به مدرسه رسیدیم

 





قبل از شروع درس ارزشیابی از درس قبل نگاره ی 3

ارزشیابی از درس قبل می تواند شامل : تصویر خوانی , کلمات هم آغاز و هم پایان ,

پرسش از فعالیت های درس
( گوش کن و بگو , ببین و بگو و...) و یا سوالاتی مرتبط با درس

باشد .
و اما چند نمونه :

1 - رنگ های پرچم ایران را نام ببر؟

2 - به چه جایی بازار می گویند ؟

3 - وقتی چراغ راهنمایی قرمز است معنیش چیست ؟

4 - مامور راهنمایی و رانندگی چه کارهایی انجام می دهد ؟  و...

 


تدریس درس

چون تدریس ما اینترنتی است و کودک شما در حال کسب آمادگی برای مدرسه , و

کودک شماعملا در فضای مدرسه و کلاس قرار نگرفته است . تدریس نگاره ی 4کمی

مشکل به نظر می رسد .

اما اگر کودک مهد کودک را تجربه کرده باشد . از این مشکل کمی کاسته خواهد شود .

 
ما می خواهیم در تدریس به اهداف , مفاهیم و مهارت هایی را که در بالا آورده ایم برسیم .

اگر کودک ما مدرسه را درک کرده باشد , مسایلی  پیرامون مدرسه , حیاط , ناظم و

مقررات موجود در مدرسه را مطرح می کنیم .

اما در این جا بنا را بر این گذاشته ایم که کودک ما در حال کسب آمادگی برای ورود به

دبستان است .

از فرزندمان تصورات ذهنی او را راجع به مدرسه و فضای آن جویا می شویم .


( احتمالا کودک ما به هر دلیلی مدرسه را دیده باشد . )

عزیزم می تونی بگی مدرسه چه طور جایی است ؟ آره مدرسه کلاس داره , پُره میز

و نیمکته , بچّه ها توی کلاس می شینند . خانوم معلم یا آقا معلم میاد

بهشون درس می ده . بعد زنگ تفریح میشه همه میرن تو حیاط مدرسه بازی

 می کنند و ...

ما می توانیم به تصورات او بال و پر بدهیم . و با سوالاتی از او توضیح بیشتر بخواهیم .

مثلا : تو حیاط مدرسه وسایل بازی هم داره؟

آره . من دیدم , زمین فوتبال داره , بسکتبال , والیبال و...

یا می پرسیم :اگه تشنه شُدَن ؟

 آبخوری داره ! تازه آب سردکن هم داره و...

این هنرمندی ما را می طلبد در هدایت کودک به سمت اهداف و مهارت های مد نظر

چه سوالات هوشمندانه ی را طرح کنیم .
 

اکنون تصویر را مقابل دیدگان کودک قرار می دهیم .






ابتدا سوال می کنیم : ( همان طور که می دانیدپاسخ اولین سوال ما از تصاویر نگاره ها (( یک کلمه ای)) است .

در تصویر چه می بینی ؟ ( مدیر , درخت , پرچم , آبخوری و...)

حالا سوالات را باید به صورت جمله ی کامل پاسخ دهد .

بچه ها در حیاط مدرسه چه می کنند ؟

آن ها در حیاط مدرسه بازی می کنند . بعضی از بچه ها آب می خورند . و...

چند درخت در حیاط مدرسه است ؟ 2 درخت در حیاط مدرسه و جود دارد.

بعد از بازی باید چه می کنیم؟ حتما دست و صورت خود را می شوییم .

آیا می توانیم برای خوردن آب و خشک کردن صورت از وسایل دوستانمان استفاده کنیم ؟

خیر . باید از لیوان و حوله ی مخصوص به خود استفاده کنیم .

و سوالاتی از این دست .

والدین گرامی ما می توانیم به کودکمان بگوییم : میشه درباره ی این تصویر برام توضیحاتی بدهی ؟

این جا کجاست و بچه ها چه می کنند؟

ودر خلال صحبت های کودکمان سوالات فوق را مطرح کنیم . یا هر طریق دیگری که بتوانید کودک را

به سمت اهداف فوق سوق دهید .

مطابقت تصوير با واژه و بيان شفاهی





 

تصاوير موجود در زير نگاره: مدرسه، مدير، آب، کلاس، آبی، کتاب

در این قسمت ابتدا نام هر تصویر را کودک بیان می کند .

توجه داشته باشید او تصویر خوانی می کند نه کلمه خوانی , اما همان طور که نام تصویر را

می برد ناخودآگاه چشمش به واژه ی زیر آن می افتد و اتوماتیک وار ذهنیتی نسبت به آن پیدا می کند .

گام بعدی پرسش در باره ی کلمات هم آغاز و هم پایان است .

اول کدام کلمات مثل هم است ؟ ( آب , آبی ) , ( کتاب , کلاس ) , ( مدیر , مدرسه )

صدای آخر کدام کلمات شبیه هم است ؟ ( آب , کتاب )

حالا کتاب را بخش کن و صداهایش را بکش .

( کِـ  + تاب ) 2بخش

بخش اول (  کِـ  ) صداهاش ( کـ  +  ــِ  )

بخش دوم ( تاب ) صداهاش ( تـ  +  ا  +  ب  )

 ببين و بگو:

هدف از اين بخش تصويرخوانی، بيان شفاهی و جمله سازی است.






تصوير ۱: دانش آموزی زباله ای را در سطل زباله می ريزد. (آموزش بهداشت)

تصوير ۲: معلم با دانش آموزان خداحافظی می کند. (آموزش مهارت های اجتماعی)

تصوير ۳: دانش آموزان هنگام رفتن به منزل، از ناظم خداحافظی می کنند. (آموزش

مهارت های اجتماعی)

تصوير ۴: دانش آموزان هنگام خارج شدن از مدرسه از يکديگر خداحافظی

می کنند . (آموزش مهارت های اجتماعی)

جمع بندی:

به اهميت ادب واحترام تأکيد می کنیم.

کودک دربارهٔ تصوير داستان کوتاهی می سازند.

 داستان بایددر چهار مرحله بيان شود.



گوش کن و بگو:


با توجه به هدف هر سؤال، پاسخ های منطقی دانش آموزان پذيرفته می شود.

پيشنهاد می شود که جهت تمرين بيشتر کلمات هم پايان و

هم آغاز از تصاوير نگاره هم استفاده شود.

مانند: آزاده، آبی، کيف، کتاب(هم آغاز)

سوت  درخت  کتاب  آب (هم پايان)

در تصوير چه چيزهايی می بينی؟

حياط مدرسه، پرچم، آب خوری، درخت، برگ درخت، کلاس،

تابلو، دفتر مدرسه، بچه ها(دانش آموزان)، مدير، توپ، ليوان و...

سؤالات پيشنهادی

1- پرچم ايران چه رنگ هايی دارد؟

سبز، سفيد، قرمز

2- دانش آموز با چه چيزی آب می خورد؟

 ليوان، ليوان مخصوص به خودش، ليوان قرمز

3- بچه ها در حياط مدرسه چه کارهايی انجام می دهند؟

بازی می کنند، کتاب می خوانند و ...


بگرد و پيدا کن:
کودک کلماتی را که والدین نام می برد پيدا و نشان می دهد.

کلمات اين بخش: کلاس، ليوان، توپ، مدير، کتاب، آبی

با تشکر از وبلاگ درس ها اقای واله