آموزش تم 11ریاضی
لوحه 11 : تعطیل شدن مدرسه
- مفاهیم : چپ / راست ، اول تا هفتم ، وسط / کنار / بین ، جلو / پشت.
- مهارتهای مربوط به لوحه : جمع کردن کیف و کتاب و وسائل مدرسه، خارج شدن به نوبت از کلاس ، پایین آمدن از پله ها ، خروج به نوبت از مدرسه ، منتظر شدن برای رسیدن والدین ، آداب سوار شدن ماشین یا اتوبوس.
- نگرشهای مربوط به لوحه :
1- مردم به تنهایی یا در گروه همواره راههای جدیدی را برای حل مسائل یا انجام کار ابداع می کنند. ابزار و روشهای انجام کار را که مردم ابداع کرده اند روی تمام جنبه های زندگی اثر می گذارند.
- تأثیرات شناختی لوحه :
1-تشخیص ارتباط علّی
2-تخمین زدن و تقریب زدن
3-تأثیر عادات بر شخصیت.
تم شناختی : نظم
در مورد نظم و ترتیب در کلاس و در جمع آوری و مسائل و خارج شدن از کلاس و خارج شدن از مدرسه نکاتی را که به نظرتان می رسد با دانش آموزان مطرح کنید.
ارتباط با صفحات دیگر این بخش
1-چند نفر از دانش آموزان هنوز داخل مدرسه هستند ؟ چند نفر از دانش آموزان به سمت راست حرکت می کنند ؟ چند نفر از دانش آموزان به سمت چپ حرکت می کنند ؟ چند خط عابر پیاده در تصویر مشاهده می شود ؟
2-چند پرنده در تصویر مشاهده می شود ؟ چند تا از آنها روشن و چند تا از آنها تیره هستند؟ آیا تعداد پرنده های روشن و تیره با هم برابرند ؟
3-آیا تعداد دانش آموزانی که به سمت چپ حرکت می کنند ، با تعداد دانش آموزانی که به سمت راست حرکت می کنند برابرند؟
4-چند کیف در تصویر مشاهده می شود ؟
5-آیا تعداد دانش آموزان با تعداد پرنده ها مساوی است ؟
6- آیا تعداد پنجره های مدرسه با تعداد پرنده ها مساوی است ؟
صفحه: 72
اهداف:
1-درک مفهوم تساوی با شروع تعداد اعضاء دو دسته .
2-درست کردن دسته های با تعداد مساوی با تناظر یک به یک.
3-تمرین کامل کردن نیمه ی دیگر با استفاده از درک مفهوم تقارن
روش تدریس :
* از دانش آموزان بخواهید به تعداد دلخواه کمتر از 8 تا عدس در یک طرف قرار دهند، پس از آنها بخواهید یکی یکی لوبیا در طرف دیگر قرار دهند تا تعداد آنها برابر شود.
** از دانش آموز بخواهید تعداد مشابه همین فعالیت را با اشیاء دیگر و یا عددهای دیگر انجام دهند. دانش آموزانی که سمت چپ می روند و تعداد دانش آموزانی که سمت راست می روند ، تعداد دانشآموزانی که در حیاط هستند را مقایسه کنند، یا تعداد پرنده هایی که بال مشکی دارند و در سمت چپ بالای دیوار مدرسه هستند با تعداد پرنده های سمت راست را مقایسه کنند. از آنها بپرسید که در این شکل چه چیزهای دیگر برای مقایسه کردن پیدا می کنند.
*** در فعالیت صفحه 72 از آنها بخواهید مانند نمونه در سمت راست آنقدر شکل بکشند که تعداد دو دسته برابر شوند.
سپس از آنها بخواهید نیمه ی پایین شکل شطرنجی را طوری رنگ کنند که دو نیمه ی آن مثل هم شود در صورت لزوم فعالیتهای مربوط به تقارن را یادآوری کنید.
توصیه های آموزشی :
1 – به دانش آموزان نمونه های واقعی را که تعداد عضوهای دسته ها برابر باشند را نشان دهید برای مثال از آنها بخواهید در هنگام غذا خوردن تعداد قاشها را با تعداد چنگالها یا تعداد لیوان را با تعداد بشقاب روی سفره غذا مقایسه کنند.
2 – لازم نیست در رسم شکل های سمت راست در فعالیت بالای صفحه دقت زیادی شود لذا بیشتر توجه دانش آموزان را به تعداد مساوی جلب کنید نه رسم شکل های زیبا و دقیق !
3 – در رسم شکل متقارن در هر نمونه شطرنجی توجه دانش آموزان را به اینکه تعداد مربعهای رنگی در دو طرف خط باید مساوی باشند جلب کنید.
4 – در فعالیت پایین تقارن نسبت به یک خط افقی برای اولین مرتبه مطرح شده است. لذا دو نیمه ی بالا و پایین باید مثل هم باشند در صورت لزوم تا کردن روی خط را یادآوری کنید.
