یک شکل سه تایی دیگر یک الگو بسازند و ادامه دهند .
توصیه های آموزشی :
1- دانش آموزان با استفاده از محور اعداد یا اشکال هندسی شمارش چند تا چند را انجام دهند به این صورت که با دیدن محور ، شکل ها ، عددی را ادامه دهند و کامل کنند .
2 – در طراحی الگو ابتدا دانش آموزان شکلی که تکرار می شود را در ستون سمت راست رسم کرده سپس اقدام به رسم و ادامه دادن الگوی مربوطه می کنند .
3 – در آموزش ساعت تدریج را رعایت کنید لازم نیست در این صفحه آموزش را کامل کنید بلکه به مرور در صفحات بعد خواندن ساعت مطرح و تمرین می شود .
4- مجدداً تاکید می شود که در کلاس اول دبستان شمردن های چند تا چند به صورت ذهنی که نیاز به محاسبه جمع و یا تفریق ( برای شمردن معکوس ) داشته باشد مورد نظر نیست بلکه شمارش فقط به کمک اشیاء ملموس ، شکل ها ، عدد یا جدول اعداد انجام می شود .
صفحه: 122
اهداف :
1- درک رابطه بین الگوی مهندسی و عددی در شمردن 2 تا 2 تا
2- توانایی شمردن 2 تا 2 روی محور اعداد با کمک شکل ها
3- درک و مفهوم عددهای فرد و عدد زوج (بدون بردن نام عددهای فرد و زوج )
4- درک مفهوم اندازه گیری بلندی اشیاء با استفاده از واحدهای غیر استاندارد وبیان تقریبی آن
روش تدریس :
* اشیاء ملموس مثل مهره را در اختیار دانش آموزان قرار دهید . از آن ها بخواهید دسته های دوتایی درست کنند سپس دسته ی اولی را بشمارند( می گویند 2 ) و بنویسند ، در ادامه 2 دسته را با هم بشمارند و بنویسید ، بعد 3 دسته و ... به این ترتیب دنباله های عددی 2 تا 2 تا شمردن را بسازند هم چنین به کمک چینه ها بلندی اجسام مختلف را اندازه یگری به صورت تقریبی بیان کنند .
** در تصویر آغازین بخش کدام جنس 2 تا 3 تا قرار گرفته است ؟ آن ها را یک ردیف یک ردیف بشمارند و با ردیف بالایی جمع کنند .
*** در انجام فعالیت های این صفحه با شمردن شکل های ردیف اول و الگوی عددی متناظر با آن را کامل و با شمردن شکل های ردیف دوم الگوی عددی دوم را تکمیل کنند از دانش اموزان بخواهید در مورد تفاوت این الگوهای توضیح دهند تا مفهوم زوج و فرد با بیان آن ها ساخته شود . سپس بلندی لیوان ونمکدان را به صورت تقریبی با واحد چینه بیان کنند .
توصیه های آموزشی :
1- از میان نام اعداد زوج و فرد پرهیز کنید
2- در این جا مشاهده تفاوت های اعداد زوج و فرد از روی شکل است توجه دانش آموزان را به این نکته جلب کنید که عددهای فرد دو تا دوتا نمی شود و باقی می آورند ولی دسته دیگر عدد های 2 تا 2 تاتقسیم می شوند و باقی نمی آورند
3- دانش آموزان اندازه گیری تقریبی اشیاء با استفاده از واحدهای غیر استاندارد را در صفحه 118 در حالت افقی آموزش دیده اند ، همان فرایند آموزش را می توان در صفحه 122 تکرار کرده از جمله به کار بردن اشیاء ملموس مثل چینه برای اندازه گیری بلندی اجسام مختلف
4- در صورتی که دانش آموزان از نظر ذهنی آمادگی لازم را داشتند می تواندی به شروعی های متفاوت شمردن 2 تا 2 از صفر و یک اشاره کند دنباله های اول از صفر شروع شده عددهای زوج به دست آمده اند و در ردیف دوم شکل از یک شروع شده در عددهای فرد دست آمده اند .
