عمده اهداف دوازده نگاره ی کتاب بخوانیم اوّل ابتدایی تقویت دو مهارت اصلی ( گفتن و گوش دادن ) می باشد . در نگاره ها سیر منطقی زندگی روزمره ی یک

خانواده ی ایرانی نشان داده می شود. در نگاره ی 1 ، محیط شاد و صمیمانه ی خانه و روحیه ی کار و تلاش حاکم بر آن ، با تاکید بر درس و کتاب و مطالعه و یگانگی و رابطه ی سالم و عاطفی اعضای خانه را القاو تفهیم می کند . در نگاره ی 2 ، آزاده در حال آماده شدن برای اولین روز دبستان است و اعضای خانواده با خوشحالی او را آماده و بدرقه می کنند و برادر کوچک نیز با شوق او را می نگرد و همچنین پدر نیز در حال آماده شدن است تا آزاده را در اولین روز مدرسه همراهی و همگامی نماید . در این نگاره اهمیت دادن خانواده به درس و مدرسه تاکید شده است . در نگاره ی 3 ، دانش آموزان راه مدرسه را با آزاده می پیمایند و با کوچه و خیابان و محله و مقررات عبور و مرور و چراغ راهنمایی و محل خط کشی عابر پیاده و پلیس راهنمایی آشنا می شوند و خیابان و پیاده رو و مغازه و.

مسجد و میدان و مجسمه ی مادر نیز از بخش های دیگر این نگاره بشمار می روند در نگاره ی 4 ، معرفی محیط و اعضاء و کارکنان و جزئیات محیط مدرسه همرا ه با القای شور و نشاط و شادابی صورت می گیرد . در نگاره ی 5 ، معرفی داخل محیط کلاس صورت می گیرد و بیننده با بچه ها به کلاس درس می رود و آموزگار و محیط کلاس و متعلقات آن را از نزدیک مشاهده می کند و خود را در محیط آشنای کلاسی می بیند که خودش اینک در آن قدم گذاشته است . در نگاره ی 6 ، دانش آموزان با جریان یک روز تعطیل خانواده در محیط شاد پارک ( بوستان ) ، سرگرمی های سالم ، آموزش دوستی با طبیعت ، رعایت نوبت و برقراری روابط سالم اجتماعی با دیگران را فرا می گیرند . در نگاره ی 7 ، دانش آموزان همراه خانواده به دامن طبیعت می روند و اهمیت عناصر طبیعت و نقش آنها را در زندگی از نزدیک می بینند و شور وشادی و طراوت را در پرتو داشتن محیطی سالم تجربه می کنند . در نگاره ی 8 ، دانش آموزان با زندگی سرشار از تلاش روستائیان و نقش آنها در پیشرفت کشور ، دوستی و مراقبت از حیوانات خانگی ، محصولات ، مشاغل ، فراورده های تولیدی ، لبلس و ابزارهای کار روستائیان آشنا می شود . در نگاره ی 9 ، القای نگرش عاطفی مهربانی با حیوانات مد نظر بوده که در قالب بازدید و آشنایی با باغ وحش و معرفی حیوانات در آن صورت

می گیرد . در نگاره ی 10 ، آشنایی دانش آموزان با نهاد مذهبی مسجد و آداب و رسوم مذهبی در حد توان یادگیری کودک با آهنگی ملایم و جذاب صورت می گیرد . در نگاره ی 11 ، موضوع مهم اجتماعی بازار و خرید و چگونگی پرداختن به روابط اجتماعی و خرید و فروش کالا مورد نظر است و همچنین آشنایی با مشاغل و درک اهمیت هر یک از آنها و درک واقعیتهای زندگی جمعی و مناسبات اجتماعی و وابستگی افراد جامعه به هم در این نگاره نمایانده می شود . در نگاره ی 12 ، دانش آموزان با یکی از آداب و سنن زیبا و کهن ایرانی ( عید نوروز ) ، بازدید ، دوستی و نگه داشتن حرمت بزرگان خانواده آشنا می شوند .

