ورزش و اعتماد به نفس
از طريق ورزش مى توان کودک را تربيت نمود و بسيارى از ياد گرفتنى ها را به او آموخت. در کتاب کودک و ورزش چنين آمده:
"قدرت آموختن در تمام کودکان وجود دارد. کودک مى تواند از ديگران و با ديگران، بر اثر نگاه کردن، مقايسه کردن و تقليد کردن بياموزد. مقايسه قدرت کودک با ديگران، نشانه اعتماد به قدرت خود مى باشد و رقابت نيز مى تواند در آموزش موثر باشد. هم سالان کودک در آموزش تربيت و آموختن کودک موثرند.
ورزش براى کودکان، فوق العاده ضرورى و لازم است. کودکان به طور طبيعى و فطرى به ورزش، بازى و تحرّک علاقه نشان مى دهند و اين بازى و تحرک براى رشد و نموّ نسوج بدنشان لازم بوده و شرط زنده ماندنشان مى باشد. نياز به تحرک و بازي- که چيزى جز ورزش نيست- اختصاصى به بچه انسان ها نداشته، بلکه در ساير حيوانات نيز محسوس است. شهيد دکتر پاک نژاد در کتاب اولين دانشگاه و آخرين پيامبر به همين نکته اشاره کرده و مى نويسد:
" بچه گربه، بازى مى کند، بزغاله، جست و خيز دارد، بچه شير به سروکول مادرش مى پرد، کره الاغ به مادرش لگد مى زند و ... و اخيراً کشف شده، نشخوار کردن نشخوار کنندگان و خواب ديدن حيوانات مغزدار، مخصوصاً در گوشت خواران، از گربه گرفته تا جنين انسان، همه براى تکامل مغزشان بوده و لازم است."
حال که ورزش، بازى و تحرّک براى کودکان لازم و ضرورى است، وظيفه والدين و مربيان اين است که سعى کنند کودکان را به سوى ورزش ها و بازى هايى هدايت کنند که فکر، روح، جسم و شخصيت آن ها را ساخته و آن ها را براى زندگى اجتماعى سالم و مفيد آماده سازد. دکتر رجبعلى مظلومى در کتاب گامى در مسير تربيت اسلامى مى نويسد:
"ورزش هايى که به کودکان داده مى شود، بايد چنان باشند که به تربيت قواى فکرى و نظم روحى آن ها منتهى گردد؛ بدين معنان که تکوين اخلاق کنند، ايجاد منش نمايند، عادت هاى مطلوب را (نظير نظم و انضباط و اطاعت از قانون و جوان مردى و همکاري) مايه گذارند و يا حس ابتکار را بيدار کنند و بپرورند.
اين ها همه را ضمن بازى ها بهتر از هر گونه درس مى توان ياد داد، زيرا اثر اين چنين آموزش ضمن بازى ها، تا پايان عمر، باقى مى ماند."
از ورزش ها و بازى هاى کودکان، استفاده هاى ديگرى نيز مى توان نمود مربيان دلسوز و زيرک، با توجه به نوع بازى ها و ورزش هاى مورد علاقه کودکان، مى توانند شخصيت واقعى و حقيقى و نيز استعدادهاى نهفته کودکان و حساسيت هاى روحى آنان را کشف نموده و در برنامه ريزى هاى تربيتى، مورد توجه و استفاده قرار دهند.