صفحه:123
اهداف :
1- انجام جمع های اساسی با حاصل کمنر از 20 با کمک رسم چوب خط
2- توانایی تبدیل نماد چوب خطی به عدد
3- تمرین نوشتن منادی جمع
روش تدریس :
* ابتدا از دانش آموزان بخواهید جمع دو عدد با حاصل کمتر از را با استفاده از ابزارهای نظیر چینه یا دگمه .... انجام دهند سپس جمع هایی که روی تخته نوشته شده را با نمای چوب خط نشان دهند
** با توجه به تصویر آغازین بخش سوالاتی در مورد جمع دو کالا بپرسید تا دانش آموزان پاسخ دهند از آنها بخواهید جمع ها را با کمک چوب خط انجام دهند .
*** در انجام فعالیت این صفحه دانش آموزان ابتدا باید در کادرهای مستطیل شکل جمع دو چوب خط را نشان دهند برای این کار باید دقت داشته باشند که در صورتی که چوبط های یکی از 5 تا بیشتر شد یک دسته 5 تایی بسازند
توصیه های آموزشی :
1- دانش آموزان می توانند از انگشتان دست برای اطمینان از پاسخ های خود استفاده کنند
2- در این صفحه حمع های با حاصل کمتر از 20 مورد نظر است از طرح سوالات دیگر خودداری کنید .
3- در هنگام شمردن و نوشتن عدد متناظر با چوب خط ها دانش آموزان باید چند موضوع را به خاطر داشته باشند و از آن ها استفاده کنند این موارد عبارتند از :
الف : یک دسته 5 تایی و 3 یکی می شود 8 یعنی عددهای بین 5 تا 10 را به صورت رتکیبی از 5 و چند یکی ببینند
ب : دو دسته ی 5 تایی چوب خط می شود یک دسته 10 تایی
ج : یک ده تایی و چندیکی از بتوانند سریع بیان کنند برای مثال 10 و 2 می شود 12 تا
4- دانش آموزان می توانند در رسم چوب خط های مجموع از دو رنک مختلف استفاده کنند برای مثال می توانند چوب خط های دسته ی اول را به رنگ سبز و دسته دوم را در ادامه آن به رنگ آبی بکشند و اگر تعداد چوب خط های تکی بیشتر از 5 تا سه دستی 5 تایی رسم کنند.
صفحه: 124
اهداف :
1- شمارش 4 تا 4 تا با استفاده از شکل ، چوب خط ، محور و جدول اعداد
2- درک ارتباط بین الگوهای عددی و هندسی
3- درک قانون یک الگو و توانایی ادامه دادن الگو
روش تدریس :
* از دانش آموزان بخواهید برای هر عددی که شما می گویید چوب خط بکشند عدد بعدی را ادامه آن بکشند برای مثل اگر شما گفتید 3 ، آن ها 3 تا چوب خط می گذارند و اگرعدد بعدی شما 4 بود 4 چوب خط را به این ترتیب در ادامه قبلی می گذارند که یک چوب خط کناربقیه ، برای دومی یک چوب خط مورب رسم می کنند تا یک دسته 5 تایی ساخته شده و در انتها 3 تا چوب خط تک می کشند.
این تمرین را با عددهای مختلف تکرار کنید
** به صفحه آغازین بخش برگشته توجه دانش آموزان را به کالایی که 4 تا 4 چیده شده است جلب کنید و به کمک دانش آموزان آن ها را شمارش کنید .
*** در انجام فعالیت های این صفحه ابتدای از دانش آموزان بخواهید عدد متناظر با چوب خط ها و شکل های غیردسته را بنویسند در مورد الگوی عدد از آن ها سوال می کنید بعد از اینکه آن ها متوجه شمردن 4 تا 4 تا شدند الگوهای عددی را با توضیح پیکان های سبز رنگ کامل کنید در قسمت پایین صفحه اولین مرتبه ای است که بخشی از جدول اعداد 1 تا 100 معرفی می شود در انتها دانش آموزان باید الگوهایی را که شکل تکرار شدند برای آن ها از 4 خانه رنگی تشکیل شده است کامل کنید.
توصیه های آموزشی :
1- معلمان عدد 20 را به دانش آموزان آموزش دهند و حتی نوشتن عدد 20 در این صفحه تمرین شود .
2- دانش آموزان برای پیدا کردن عدد بعد از 8 از شمردن یکی یکی استفاده نکنند از چوب ها با انگشتان دست استفاده کنند
3- توجه دانش آموزان را به تفاوت الگوهای عددی ( یکی از صفر شروع دمی از یک شروع شده ) جلب کنید .
