آموزش نشانه ی آ ا(آب)
:بچه ها من ضبط (موبایل)را باز می کنم خوب گوش کنید ببینید چه صداهایی می آد؟
-:بچه ها چه صداهایی را شنیدید؟
-:صدای آب ،صدای باران،دوش حمام ،صدای شیر آب
-:حالا فهمیدید ما می خواهیم درباره ی چی حرف بزنیم؟آب
این یک پیشنهاد برای ایجاد انگیزه است ولی شما می توانید با یک بطری آب معدنی ویا پارچ آب وارد کلاس شویدودر باره آب صحبت کنید.
بچه ها کی تشنه است میخواد اب بخوره؟
همه لیوان هارا بردارند باهم بریم آبخوری مدرسه.با بچه هاهمراه میشیم خودمان هم لیوان بر می داریم با نام خدا آب مینوشیم وسلا م به امام حسین (ع)میدهیم.
-از آب چه استفاده هایی می کنیم؟مسواک زدن ،وضو، شنا،شستن میوه و سبزی،
-:نوشیدن ،ظرف شستن،حمام،دست هایمان را می شوییم.
در باره چگونگی استفاده از آب وصرفه جویی آب دانش اموزان صحبت می کنند
بر می گردیم به کلاس
من برای هریک از گروه ها پازل می دهم به کمک سرگروه ها جورکنید.
-:چی درست کردید؟
-:دریا،آب،باران،آسمان،آبی
-:داخل دریا چی هست؟
-:آب.
-:بچه ها دوست دارید دریا را بیاریم کلاس؟(معلم تابلویی از دریا را نشان می دهد)
-:بچه ها در ،دریا چه چیزهایی هست؟
-:ماهی ،لاک پشت،مار ماهی ،تمساح،و....
نگاره دریا را نصب می کنیم در باره نگاره دریا در گروه صحبت کنند وبعد از آن ها سوال بپرسیم
-آفرین گروه دریا پازل آماده را به بچه ها نشان بدهد
آب از کجا می اد؟
توضیحات وانش آموزان:
-آفرین گروه آب پازل آماده را به بچه ها نشان بدهد
-:چه چیزهایی کلاس ما را گرم می کند؟شوفاژ،بخاری
-:زمین را چه چیزی گرم می کند؟
-:خورشید.
-:خورشید وقتی به آب دریا می تابد آبش چه می شود؟
-:بخارمی شود.
-:بخار می شود کجا می رود؟
-:آسمان
-آفرین گروه آسمان پازل آماده را به بچه ها نشان بدهد
آسمان چه رنگیه؟
آبی
-آفرین گروه آبی پازل آماده را به بچه ها نشان بدهد
-:در آسمان چی تشکیل می شود؟
-:ابر
-:باد ابرها را به هم نزدیک می کندوقتی ابرها به هم می خورند صدای رعد و برق را می شنویدبعد چی می بارد؟
-:باران
-آفرین گروه باران پازل آماده را به بچه ها نشان بدهد
-:پس وقتی نورخورشید به آب دریا می تابد آب دریا بخار می شودابر تشکیل می شودوقتی باد ابرها را به این طرف و آن طرف می برد وقتی آن ها به هم برخورد می کنند رعد و برق به وجود می آید وباران می بارد اگر هوا زیاد سرد بشود برف می بارد رودخانه ها و دریاها و چاه هاپر از آب می شوند از آب این چاه ها و رودخانه هااستفاده می کننددرون منبع هایی ذخیره می کنندبعد لوله کشی می کنند و ما از آن استفاده می کنیم.
-از آب چه استفاده هایی می کنیم؟
-:نوشیدن ،ظرف شستن،حمام،شستن میوه و سبزی،دست هایمان را می شوییم.
حالا بگید ببینم صدای اول"آب "چی هست؟
-:"آ"
-:حالا این تصویر ها را می چسبانم به تخته بگویید صدای اولش چی هست؟
-:آهو-آسمان-آبی -آب-آزاده- آموزگار
جواب : " آ " ....
آفرین
- خب ! خوب به شكل صداي اول نگاه كنيد و شكلش را به خاطر بسپاريد .
