شیوه ی انتخاب متن املا :

1.          شیوه انتخاب متن دیکته (املا) به دانش آموزان از مطالب واضح و فصیح و جالب درس که حاوی نکات اخلاقی ، اجتماعی و ادبی و  خصوصاً تربیتی باشد.

تا ضمن وسیع کردن اطلاعات لغوی کودکان ، به طور  غیر مستقیم بر معلومات عمومی آنها بیفزایند و رغبت شان را به کارِ نوشتن بر انگیزد{ایجاد انگیزه و علاقه نماید}.

نباید ، عبارت های متنی دیکته را بلند و خسته کننده و جملات منفی و مایوس کننده باشد.

2.          دانش آموزان باید قبلاً بدانند که متن دیکته از چه صفحه و یا صفحاتی از کتاب است.

3.          هدف از گفتن دیکته در متن«یاد دادن املای کلمات»به شاگرد است.                                     ـ از روز اوّل نباید گذاشت دست شاگرد به نادرست نوشتن و چشمی به نادرست دیدن آشنا شود و معلّم نیز نباید اشتباهی تلفّظ کند .

4.          متن دیکته کم ، ساده ، از ساده به مشکل انتخاب  شود .{احساس موفقیت و اعتماد به نفس را در شاگردان تقویت نمائیم } ، «اظهار کلمات منفی و تحقیر آمیز ممنوع!!»

5.          لازم است متن دیکته (املا) یک بار قبل از آغاز نوشتن و یک بار هم پس از پایان دیکته به طور روشن و شمرده و رسا خوانده شود.

6.          بهتر است در موقع بیان جملات ، معلّم در یک جا بایستد تا صدای او به طور یک نواخت به همه کلاس برسد . همچنین همه ی شاگردان را زیر نظر داشته باشد:{طرز مداد گرفتن ها،عدم استفاده از خودکار ، روان نویس و ... شکستن نوک مداد، چپ دست بودن ، طرز گرفتن دفتر املا ، از چپ به راست نوشتن ها ، حفظ فاصله ی چشم ها با دفتر و........... } را مدّ نظر داشته باشد.

7.          قرائت املا به صورت کلمه به کلمه نباید انجام گیرد بلکه به شکل جمله ای کامل باید بیان شود .

8.          املا به تریج باید از نظر کمّیت و سطح علمی افزایش پیدا کند و از جهت کیفیّت پُر بار و غنی و به سرعت گفتن افزوده شود و تعداد کلمات تکراری کاهش یابد.

9.          تا وقتی که دست دانش آموز یا فراگیر از نوشتن آزاد شده است، مطلب بعدی گفته نشود. و در ضمن نشانه های نقطه گذاری (علایم آیین نگارش) به وسیله معلّم دیکته گردد و شاگرد موظف به رعایت دقیق آن باشند و غلط املایی محسوب خواهد شد.

10.   دانش آموزان از تکرار جملات دیکته خودداری نمایند (معلّم کنترل نماید، تذکر به هد ، گوش زد نماید تا موجب شلوغی کلاس نشود)

·       برخی از علل که موجب جا انداختن حروف و کلمات در املا می شود:

ـ ممکن است عواملی چون :

1.                      دیکته تند گفته شده است.

2.                      فراگیر دقت لازم را در خواندن نداشته و نتوانسته بنویسد.

3.                      عامل خستگی و بی خوابی و گرسنگی و تشنگی موجب این امر شده باشد.{معمولاً در آخر جملاتِ طولانی اتفاق می افتد}.

*توصیه:

بایستی متنن دیکته متناسب با قدرت و استعداد دانش آموزان {با وجود تفاوت های فردی} انتخاب و اجرا شود (کلاس اوّل مدرسه ی x با کلاس اوّل مدرسه y متفاوت است).

ـ چنانچه متن دیکته از نظر تعداد جملات و کلمات در  کلاس های اوّل و دوّم ، سوّم ، چهارم و پنجم متفاوت می باشد.

-     مقدار متن دیکته در کلاس اوّل ابتدایی:

-     در نوبت اوّل 8 تا 9  جمله 30 تا 35 کلمه

-     در نوبت دوم10جمله 40 تا 45 کلمه(25 کلمه غیر تکراری+ 5 کلمه ساده خارج از کتاب )

*در کلاس دوّم:

*در کلاس سوّم:

*در کلاس چهارم:

*در کلاس پنجم:

http://www.jamshidfahmfam.blogfa.com