صفحه: 125
اهداف :
1- ادامه دادن الگوهای هندسی و با رنگ کردن شابلون
2- رسم شکل های قرینه استفاده از شابلون
3- مهارت در تکمیل مربع شگفت انگیز 9Í9
روش تدریس :
* ابتدای کار باشابلون را تمرین کنید در صورتی که دانش آموزان مهارت لازم را دارند به انجام فعالیت های این صفحه اقدام کنید
** در تصویر آغازین بخش توجه دانش آموزان را به شکل های تقارن جلب کنید.
توضیح دهید که کالای چیده شده در ردیف ها مثل هم هستند اما نسبت به هم قرینه نیستند
*** در اتمام فعالیت های این صفحه ابتدا از دانش آموزان بخواهید الگوی شطرنجی دور فرش را با مداد رنگی کامل کنند سپس با شابلون نیمه پایین فرش را کامل کنند .
در پایان از آن ها بخواهید در کمترین زمان مربع های شگفت انگیز را حل کنند ومهارت فرد را نشان دهند .
توصیه های آموزشی :
1- دانش آموزان باید مفهوم تقارن را درک وتوانایی شناخت اشکال متقارن نسبت به خطر تقارن را داشته باشد توجه آنها رابه تقارن های موجود در شکل جلب کنید
2- در تکمیل مربع شگفت انگیز ابتدا مربع های کوچک را پر کرده و سپس با دیدن سطرها و ستون ها درستی کار را آزمایش کنند .
3- الگوهای شطرنجی دور فرش را کامل و آن ها را با بیان خود توصیف کنند تا درک آن ها کامل تر شود
4- بهتر است از کشیدن شکل ها با شابلون از مدادهای رنگی تناسب با شکل استفاده کنند در صورتی که اندازه شکل های شابلون آن ها با شکل کتاب متفاوت است فقط به الگوها و تقارن توجه کنید .
صفحه: 126
اهداف :
1- کسب آمادگی برای حل مسئله با استفاده از رسم شکل در پیدا کردن جواب جمع های اساسی
2- تمرین جمع های اساسی و درک آن ها به رنگ کردن مشکل ها
روش تدریس :
* از دانش آموزان بخواهید به عنوان نمونه 6 دگمه و 7 دگمه را به صورت دسته های پنج تایی درآورده و حاصل جمع تعداد دو دسته را بیان کنند سپس یک عبارت جمع متناظر با کاری را انجام داده اند بنویسند به همین ترتیب فعالیت های مشابهی برای پیدا کردن حواب جمع دوعدد با حاصل کمتر از 20 انجام دهید.
** به صفحه ی آغازین بخش برگشته و با توجه به تصویر آن مسئله هایی برای جمع کردن تعدادی از کالا مطرح کنید برای مثال تعداد مرباهای توت فرنگی ردیف اول (5 ) با تعداد پاکت های شیر ردیف اول و دوم (6 ) چند تا می شود .
*** در انجام فعالیت های این صفحه از دانش آموزان بخواهید ابتدا سه رنگ مفتاوت از مدادهای رنگی انتخاب کنند سپس با رنگ اول از شکل های داده شده به تعداد عدد اول و با رنگ بعدی به تعداد عدد دوم از شکل ها را رنگ کنند سپس با شمردن دسته های 5 تایی حاصل جمع را پیدا کند .
توصیه های آموزشی :
1- هدف فعالیت این صفحه کسب آمادگی برای حل مسئله با استفاده از رسم شکل بامدل سازی است در واقع هدف انجام محاسبات ذهنی وبیان جمع های اساسی اعداد نیست لذا از پرسریدن سوال های مثل 8+7 بدون شکل ، رنگ کردن ، محورو اشیاءملموس خودداری کنید .
2- در انجام این فعالیت از دانش آموز بخواهید در هنگام رنگ کردن از سمت چپ شروع کنند و هیچ شکلی را پشت سر هم بدون رنگ نگذارد (فاصله ایجاد نکنند ) حتی بین شکل های رنگ شده عدد اول و دوم هم فاصله ای باشد تا شمردن دسته های 5 تایی راحت تر باشد .
3- دانش آموزان باید 2 دسته 5 تایی را ببیند و جمع 10 با یکی را با سرعت انجام دهند تا پاسخ به دست آید .
http://homa1280.persianblog.ir