حالا این تصویر ها را می چسبانم به تخته بگویید صدای آخرش چی هست؟
دریا_روستا
- صداي " ا " ...
- ببينيد در اين جا صداي " آ " به چه شكلي آمده است ؟ وقتي در اول كلمه آمده يك شكل دارد و وقتي در آخر آمده شكلي ديگر دارد . مي توانيد به من بگوييد شما در كلمه ها صداي " آ " را به چند شكل ديديد ؟
- بجه ها خودشان با دقت و جست و جو جواب خوهند داد :به دو شكل ... اگر در دفعه هاي اول موفق نشديد ، باز هم جواب را خودتان نگوييد با راهنمايي كردن بچه ها سعي كنيد خودشان به جواب برسند .
ایا کلمه ای را می شناسید که صدای ا دوم یادر وسط باشد؟
مادر-جوراب -تاب و...
دوتا دانش آموز داریم که یکی از ان هااول اسم آنها آ ویکی اخر اسم او ا است هست بیا جلو،معلم آن ها را به بیرون از کلاس می برد و در مقوا که نام "آ"اول ودر دیگری"ا"غیر اول را نوشته به آن ها می دهد).بعد صدا می کند آرزو در دستش مقوایی هست که" آ" اول دارد خوب بچه ها اسمش چی هست؟
-:آ اول
در کدام از پازل هااین شکل را داشتیم
-:پس:"آ"اول کجا می اد؟
-اول می آد، اول می آد
ملیکا:در حالی که در دستش ا غیر اول هست بچه ها اسمش چی هست؟
-:ا غیر اول
-:ا غیر اول کجا می آد
-:دوم می آد،آخر می اد ، همه جا میآد به غیر از اول
این شعر را با بچه ها می خونیم
آ اول ا غیر اول
من آ اول هستم همیشه اول هستم
دوستم ا غیر اول هیچ وقت نمی آد اول
طریقه نوشتن آاول و ا غیر اول را پای تابلو آموزش می دهیم دانش آموزان هم روی هوا بنویسند بعد با انگشت روی میز هایشان بنویسند.
سپس آاول و ا غیر اول رادر جدول حروف الفبا مینویسم ومی گوییم از این پس هر نشانه ای را که یاد گرفتید در جدول می نویسیم
-:خمیر بازی هایتان را در بیاورید و شکل آاول وا غیراول را درست کنید.-:آفرین
-:حالا کتاب ها را بازکنید روی درس را بخوانیم،اسم درسمان؟
-:آب
-:صدای اول آب چی بود؟
-:آ
-:پس بخوانیم آب آبی دریا آبی آ اول ا غیر اول
حالا آماده شوید برای نوشتن آ ا همه دانش آموزان را مانند نوشتن زیر نگاره ها پای تابلو می اوریم تا طریقه نوشتن ان را یاد بگیرند.
ارزشیابی پایانی:یکی از دانش آموزان سمت راست تخته آ اول را بنویسدویکی دیگرسمت چپ ا غیر اول
دانش آموزان بیایندوتصاویری که آاول دارندسمت راست وتصاویری که ا غیر اول دارند سمت چپ قرار بدهند
-حالا یکی یکی روی درس را بخوانید.زنگ بعدیا روز بعد کتاب بنویسیم زیر نظر معلم در کلاس کار شود.می توانیم قبل از وارد شدن به کتاب نوشتن آ ا را در دفتر تمرین انجام بدهند.
((منظور از دفتر تمرین همان دفتر مشق یا تکلیف است ولی اجباری نیست .حتی دانش اموزان می توانند روی تخته وایت برد که همراه دارند تمرین کنندتا کتاب بنویسیم را زیباتر بنویسند))
-:تکلیف فردا از روزنامه ها یا مجله ها کلماتی که آ اول و ا غیر اول دارندپیدا کرده با مداد قرمز دورش خط بکشیدوبعد در دفتر خلاقیت بچسبانید.
کلاس اول یزد
منبع:کلاس اول یزد grohe-amozeshi-aval.blogfa.com