باید بدانیم که :

1 - هر نگاره مجموعه ی متنوعی از اطلاعات و یک کل یکپارچه است که ابتدا دانش آموز با کلیت آن آشنا می شود و در مرحله ی بعد اجزایی از درون آن استخراج می گردد و در معرض دید وی قرار می گیرد تا توان ذهنی ، قدرت و نگهداری مطالب در حافظه ، میزان گسترش حوزه ی واژگان ، میزان تسلط بر زبان و میزان انطباق آموخته های او با اهداف ، در این بخش سنجیده می شود .

2 - مدت زمان تدریس برای نگاره ها ، ( تدریس سه نگاره در هفته ) پیش بینی شده است که البته معلمان محترم مربوطه ( علی الخصوص در مناطق دو زبانه ) می توانند مدت زمان بیشتری را به صلاحدید خودشان به این امر اختصاص دهند .

3 - آموزش کلمات ( هم پایان – هم آغاز ) از نگاره ی 3 ، آغاز می شود .

4 - بخش و صدا گویی کلمات به عنوان یک فن و نه یک روش ، می تواند در کتاب بنویسیم

مورد استفاده قرار گیرد و به علت رویکرد کلی در کتاب " بخوانیم " بخش و صدا گویی در کتاب " بخوانیم " جایگاهی ندارد .

5 - در تدریس نگاره ها باید به اهداف ( دانشی – نگرشی – مهارتی ) آنها توجه جدی مبذول گردد .

نگاره ها بخش چند منظوره كتاب است كه مهم ترين اركان آموزش زبان يعني تقويت دو مهارت " گفتن " و " گوش دادن " را شامل مي شود و بايد بسيار جدي گرفته شود .

واژه ی" نگاره " به جاي " لوحه " برگزيده شده است . اين واژه از نظر دستوري اسم مشتق است و فرهنگستان زبان فارسي آن را در معناي نقش ، شكل و صورت منقوش پذيرفته و تصويب كرده است . نگاره ها فضايي شاد و پرتحرك براي نوآموزان فراهم مي آورند و هم وي را براي پذيرش محيط جديد و نا آشنا ، افراد جديد و نا آشنا و نيز درس به مثابه پديده اي نو در زندگي آماده مي سازند . از اين رو جدي گرفتن آنها باعث مي شود كه سه عامل فوق ذكر شده تحقق پيدا كند . نوآموز به محيط جديد دل ببندد ، معلم خود را در مقام يك دوست ، كه لحظه هاي خوشي براي او تدارك مي بيند بپذيرد و از درس و يادگيري مطالب تازه هراس نداشته باشد . پايه هاي اساسي يادگيري با نگاره ها شكل مي گيردو جهت دلخواه به دست مي آيد .

نگاره ها همانند ساير بخشهاي كتاب داراي اهدافي هستند و ناديده گرفتن هر يك از آنها ، نقصي اساسي در روند آموزش بشمار مي رود ، به همين دليل براي رسيدن به اهداف اصلي كتاب بايد به اهداف هر بخش به طور جدي توجه كرد .

اهداف نگاره ها عبارت است از : دانشي ، نگرشي و مهارتي .

در اينجا به عنوان نمونه اهداف نگاره 1 كتاب بخوانيم با عنوان " به خانه ما خوش آمدي " را جهت استفاده همكاران پرتلاش ، تقديم مي نماييم .

 

اهداف دانشي نگاره

مهم ترين اهداف دانشي كه از تدريس نگاره 1 انتظار مي رود ، عبارت است از :

الف ) آشنا ساختن دانش آموز با :

نهاد خانواده

اعضاي خانواده

جايگاه و وظايف اعضاي خانواده

گسترش واژگان پايه كودك و ياد دادن و آموختن تلفظ درست و كاربرد واژه هايي در زمينه : نام اعضاي خانواده محدود از قبيل پدر ، مادر ، خواهر ، برادر و خانواده گسترده از قبيل عمو ، عمه ، دايي ، خاله ، پدر بزرگ ، مادر بزرگ ، نوه ، پسر عمو ، دختر عمو و …

نام بخشهاي متفاوت خانه از قبيل اتاق نشيمن ، اتاق پذيرايي ، آشپزخانه ، حياط ، در ، ديوار ، نرده ، باغچه ، سقف ، كف ، پنجره ، راهرو ، اتاق خواب ، حمام ، دست شويي ، انباري ، حياط خلوت ، تراس ، بالكن ، بام ، راه پله ، پلكان و …