صفحه: 73
اهداف:
1-آموزش نماد تساوی
2-درک دسته های با تعداد مساوی
3-نوشتن یک تساوی عددی
روش تدریس :
* ابتدا با نشان دادن عددها با انگشتان دست از دانش آموزان بخواهید 4 شیء را در طرف راست قرار دهند سپس دوباره با نشان دادن عدد 4 با انگشتان دست دیگر از آنها بخواهید 4 شیء را در طرف چپ قرار دهند و سپس از آنها بخواهید تعداد اشیاء دو طرف را مقایسه کنند و شما توضیح دهید که تعداد اشیاء دو دسته با یکدیگر مساوی هستند، بین نماد تساوی را بیان کنید.
** به صفحه ی آغازین بخش برگردید و در مورد تعداد دانش آموزان سمت چپ و تعداد دانش آموزان سمت راست بپرسید. سپس در مورد چیزهایی که در تصویر می بینند و با یکدیگر مساوی هستند توضیح بخواهید.
*** با توجه دادن دانش آموزان به اینکه نماد تساوی را درست بکشند از آنها بخواهید فعالیت صفحۀ 73 کتاب را انجام دهند ابتدا عدد هر دسته را بنویسند در صورتیکه دو عدد نوشته شده برابر بودند نماد تساوی را بگذارند.
صفحه: 74
اهداف:
1- درک کامل مفهوم عدد 8 وبرقراری ارتباط این نمایش های مختلف آن عدد
2- درک مفهوم ترکیبی عدد 8 واینکه 8 به صورت 5 و3 دیده شود.
3- توانایی نوشتن صحیح نماد عدد 8
روش تدریس :
* باانگشتان دست از عدد 6 شروع می کنید واز آنها بخواهید نمایش های مختلف عدد 6 رانشان دهند ،پس نمایشهای مختلف عدد 7 ودرنهایت نمایشهای مختلف عدد 8 را نشان دهند .سپس از آنها بخواهید 8 تا نخود ولوبیاروی میز به گونه ای بچینند که 5تالوبیا و3تا نخود باشد . به آنها بگویید که این 8 تا را به چند روش دیگر می توانند بچینند . به این ترتیب ترکیب های مختلف عدد 8 را بااستفاده از کم وزیاد کردن تعداد نخودها ولوبیاها به دست اوردن دانش آموزان را تشویق کرده که همه ترکیبها را به دست آورند.
** ازدانش آموزان بخواهید 8 تا پنجره مدرسه را درتصویر آغازین بخش با رنگ دلخواه رنگ آمیزی کنند ،همین عمل را می توانند با پنجره های ساختمان های مجاور نیز انجام دهند به گونه ای که 5 تایک رنگ و3 رنگ دیگر باشد.
*** باتوجه دادن دانش آموزان به اینکه 8 به صورت 5 و3 است فعالیت صفحه 74 را انجام دهید درهنگام تمرین نوشتن عدد 8 به نقطه شروع جهت حرکت قلم ونحوه نوشتن نماد عدد 8 توجه لازم ود وپس از دانش اموز بررسی شود که دانش آموز ان عدد را به صورت صحیح بنویسند.
توصیه های آموزشی
1- از دانش آموزان بخواهید تعداد هرقسمت را همراه با شما با صدای بلند بگویند .
2- ازدانش آموزان بخواهید که نوشتن عدد8 را درمنزل تمرین کنند .
3- برای دانش آموزان داستانی بسازید که درآن داستان اعداد 6و7و8 به صورت 5و1 5و2و5و3 وارد شود بین از آنها بخواهید چنین فعالیت های به درک تجسمی عدد را کمک کند.
4- نمادهای عدد 8 را به انگشتان دست ، کیک 5 قسمتی ، م ب خط – سرع های رنگ شده و........ مرورکنید .
صفحه: 75
اهداف:
1- استفاده از نمادهایی برای به دست آوردن حاصل جم ودرک ارتباط نمایش های مختلف اعداد.
2- به کارگیری ابزار شابلون برای طراحی وادامه یک الگو
روش تدریس :
* ازدانش آموزان بخواهید با استفاده از یا ابزارهایی که دراختیار دارند.نمایش های مختلف اعداد 6/7/8 رابسازند .تساوی 6=6 را طوری بسازند که هرطرف تساوی یک ارائه یا نمایش از اعداد مورد نظر باشد .
همچنین از دانش آموزان با مشکل های خود را یک الگو طراحی کنند .
** از دانش آموزان بخواهید پرنده بارنگ آبی را با دکمه به رنگ آبی وپرنده مشکی را با دکمه مشکی نمایش دهند . پس از آنها بخواهید که 6تا دگمه با رنگهای آبی ومشکی را دوطرف دیدار مدرسه به صورتهای مختلف قرار دهند ، همین فعالیت های رابرای 7 تا 8 تادگمه نیز انجام دهند .
*** فعالیت صفحه 75 را انجام دهید درهر قسمت ابتدا حاصل جمع پیدا کنید وعدد مورد نظر را بنویسید.درصورتیکه دوطرف برابر بود نماد مساوی قرار دهید.
قط درمورد چنین نیازی به درنظر گرفتن نیست .
عدد 6 (5و1) را نشان می داند وتفاوتی نمی کند که تعداد آبی درقرقرها چقدر است .اگر دانش آموزی به این درک رسیده باشد بسیار خوب است .
