در نگاره ی ۱،محیط شاد وصمیمانه ی خانه وروحیه ی کار وتلاش حاکم برآن،باتاکیدبردرس وکتاب ومطالعه ویگانگی ورابطه ی سالم وعاطفی اعضای خانه راالقاوتفهیم می کند.

درنگاره ی ۲،آزاده در حال آماده شدن برای  اولین روزمدرسه است واعضای خانواده باخوش حالی اوراآماده وبدرقه می کنند وبرادر کوچکتر نیز با شوق اورا می نگردوهمچنین پدر درحال آماده شدن است تاآزاده رادراولین روز مدرسه همراهی نماید.دراین نگاره اهمیت دادن خانواده به درس ومدرسه تاکید شده است.

درنگاره ی ۳،آزاده وبقیه ی دانش آموزان راه مدرسه رامی پیمایند وباکوچه وخیابان ومحله ومقررات عبور ومروروچراغ راهنمایی ومحل خط کشی عابر پیاده وپلیس راهنمایی آشنا می شوند.خیابان،پیاده رو،مغازه ،مسجد،میدان ومجسمه ی مادرنیزازبخش های دیگراین نگاره به شمار می رود.

درنگاره ی ۴،معرفی محیط وکارکنان ومحیط مدرسه همراه باالقای شورونشاط وشادابی صورت می گیرد.

درنگاره ی ۵،معرفی محیط کلاس صورت می گیردوبیننده بابچه هابه کلاس درس می رودوآموزگارومحیط کلاس ومتعلقات آن راازنزدیک مشاهده می کندوخودرادرمحیط آشنای کلاسی می بیند که خودش اینک دران قدم گذاشته است.

درنگاره ی ۶،دانش آموزان باجریان یک روز تعطیل خانواده درمحیط شاد پارک(بوستان)،سرگرمی های سالم،آموزش دوستی باطبیعت،رعایت نوبت وبرقراری روابط سالم اجتماعی بادیگران رافرامی گیرند.

درنگاره ی ۷،دانش آموزان بازندگی سرشارازتلاش روستائیان ونقش آنان درپیشرفت کشور،دوستی ومراقبت از حیوانات خانگی،محصولات،مشاغل،فراورده های تولیدی،لباس وابزارهای کارروستائیان آشنا می شوند.

درنگاره ی ۸،القای نگرش عاطفی مهربانی باحیوانات مدنظربوده که درقالب بازدیدوآشنایی باباغ وحش ومعرفی حیوانات در آن صورت می گیرد.

درنگاره ی ۹،آشنایی دانش آموزان بانهادمذهبی مسجدوآداب ورسوم مذهبی درحدتوان یادگیری کودک باآهنگی ملایم وجذاب صورت می گیرد.

درنگاره ی ۱۰،دانش آموزان بایکی ازآداب وسنن زیبا وکهن ایرانی (عیدنوروز)،دیدوبازدید،دوستی ونگه داشتن حرمت بزرگان خانواده آشنا می شوند.

بهتر است بدانیم که:

۱-هرنگاره مجموعه ی متنوعی از اطلاعات ویک کل یکپارچه است که ابتدا دانش آموزباکلیت آن آشنا می شودودرمرحله ی بعداجزایی ازدرون آن استخراج می گرددودرمعرض دیدوی قرار می گیردتاتوان ذهنی،قدرت ونگهداری مطالب درحافظه،میزان گسترش حوزه ی واژگان،میزان تسلط بر زبان ومیزان انطباق آموخته های اوبااهداف،دراین بخش سنجیدهمی شود.

۲-مدت زمان تدریس برای نگاره ها(دوهفته ی اول مهرهرهفته دونگاره ودوهفته ی آخرمهرماه هرهفته سه نگاره)جمعا ده نگاره پیش بینی شده است.البته همکاران محترم می توانند مدت زمان بیشتری رابه صلاحدیدخودشان به این امر اختصاص دهند.

۳- آموزش کلمات (هم آغاز-هم پایان)ازنگاره ی۲،آغازمی شود.

۴- بخش وصداکشی کلمات به عنوان یک فن ونه یک روش،می تواند درکتاب کارمورداستفاده قرارگیردوبه علت رویکردکلی درکتاب فارسی بخش وصداکشی کلمات جایگاهی ندارد