نام لوازم و اساس منزل و اشيايي كه در اين خانه يا هر خانه ديگري معمول و متداول است ، از قبيل ميز ، روميزي ، صندلي ، مبل ، گل ، گلدان ، تلويزيون ،ضبط صوت ، آينه ، جالباسي ، ساعت ، پرده ، فرش ، قالي ، ميوه ، كارد ، چنگال ، و … واژه هايي كه در حيطه نگرشي و عاطفي اعضاي خانواده مطرح است ، از قبيل دوستي ، محبت ، علاقه ، همكاري ، دلسوزي ، همراهي ، كمك و …

نام رنگها – وقت و ساعت – برخي مفاهيم از قبيل چپ و راست و بالا و پايين و زير و رو – برخي مفاهيم از قبيل پر ، خالي ، كم ، زياد ، بيشتر ، كمتر – نام برخي از كارهايي كه اعضاي خانواده انجام مي دهند ؛ مثل بافتني ، خواندن كتاب براي بچه ها ، آشپزي ، رفت و روب ، دوخت و دوز و اتوكشي – نام برخي از بازي ها و اسباب بازي ها – نام ميوه ها

ب ) آشنايي با مفاهيم اوليه صوت آموزي به كمك تصاوير

اهداف مهارتي نگاره

1 – تقويت مهارت هاي آموزشي شامل :

مهارتهاي تفكر

دو مهارت سخن گفتن و گوش دادن ( با توجه به كتاب بخوانيم )

مهارت نوشتن ( مرحله مقدماتي نوشتن : افزايش مهارت دست براي نوشتن شكل ، با توجه به كتاب بنويسيم ) .

مهارت شعرخواني – مهارت اجراي كارهاي جمعي – مهارت تصويرخواني – مهارت توجه به جزييات و دقت براي كشف نادانسته ها – تقويت حافظه بصري – تصحيح اشتباهات تلفظي – يادگيري جمله بندي معيار

2 – تقويت مهارتهاي اجتماعي و شخصي از قبيل :

برقراري ارتباط موثر با آموزگار

برقراري ارتباط موثر با دانش آموزان

نظم و ترتيب

اهداف نگرشي نگاره

ايجاد نگرش مثبت به :

زبان فارسي

نهاد خانواده

اعضاي خانواده

واژه هاي نگرشي و عاطفي اعضاي خانواده از قبيل دوستي ، محبت ، علاقه ، همكاري ، دلسوزي ، همراهي و كمك

تبيين ارزش و اهميت و جايگاه خانواده در زندگي كودك و جامعه

تبيين لزوم احترام به كانون خانواده

اهميت و نقش پدر و مادر در زندگي

نقش كودك در خانواده

شناخت وظايف هر يك از اعضاي خانواده

شناخت حقوق هر يك از اعضاي خانواده

پذيرش مسئوليت و ايجاد اشتياق به همكاري در خانواده و با اعضاي خانواده

چك ليست درس بخوانيم وبنويسيم پايه اول ابتدايي

انتظارات

نشانه ها و رفتارها

نام دانش آموز ( شماره دانش آموزان)

1- به خوبی گوش

می دهد.

از دستور العمل های ساده پیروی می کند.

قادر به دریافت ارتباط بین بخشهای مختلف پیام است.

در باره ی شنیده های به اظهار نظر می پردازد.

با دقت ، علاقه و تمرکز به سخنان گوش می دهد.

2- به خوبی سخن

می گوید.

قبل از سخن گفتن فکر می کند.

در بحثهای گروهی شرکت فعال دارد

از کلمات متنوع در سخن گفتن استفاده می کند.

صوت ها و نشانه ها را به درستی تلفظ می کند.

هنگام سخن گفتن جملات را صحیح به کار می برد.

3-روان می خواند .

توانایی بلند خوانی و ثامت خوانی را دارد.

هنگام خواندن از لحن و آهنگ مناسب استفاه می کند .

به سوالات متن خوانده شده پاسخ می دهد.

علائم سجاوندی را در هنگام خواندن رعایت می کند.

هدف شعر،داستان و متن متناسب با سن خود را درک می کند