درپایین صفحه الگورا می توان ادادار هم چنین می توان جلوی الگ پزشکی کشید.
توصیه های آموزشی
1- دراین صفحه تمرین نامساوی (==) مورد توجه قرار گرفته است بااین تفاوت که عدد های اطراف خیلی واضح تشخیص نیستند.
2- درساخت الگو با استفاده از شابلون اگر اندازه ی شکلی که باشابلون کشیده اند ،بااندازه شکل کتاب هم خوانی نداشت ایرادی ندارد ،حتی اگر فقط یک شکل را بعد از مثلث ونتوانستند مشکل دیگری اسم اسم نند ایرادی ندارد ، باید بگویند که مشکل بعدی چه خواهد شد
3- از دانش آ»وزان بخواهید با استفاده از مشکل های شابلون الگوی دیگری را وارد کنند ونفرکناردستی آنرا ادامه دهد.
4- دانش آموزان را تشویق کنید که برای انجام فعالیت این صفحه را ه حل های ابتکاری استفاده کنند برای مثال درقسمت چوب خطها می توانند دردسته ی سمت چپ یک چوب خط را برداشته دسته ی 5تایی را کامل کنند وبه این ترتیب دسته ی سمت چپ هم یک 5 تایی ویک یکی می شود .بنابراین دودسته باهم برابر هستند.
صفحه: 76
اهداف:
1- سرشماری با کمک چوب ها
2- برقراری ارتباط نمایش چوب خطی ونماد عددها
روش تدریس :
*4 نفر از دانش آموزان را جلوی تخته بیاورید. یک سوال انتخاب کنید .هر نفر بایه شماره مربوطه به دانش آموزان جلوی تخته را ببندید وبه او برای مسئل شدن رای دهد . سپس شماره ها راروی تخته بنویسی یک دانش آموز را رای می خواند شما برای آن نزدیک چوب خط م یگذارید بربارکه چوپ خطها به 5 رسید دسته ی 5 تایی کنید .
** دانش آموزان بادیدن صفری آغازین تعداد یا تعداد اشیاء مورد نظر را به صورت یک فعالیت گروهی نفره ای که یک بگیرید ودیگری چوب خط بکشد سرشماری کنند.
توصیه های آموزشی
1- توجه داشته باشید که با شمارش هر شی یک چوب خط را ثبت با آن قراردهد به اینکه ابتدا اشیاءرا بشمارند وبعد تعدد شمارش بار چوب خط نشان دهند درایت صورت سرشماری با چوب خط اتفاق نیفتاده است .
2- دانش آموزان بخواهید مدل نظیر پایین را طراحی کرده واشیاء داخل منزل را سرشماری کنند.
|
نقاشی شکل |
نقاشی شکل |
||
|
نماد عدد |
چوب خط |
نماد عدد |
چوب خط |
|
|
|
|
|
3- می توانید درمورد سرشماری هی رسمی کشور واهمیت کارهای آماری کمی از دانش آموزان توضیح دهید.
صفحه: 77
اهداف:
هدف: 1- استفاده هالش باری بزرگ نمایی شکل های شوانحی
2- درک تجانس با مدل شکلهای در
3- تمرین کامل کردن شگفت انگیر
روش تدریس:
* دانش آموزان با ید بتوانند وبا ابزاری نظیرخط ک وشابلون به مهارت کارکنند رسم این اشکال با استفاده از خط کش و... می تواند دانش آموز درتمرین کار با ابزار کمک کند. برای کسب می توانید مقداری کاغد ،باطله ،روزنامه بع دانش آموزان تقسیم کشیدن خط را تمرین کنند .شکل هایی درتصریح مثل هم دردو اندازه ی متفاوت را نشان می هد به بیاورم وبه دانش آموزان نشان دهیم .
** درتصویر اغازین بخش داده های هم شکل ولی دراندازه های مختلف دیده می شوند.
***به صفحه 77 مراجعه کنید .درمورد اصل کاربران دانش آ»وزان ترفیع دهیم . سپس با راهنمایی شما ونقطه های گذشته شده درصفحه شطرنجی قسمت مربوطه به کودها همراه با ترفیع شده کامل شود . سپس از دانش آموزان بخواهید تعیین شکل را کامل کند.درپایان از آنها بخواهید بر شگفتانگیز 6*6 را کامل کنند.
توصیه های آموزشی
1- بهتر است دانش آموزان از رنگ های مختلف 1نفر صفحه استفاده کنند تاشکل حاصل شود.
2- درهنگام پیدا کردن نقاط یا خطاهایمشابه نفرات از شمردن خانه ها (فرم ها) ویا ضلع های استفاده شود. برای مثال درب خانه 1×3 است .یا درب یک فریم با پنجره فاصله دارد.
3- درحل تمرین مربوط به فریم شگفت انگیز کشف ترتیب کل کردن خانه اهمیت زیادی دارد. درصورتیکه کار به ترتیب انجام شود تمام فریم ها یکی پس ازدیگری به دست می آید.
http://homa1280.persianblog.ir